Inclusive Educational Practices in the context of continuing education: integrative review of studies from 2011 to 2021

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X70853

Keywords:

Educational Practices, Continuing Education, Inclusion

Abstract

This article refers to a research carried out in the context of a collective of a Postgraduate Education Program of a private university in the South of Brazil and developed in the discipline of Teacher Training, offered by face-to-face classes in 2022/A. It was proposed to identify and analyze the inclusive educational practices used in the field of continuing education, reported in scientific articles published in online journals in the SciELO database, in the period from 2011 to 2021. To this end, we chose the integrative review method, which was divided into three specific stages aiming at the rigor of the research progress: definition of the theme and the research question, definition of the inclusion and exclusion criteria, and search procedures in the SciELO database, including in this phase the categorization of articles and analysis and interpretation of results. The data obtained from the six articles allowed a synthetic presentation of the results obtained in light of educational practices and continuing education in the context of inclusion and Brazilian legislation. The analysis revealed the absence of research regarding inclusive and (un)successful educational practices from the point of view of students who need specialized educational assistance. The analysis of the articles published in the aforementioned database also shows the lack of continuing education courses through educational practices in the field of inclusion. Therefore, the training made available to the teacher is unidirectional in the educator's relationship with the learner, moderately contributing to the enrichment of inclusive education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexssandro Cardoso Antunes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Tubarão, SC

Professor mestre do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina, Tubarão, SC, Brasil.

Yalin Brizola Yared, Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, SC

Professora doutora da Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, SC, Brasil.

References

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm. Acesso em: 11 abr. 2022.

BRASIL. Lei nº.9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 20 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 18 abr. 2022.

BRASIL. Resolução nº 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 22 jun. 2004. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf. Acesso em: 14 abr. 2022.

BRASIL. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 17 dez. 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=2298-rceb005-09&category_slug=dezembro-2009-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 12 abr. 2022.

BRASIL. Lei nº.12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 04 abr. 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm#art1. Acesso em: 11 abr. 2022.

BRASIL. Lei nº.13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 25 jun. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 11 abr. 2022.

BRASIL. Lei nº.13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Diário Oficial da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 06 jul. 2015. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 12 abr. 2022.

BRASIL. Resolução nº 1, de 27 de outubro de 2020. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica (BNC-Formação Continuada). Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 27 out. 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=164841-rcp001-20&category_slug=outubro-2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 14 abr. 2022.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica de 2021. Brasília: Inep, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2021.pdf. Acesso em: 18 abr. 2022.

BOTELHO, Louise Lira Roedel; CUNHA, Cristiano Castro de Almeida; MACEDO, Marcelo. O Método Da Revisão Integrativa Nos Estudos Organizacionais. Gestão e Sociedade, [S. l.], v. 5, n. 11, p. 121–136, 2011.

CALIXTO, Vivian dos Santos; KIOURANIS, Neide Maria Michellan. Formação de Professores, Teorias da Aprendizagem e o Pensamento Crítico: um estudo de caso. Revista POIÉSIS, Unisul, Tubarão, v.14, n. 26, p. 403-419, jul./dez. 2020.

CARVALHO, Agda Malheiro Ferraz de. Psicologia sócio-histórica e formação continuada de professores em serviço: revisão integrativa de estudos de 2005 a 2020. 2020. 110 f. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola: teoria e prática. 5 ed. Goiânia: Alternativa, 2004.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 2006.

OLIVEIRA, Shirlene Gomes da Silva; DIAS, Viviane Borges. Formação de pedagogos para o contexto inclusivo: um estudo de revisão. Revista Educação Especial, UFSM, [S. l.], v. 35, p. e11/1–21, 2022. DOI: 10.5902/1984686X65513. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/65513. Acesso em: 14 jun. 2022.

SAVIANI, Dermerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2011.Todos os exemplos aqui apresentados são fictícios.

Published

2023-01-31

How to Cite

Antunes, A. C., & Yared, Y. B. (2023). Inclusive Educational Practices in the context of continuing education: integrative review of studies from 2011 to 2021. Special Education Magazine, 36(1), e3/1–18. https://doi.org/10.5902/1984686X70853