Use of the SpeeCH application as an assistive technology for a child with autism spectrum disorder (ASD): a case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X70474

Keywords:

Special education, Learning, Autism

Abstract

Assistive technology (AT) has been an important tool in the teaching and learning processes in subjects with Autism Spectrum Disorder (ASD). Once introduced in the context of special education, these tools can support autonomy and better assimilation of the contents covered in different teaching contexts. Thus, this paper addresses a case report, in which a preschool-aged subject diagnosed with ASD made use of the SpeeCH application as a AT to aid in the development of his speech and subsequent oral communication. For this, the child was presented with image boards (animals and alphabet) that the application has, for two weeks. While the child was using the application, observations and notes were made of the interactions that the child had with the AT. The results showed that as the child was introduced to the application, their autonomy regarding its usability increased. In view of the above, the present work concluded that the SpeeCH application has the potential to be used as an AT to help the development of speech and orality in subjects diagnosed with ASD.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Matheus Santos Costa, Universidade de São Paulo, São Paulo, SP

Doutorando na Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil.

Vasti Ferreira Gonçalves Costa, Centro Universitário ICESP, Brasília, DF

Graduada pelo Centro Universitário ICESP, Brasília, DF, Brasil.

Niltom Vieira Junior, Instituto Federal de Minas Gerais, Arcos, MG

Professor pós-doutor do Instituto Federal de Minas Gerais, Arcos, MG, Brasil.

References

ALVES, Ana Cristina J.; MATSUKURA, Thelma. S. A tecnologia assistiva no contexto da escola regular: relatos dos cuidadores de alunos com deficiência física. Distúrbios da Comunicação, v. 23, n. 1, 2011.

ALVES, Maria Dolores Fortes; PEREIRA, Guilherme Vasconcelos; VIANA, Maria Aparecida Pereira. Tecnologia assistiva na perspectiva de educação inclusiva: o ciberespaço como lócus de autonomia e autoria. Laplage em revista, v. 3, n. 2, p. 159-169, 2017.

ANDRICH, Renzo. 2002. Empowerment ed Educazione all'Autonomia. Disponível em:http://portale.siva.it/files/doc/library/Andrich_InterventoPrato20021214.pdf. Acesso em 13 ago 2021

BERSCH, Rita; TONOLLI, José. Tecnologia Assistiva. 2006. Disponível em: http://www.assistiva.com.br/ . Acesso em: 15 ago. 2021.

BISOL, Cláudia Alquati; VALENTINI, Carla Beatris. Tecnologia assistiva e inclusão escolar: mediação e autonomia em questão. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 3020-3033, 2021.

BRASIL. Lei nº 12.527, de 18 de novembro de 2011. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, 2018.

BRASIL. Lei nº 7.853, de 24 de outubro de 2019. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial (SEESP). Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

CAMARGO, Síglia Pimentel Höher; BOSA, Cleonice Alves. Competência social, inclusão escolar e autismo: revisão crítica da literatura. Psicologia e Sociedade, 2009, p. 65-74.

CENSO BRASILEIRO DE 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Disponível em: http://www.censo2010.ibge.gov.br/. Acesso em: 22 mai. 2022.

CORDEIRO, Mariana Demétrio; DE SOUZA, Magali Dias. Tecnologia assistiva no contexto escolar: Um sistema de comunicação alternativa para letramento de pessoas com autismo. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 9, p. 70743-70769, 2020.

CORRÊA, Luciana. Geração Minecraft: Uma abordagem cultural sobre o consumo de vídeos por crianças no YouTube Brasil. In: CONGRESSO INTERNACIONAL COMUNICAÇÃO E CONSUMO, 2015, São Paulo.

COSTA, Fernanda Aparecida de Souza Côrrea; ZANATA, Eliana Marques; CAPELLINI, Vera Lúcia Messias Fialho. A educação infantil com foco na inclusão de alunos com TEA. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 10, n. 21, p. 294-313, 2018.

COMITÊ DE AJUDAS TÉCNICAS (CAT0. Tecnologia assistiva. Brasília: Corde, 2009.

DE SOUZA BITTENCOURT, Ivanise Gomes; FUMES, Neiza de Lourdes Frederico. A tecnologia assistiva SCALA como recurso para produção de narrativas e registro de dados nas pesquisas em educação: uma experiência com pessoas adultas com transtorno do espectro autista. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 1481-1495, 2017.

DE BITTENCOURT, Ivanise; FUMES, Neiza. A tecnologia assistiva SCALA na promoção de narrativas de sujeitos com Transtorno do Espectro Autista sobre as suas experiências escolares e o autismo. In: V BRAZILIAN SYMPOSIUM ON COMPUTERS IN EDUCATION (SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO-SBIE). 2016. Uberlândia.

FERREIRA, Verilene. et al. Investigando o uso de tecnologias de software por pessoas com Transtorno do Espectro Autista. In: ANAIS ESTENDIDOS DO XVII SIMPÓSIO BRASILEIRO SOBRE FATORES HUMANOS EM SISTEMAS COMPUTACIONAIS. SBC, 2018, Porto Alegre.

FONSECA, Juliana Tavares dos Reis; SCHIRMER, Carolina Rizzotto. Tecnologia Assistiva: aplicativos para dispositivos móveis, uma contribuição tecnológica para aprendizagem de crianças autistas. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 17, n. 51, p. 155-175, 2020.

FRANCESCO DA SILVA, Jairo et al. Papagaio amigo – aplicativo vocalizador com atividades para tea. RENOTE, Porto Alegre, v. 18, n. 2, p. 181–190, 2021.

FREITAS, Rúbia Quaresma de. A importância da tecnologia assistiva na autonomia escolar de pessoas com deficiência. 2020. 125 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica) – Instituto Federal da Paraíba (IFPB), João Pessoa, 2020.

INEP - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo Escolar, 2021. Brasília: MEC, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/acesso-a-informacao/dados-abertos/microdados/censo-escolar. Acesso em: 28 abr. 2022.

JOENK, Inhelora Kretzschmar. Uma Introdução ao Pensamento de Vygotsky An Introduction to the Thought of Vygotsky. Revista Linhas, v. 3, n. 1, 2002.

KAULFUSS, Marco Aurélio. Vygotsky e Suas contribuições para a educação. Revista Científica Eletrônica Da Fait, Itapeva, SP, v. 6, p. 1-15, 2019.

KLIN, Ami. Autismo e síndrome de Asperger: uma visão geral. Brazilian Journal of Psychiatry, v. 28, p. s3-s11, 2006.

LIGHT, Janice; MCNAUGHTON, David. The Changing Face of Augmentative and Alternative Communication: Past, Present and Future Challenges. Argumentative and Alternative Communication. Pennsylvania (EUA), v. 28, n. 4, p.197-204, dezembro. 2012.

MAGALHÃES, Célia de Jesus Silva. et al. Práticas inclusivas de alunos com TEA: principais dificuldades na voz do professor e mediador. Revista on line de Política e Gestão Educacional, p. 1031-1047, 2017.

MANZINI, E. J. Tecnologia assistiva para educação: recursos pedagógicos adaptados. In: Ensaios pedagógicos: construindo escolas inclusivas. Brasília: SEESP/MEC, 2005. p. 82-86.

MENESES, Elieuza Andrade. et al. Transtorno do espectro autista (TEA) e a linguagem: a importância de desenvolver a comunicação. Revista Psicologia & Saberes, v. 9, n. 18, p. 174-188, 2020.

MONTOYA, Adrián Oscar Dongo. Sobre as raízes do pensamento e da linguagem: Vygotsky e Piaget. Cadernos de Pesquisa, n. 92, p. 26-37, 1995.

MONTENEGRO, Ana Cristina de Albuquerque et al. Contribuições da comunicação alternativa no desenvolvimento da comunicação de criança com transtorno do espectro do autismo. Audiology-Communication Research, v. 26, 2021.

NIC.BR - Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR (2020). Pesquisa sobre o uso da Internet por crianças e adolescentes no Brasil: TIC Kids Online Brasil, ano 2019: Tabelas de resultados. Disponível em: http://cetic.br/pt/arquivos/kidsonline/2019/criancas#tabelas Acesso em: 27 abr. 2022.

OLIVEIRA Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento - um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993. .

PESQUISA NACIONAL DE SAÚDE:2019 (PNS): informações sobre domicílios, acesso e utilização dos serviços de saúde : Brasil, grandes regiões e unidades da federação / IBGE, Coordenação de Trabalho e Rendimento. - Rio de Janeiro :IBGE, 2020. 85p.

PRATES, Letícia Pimenta Costa Spyer; MARTINS, Vanessa de Oliveira. Distúrbios da fala e da linguagem na infância. Revista Médica de Minas Gerais, v. 21, n. 4 Supl 1, p. S54-S60, 2011.

PRENSKY, Marc. Digital Natives Digital Immigrants. In:

PRENSKY, Marc. On the Horizon. Bingley: MCB University Press, 2001. Disponível em: https://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf. Acesso em: 27 abr. 2022.

PRESTES, Zoia Ribeiro. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vigotski no Brasil - repercussões no campo educacional. 2010. 295 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de Brasília (UnB), Brasília, 2010.

RADWAN, Akram; CATALTEPE, Zehra. The use of tablet PCs in teaching object recognition to students with ASD. In: 3RD INTERNATIONAL CONFERENCE ON EDUCATION AND SOCIAL SCIENCES. 2016. Istambul, Turquia.

RODRIGUES, Patricia Rodrigues; ALVES, Lynn Rosalina Gama. Tecnologia assistiva – uma revisão do tema. HOLOS, [S. l.], v. 6, p. 170–180, 2014. DOI: 10.15628/holos.2013.1595. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/1595. Acesso em: 25 maio. 2022

ROSA JUNIOR, Carlos Bernardes. et al. Text to Speech: tecnologia para desenvolvimento da fala em crianças com necessidades especiais.In: IV SEMANA CIENTÍFICA DO IFMG, 2015, Congonhas. Anais do IV Semana Científica do IFMG, 2015.

SBP - SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/Ped._Desenvolvimento_-_21775b-MO_-_Transtorno_do_Espectro_do_Autismo.pdf. Acesso em: 15 ago 2021.

SILVA, Danielle A. et al. Tecnologias Assistivas para Alfabetização de Crianças com TEA: Uma Análise de Aplicativos da Plataforma Google Play. In: XXVII WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA. Anais do XXVII Workshop de Informática na Escola. SBC. Porto Alegre, 2021. p. 255-266.

TOGASHI, Claudio Miharu; WALTER, Cátia Crivelenti de Figueiredo. As contribuições do uso da comunicação alternativa no processo de inclusão escolar de um aluno com transtorno do espectro do autismo. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 22, p. 351-366, 2016.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

Published

2023-01-31

How to Cite

Costa, M. S., Costa, V. F. G., & Vieira Junior, N. (2023). Use of the SpeeCH application as an assistive technology for a child with autism spectrum disorder (ASD): a case study. Special Education Magazine, 36(1), e8/1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X70474

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.