Practice of sociopedagogical conflicts in a Multifunctional Resource Room for High Ability/Giftdness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X67108

Keywords:

High Ability/Giftdness, Cooperative environment, Piaget.

Abstract

Students with High Ability/Giftdness, are recognized by differentiated behaviors related to above average ability, creativity, and involvement with the task. Considering the need to promote social interaction, the aim of this article is to analyze a practice of socio-educational conflict discussion, carried out with students who have High Ability/Giftdness, in the multipurpose resource room. Ability/Giftdness in the multipurpose resource room, in order to promote social interaction. This is exploratory research developed through an intervention proposal, based on socio-pedagogical conflicts, from the Piagetian theory. The participants were two students with High Ability/Giftdness, enrolled in the multipurpose resource room for high abilities/super ability and, final years of elementary school. The results showed that, the discussion of socio-pedagogical conflicts, promoted the involvement and interaction among students. The study concluded that it is essential to develop pedagogical practices aimed at the social interaction of students with High Ability/Giftdness can be active agents, bringing their conflicts to be discussed in the classroom and building with them, quality social interaction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bernadete de Fatima Bastos Valentim, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR

Professora doutora da Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR, Brasil.

Carla Luciane Blum Vestena, Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR

Professora doutora da Universidade Estadual do Centro-Oeste, Guarapuava, PR, Brasil.

References

BECKER, Fernando; MARQUES, Tania Beatriz Iwasko. Epistemologia genética e criança superdotada. In: MOREIRA, Laura. Ceretta.; STOLTZ, Tania. (Coords.). Altas habilidades/superdotação, talento, dotação e educação. Curitiba, PR: Juruá, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Marcos político-legais da educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília, DF: Secretaria de Educação Especial. 2010. 73p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=6726-marcos-politicos-legais&Itemid=30192 Acesso em: 19 set. 2021.

CARBONE, Renata Aparecida; MENIN, Maria Suzana de Estéfano. Injustiça na escola: representações sociais de alunos do ensino fundamental e médio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 251-270, maio/ago. 2004. Disponível em https://www.redalyc.org/pdf/298/29830204.pdf. Acesso em: 8 ago. 2021.

FLEITH, Denise de Souza. Altas habilidades e desenvolvimento socioemocional. In.: FLEITH, Denise de Souza; ALENCAR, Eunice M. L. Soriano de. Desenvolvimento de talentos e altas habilidades: orientação a pais e professores (Orgs.) Porto Alegre: Artmed, 2007.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (orgs.) Métodos de Pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009, 120 p.

HEUSER, Brian L.; WANG, Ke; SHAHID, Salman. Global dimensions of gifted and talented education: the influence of national perceptions on policies and practices. Global Education Review, v. 4, n. 1, p. 4-21, 2017. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1137994.pdf. Acesso em: 7 jan. 2019.

MARTINS Bárbara Amaral. et al. Altas habilidades/superdotação: estudos no Brasil. Journal of Research in Special Education Needs, v. 16, n. 1, p. 135-139, 2016. Disponível em: https://nasenjournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/1471-3802.12275 Acesso em: 7 jan. 2019.

MARTINS, Bárbara Amaral; CHACON, Miguel Claudio Moriel; ALMEIDA, Leandro Da Silva. Estudo comparativo luso-brasileiro sobre a formação inicial de professores em altas habilidades/superdotação com enfoque nos conteúdos curriculares. Revista Brasileira Educação Especial, Marília, SP, v. 24, n. 3, p. 309-326, jul./set. 2018. Disponível em: http://www.scielo. br/. Acesso em: 7 jan. 2019.

MCCLAIN, Mary-Catherine; PFEIFFER. Steven. Identificacion of gifted studets in the United States today: a look at state definitions, policies, and practices. Journal of Applied Scholl Psychology, v. 28, n. 1, p. 59-88, 2012. Disponível em: https://www.academia.edu/. Acesso em: 23 jan. 2017.

NAKANO, Tatiane de Cássia; SIQUEIRA, Luciana Gurgel Guida. Revisão de publicações periódicas brasileiras sobre superdotação. Revista de Educação Especial, Santa Maria, v. 25, n. 43, p. 249-266, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/3615 Acesso em: 20 jan. 2021.

PÉREZ, Suzana Graciela Pérez Barrera; FREITAS, Soraia Napoleão. Encaminhamentos pedagógicos com alunos com altas habilidades/superdotação na educação básica: o cenário brasileiro. Educar em Revista, Curitiba/PR, n. 41, p. 109-124, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/hv87YLFWx6BGY7C8JCNqWjP/abstract/?lang=pt Acesso em: 10 jan. 2021.

PIAGET, Jean. O julgamento moral na criança. Tradução Élzon Lenardon. São Paulo: Mestre Jou, 1932/1977a.

PIAGET, Jean. A tomada de consciência. São Paulo: Melhoramentos, 1977b.

PIAGET, Jean. Relações entre a afetividade e a inteligência no desenvolvimento mental da criança. Tradução Cláudio J. P. Saltini e Doralice B. Cavenaghi. Rio de Janeiro: Wak Editora, 1962/2014.

RENZULLI, Joseph Salvatore. O que é esta coisa chamada superdotação, e como a desenvolvemos? Uma retrospectiva de vinte e cinco anos. Educação, v. 27, n. 52, p. 75-131, 2004. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/848/84805205.pdf Acesso em: 10 jan. 2021.

RENZULLI, Joseph Salvatore. A concepção de superdotação no modelo dos três anéis: um modelo de desenvolvimento para a promoção da produtividade criativa. In: VIRGOLIM, Ângela Mágda Rodrigues; KONKIEWITZ, Elisabete Castelon. Altas habilidades/superdotação, inteligência e criatividade: uma visão multidisciplinar. Campinas, SP: Papirus, 2014.

ROCHA, Maria Lopes Da; AGUIAR, Kátia Faria De. Pesquisa-intervenção e a produção de novas análises. Psicologia Ciência e Profissão, v. 23, n.4, p. 64-73, 2003. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pcp/v23n4/v23n4a10.pdf. Acesso em 13 set. 2019.

SUMIDA, Manabu. Emerging trends in Japan in education of the gifted: a focus on science education. Journal for the Education of the Gifted, v. 36, n. 3, p. 277-289, 2013. Disponível em: http://journals.sagepub.com. Acesso em: 23 jan. 2017.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2011.

VALENTIM, Bernadete Fatima Bastos. Estudantes com altas habilidades/superdotação: uma proposta de intervenção com base em conflitos sociopedagógicos. 2019. 237f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Paraná. Setor de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Curitiba, 2019.

VALENTIM, Bernadete Fatima Bastos.; VESTENA, Carla Luciane Blum. Análise da noção de justiça em estudantes com altas habilidades/superdotação: uma contribuição educacional. Revista de Educação Especial de Santa Maria, v. 32, p. 1-21, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/20149. Acesso em: 4 ago. 2021.

VINHA, Telma Pileggi. Os conflitos interpessoais na escola. In: GARCIA, Joe; TOGNETTA, Luciene Regina Paulino; VINHA, Telma Pileggi. Indisciplina, conflitos e bullying na escola. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2013.

VIRGOLIM, Angela. Altas habilidades/superdotação: um diálogo pedagógico urgente. Curitiba: Editora Intersaberes, 2019.

Published

2021-12-27

How to Cite

Valentim, B. de F. B., & Vestena, C. L. B. (2021). Practice of sociopedagogical conflicts in a Multifunctional Resource Room for High Ability/Giftdness. Special Education Magazine, 34, e61/1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X67108

Issue

Section

Dossiê: Atendimento educacional especializado e práticas pedagógicas inclusivas

Most read articles by the same author(s)