Twice exceptionality: is it possible to identify giftedness in adults with visual impairment?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X66351Keywords:
Giftedness, Visual impairment, Twice exceptionalityAbstract
The study sought to identify giftedness in adults with visual impairment. The specific objectives were: to verify if the instruments applied: Questionário de Identificação de Indicadores de Altas Habilidades/Superdotação – adultos (QIIAHSD-Adulto) e Questionário de Identificação de Indicadores de Altas Habilidades/Superdotação – Adulto – 2ª fonte (QIIAHSD-Adulto-2ª fonte) are effectives for this public. The research was exploratory and descriptive, divided into: Pilot Study (EP) and Main Study (EPP). The instruments QIIAHSD-Adulto and QIIAHSD-Adulto-2ª Fonte were adapted into an electronic form; and the interview also. Twenty-two people participated, between the ages of 21 and 80 years old. The data indicated one person evaluated with twice exceptionality in the EP and four in the EPP. It was observed that the school and the family have a fundamental role in the development of students with twice excepcionality, and can influence them negatively either, causing traumas on them, or positively, enabling educational, emotional, and affective support, which help them to overcome adverse difficulties such as ableism. The results also showed that women with visual impairment face gender-related situations that make difficulties to identify twice excepcionality. The study considered that the instruments QIIAHSD-Adulto and QIIAHSD-Adulto-2ª fonte are sensitive to the identification of giftedness in the people with visual impairment, and it is suggested that they are readjusted to the specific needs of visual impairment.
Downloads
References
AGRESTI, A.; FINLAY, B. Estatística Descritiva. In.: AGRESTI, A.; FINLAY, B. Métodos Estatísticos para as Ciências Sociais. Tradução: Lori Viali. 4ª Edição. Porto Alegre: Penso, 2012. p. 49-92.
BALDWIN, A. Curriculum and methods: What is the difference? In.: BALDWIN, A. Y.; GEAR, G. H.; LUCITO, L. J. (eds.). Educational planning for the gifted: Overcoming cultural, geographic, and socioeconomic barriers. Reston, VA: Council for Exceptional Children, 1987. p. 37-49.
BARRAGA, N. Disminuidos visuales y aprendizaje. Enfoque Evolutivo. Madrid, ES: Organización Nacional de Ciegos de España, 1985. 67 p.
BAUM, S. Introduction to twice exceptional and special populations of gifted students. In.: BAUM, S. (ed.). Twice exceptional and special populations of gifted students. Thousand Oaks, CA: Corwin, 2004. p. XXIII – XXXI. Disponível em: https://www.corwin.com/sites/default/files/upm-binaries/7019_baum_intro.pdf. Acesso em: 08 out. 2021.
BRASIL. Ministério da Saúde. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Brasília: Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 08 out. 2021.
COBO, A. D.; RODRÍGUEZ, M. G.; BUENO, S. T. Personalidade e autoimagem do cego. In.: MARTÍN, M. B.; BUENO, S. T. (org.) Deficiência Visual: Aspectos Psicoevolutivos e Educativos. Tradução: Magali de Lourdes Pedro. São Paulo: Livraria Santos Editora, 2003. p. 117–143.
COÍN, M. R.; ENRÍQUEZ, M. I. R. Orientação, Mobilidade e Habilidades da Vida Diária. In.: MARTÍN, M. B.; BUENO, S. T. (org.) Deficiência Visual: Aspectos Psicoevolutivos e Educativos. Tradução: Magali de Lourdes Pedro. São Paulo: Livraria Santos Editora, 2003. p. 249-262.
COSTA, M. P. R.; RANGNI R. A. Altas habilidades/superdotação e deficiência: dupla necessidade educacional especial. Rev. Ibero-Americana de Estudos em Educação, vol. 5, nº 2, p. 1-10., 2010. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/3484/3255. Acesso em: 08 out 2021.
FAVERI, F. B. M.; HEINZLE, M. R. S. Altas habilidades/superdotação: políticas visíveis na educação dos invisíveis. Revista Educação Especial, v. 32, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/39198/pdf. Acesso em: 08 out. 2021.
FREITAS, S. N.; PÉREZ, S. G. P. B. Altas habilidades/superdotação: atendimento especializado. 2ª Edição. Marília: ABPEE, 2012, 144 p.
GARDNER, H. (org.). Inteligências Múltiplas: A teoria na Prática. Reimpressão. Porto Alegre: Artmed, 2012. 256 p.
GIL, M. Deficiência visual. Cadernos da TV Escola. Brasília: MEC/Secretaria de Educação a Distância, 2000. 80 p.
GOFFMAN, E. Estigma: Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Tradução: Márcia Bandeira de Mello Leite Nunes. 4ª ed. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos - LTC, 1988. 158 p.
MARTÍN, V. G.; GASPAR, J. M.; GONZÁLEZ, J. P. S. O Acesso ao Currículo: Adaptações curriculares. In.: MARTÍN, M. B.; BUENO, S. T. (org.) Deficiência Visual: Aspectos Psicoevolutivos e Educativos. Tradução: Magali de Lourdes Pedro. São Paulo: Livraria Santos Editora Ltda, 2003. p. 263–292.
OMDAL, S.; RUCONICH, S. K.; FERRELL, K. A.; ORN, A. L. Education of children with visual handicaps who are also gifted. A Position Paper of the Division on Visual Impairments, Division for the Visually Handicapped, Council for Exceptional Children, Quarterly, 38(1). Arlington: Council for Exceptional Children, Quarterly, 1992. p. 19–22. Disponível em: https://higherlogicdownload.s3.amazonaws.com/SPED/d2199768-679e-41f6-aa2a-e9d3b5b748c8/UploadedImages/Nov14OldPP/Education%2520of%2520Students%2520who%2520are%2520Gifted%2520and%2520Visually%2520Impaired%252011-14-13.docx+&cd=1&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br. Acesso em: 08 out. 2021.
OMOTE, S. Estigma no tempo da inclusão. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, vol. 10, nº 3, p. 287-308, 2004. Disponível em: https://docplayer.com.br/46865883-Estigma-no-tempo-da-inclusao-1-stigma-in-the-time-of-inclusion.html. Acesso em: 08 out. 2021.
PÉREZ, S. G. P. B.; FREITAS, S. N. Manual de identificação de altas habilidades/superdotação. Guarapuava: Apprehendere, 2016. 121 p.
PIOVESAN, A.; TEMPORINI, E. R. Pesquisa exploratória: procedimento metodológico para o estudo de fatores humanos no campo da saúde pública. Rev. Saúde Pública, vol. 29, nº 4, p. 318–325, 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rsp/v29n4/10.pdf. Acesso em: 08 out. 2021.
PFEIFFER, S. I. Gifted students with a co-existing disability: The twice exceptional. Estud. Psicol., vol. 32, nº 4, p. 717-727, dez., 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2015000400717&lng=en&nrm=iso. Aceso em: 08 out. 2021.
RANGNI, R. A.; COSTA, A. B. Altas habilidades/superdotação e deficiência visual: duplicidade de necessidades educacionais especiais. Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 11(4), 1979–1993, 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/7387. Acesso em: 08 out. 2021.
RANGNI, R. A.; COSTA, M. P. R. Altas habilidades/superdotação e deficiência: reflexões sobre o duplo estigma. Educ. rev., Curitiba, n. 53, p. 187-199, set. 2014. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602014000300012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 08 out. 2021.
RAUPP, F. M.; BEUREN, I. M. Metodologia da pesquisa aplicável às Ciências Sociais. In.: BEUREN, I. M. Como Elaborar Trabalhos Monográficos em Contabilidade: Teoria e Prática. 3ª ed. São Paulo: Atlas, 2006. p. 76-97. Disponível em: https://www.academia.edu/7247246/Metodologia_de_pesquisa_aplicavel_as_ciencias_sociais. Acesso em: 08 out. 2021.
REIS, S. M.; MCCOACH, D. B. Underachievement in gifted and talent students with special needs. Exceptionally, nº 10, vol. 2, p. 113-125, 2002. Disponível em: https://positivedisintegration.com/ReisMcCoach2002.pdf. Acesso em: 08 out. 2021.
RENZULLI, J. S. A concepção no modelo dos três anéis: um modelo de desenvolvimento para a promoção da produtividade criativa. Tradução: Lucila Adan e Maria Clara Connolly. Revisão técnica: Angela Virgolim. In.: VIRGOLIM, A. M. R.; KONKIEWITZ, E. C. (orgs.) Altas habilidades/superdotação, inteligência e criatividade. Campinas: Papirus, 2014. p. 219–264.
RENZULLI, J. S. The three-ring conception of giftedness. In.: REIS, S. M. (ed). Reflections on Gifted Education: Critical Works by Joseph Renzulli and Colleagues. Waco: Prufrock Press, 2016. p. 55–86. Disponível em: https://gifted.uconn.edu/wp-content/uploads/sites/961/2019/11/The_Enrichment_Triad_Model.pdf. Acesso em: 08 out. 2021.
SÁ, E. D.; SIMÃO, V. S. Parte II –Alunos com cegueira. In.: DOMNGUES, C. A.; SÁ, E. D.; CARVALHO, S. H. R.; ARRUDA, S. M. C. P.; SIMÃO, V. S. (orgs.). Os alunos com deficiência visual: baixa visão e cegueira. Coleção: A Educação Especial na Perspectiva da Inclusão Escolar. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, Universidade Federal do Ceará, [Fortaleza] Universidade Federal do Ceará, 2010. p. 26–60. (Vol. 03).
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de Pesquisa. 5ª Edição. Tradução: Daisy Vaz de Moraes; Revisão técnica: Ana Gracinda Queluz Garcia, Dirceu da Silva, Marcos Júlio. Porto Alegre: Penso, 2013. p. 99–110, 548-604.
SMITH, D. D. Superdotação e Altas Habilidades. In.: SMITH, D. D. Introdução à Educação Especial: ensinar em tempos de inclusão. Tradução: Sandra Moreira de Carvalho. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 198–225.
STARR, R. Show me the light – I can’t see how bright I am: gifted students with visual impairment. In.: MONTGOMERY, D. Gifted & Talented Children with Special Educational Needs: Double Montgomery. London: A NACE/Fulton Publication, 2003. p. 93–109. Disponível em: http://ndl.ethernet.edu.et/bitstream/123456789/28275/1/29..pdf. Acesso em: 08 out. 2021.
VENDRAMIN, C. Repensando Mitos Contemporâneos: o capacitismo. III Simpósio Internacional Repensando Mitos Contemporâneo - SOFIA: entre o saber e o não saber nos processos artísticos, promovido pelo Programa de Pós-Graduação em Artes da Cena, da Unicamp, que aconteceu entre os dias 21 e 30 de agosto de 2019. Anais [...]. Campinas, UNICAMP, 2019. p. 16–25. Disponível em: Acesso em: 08 out. 2021.
WILLARD-HOLT, C. Dual Exceptionalities. ERIC Digest E574. ERIC Clearinghouse on Disabilities and Gifted Education, Reston, 1999. 14 p. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=ED430344. Acesso em: 08 out. 2021.
Published
Versions
- 2022-04-13 (2)
- 2022-01-31 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação Especial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).