Sources of historical knowledge in Education and Special Education: between tradition and renewal
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X53212Keywords:
History of Special Education, Special Education, interdisciplinary field.Abstract
Understanding the historical bases on which knowledge and practices are based on which professionals working at the different levels and modalities that constitute educational systems are established is a fundamental element for technical, scientific, social and cultural advancement. The renewal of methodologies in historical research based on the movement called Escola dos Annales, expanded the range of historiographical perspectives for understanding the structuring of the varied fields of human activities, providing opportunities for expansion and diversification of views and breaking the logic of history as a chronicle of events . The article brings an exploratory descriptive research, which seeks to analyze the theoretical and methodological bases on which the historical studies in Special Education presented in the period from 2008 to 2018 were developed, in prominent academic-scientific events in the field of Special Education and History of Education in a Brazilian context. For this, the following categories were used: the object of study / theme and the area of special education in which it is inserted; the time frame considered; the prioritized sources, the methodological procedures for data collection and analysis; and the theoretical-epistemological references indicated. The results indicate that the production of research in the History of Special Education is still incipient and reflects the interdisciplinarity of the field, recognizing that the History of Special Education is, above all, undisciplined.Downloads
References
ARAÚJO, Saulo de Freitas. A integração entre a História da Ciência e a Filosofia da Ciência:implicações metodológicas para a Historiografia da Psicologia. In: ASSIS, Raquel Martins; PERES, Sávio Passafaro. (Orgs.). História da Psicologia: tendências contemporâneas. Belo Horizonte: Ed. Artesã, 2016. p. 13-30.
BEZERRA, Giovani Ferreira; FURTADO, Alessandra Cristina. A produção sobre história da educação especial nos Congressos Brasileiros de História da Educação (CBHEs): um lugar em construção. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 33, 156559, 2017 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982017000100122&lng=en&nrm=iso. Acesso em 13 Aug. 2020. Epub July 13, 2017. https://doi.org/10.1590/0102-4698156559
BRANCO, Paulo Coelho Castelo et al. Recepção e circulação de objetos psicológicos: implicações para pesquisas em História da Psicologia. In: ASSIS, Raquel Martins; PERES, Sávio Passafaro. (Orgs.). História da Psicologia: tendências contemporâneas. Belo Horizonte: Ed. Artesã, 2016. p. 31-50.
CAMPOS, Regina Helena de Freitas ; BORGES, Adriana Araújo Pereira.De Genève à Belo Horizonte, une histoire croisée: circulation, réception et réinterprétation d’un modèle européen des classes spéciales au Brésil des années 1930. Paedagogica Historica (Imprimé), v. 50, 2014, p. 195-212.
CAMPOS, Regina Helena de Freitas ; BORGES, Adriana Araújo Pereira. La confluence des pratiques médicales et pédagogiques dans la construction de la psychologie appliquée au Brésil : l’exemple du Cabinet médico-pédagogique de la Société Pestalozzi de Minas Gerais (1932-1942). Interamerican Journal of Psychology, 2012. v. 46, p. 123-134.
CAMPOS, Regina Helena de Freitas. Helena Antipoff. Coleção Educadores MEC. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010.
CARVALHO, Marta Maria Chagas. Considerações sobre o Ensino da História da Educação no Brasil. In. GATTI JR, Décio; INÁCIO FILHO, Geraldo (Orgs.). História da Educação em Perspectiva ensino, pesquisa, produção e novas investigações. Campinas, SP: Autores Associados; Uberlândia, MG: EDUFU,2005, p. 33-46.
CBEE, Congresso Brasileiro de Educação Especial . 3ª edição. Apresentação.2008. Disponível em http://www.cbee3.ufscar.br/apresentacao.php. Acesso em 13 de agosto de 2020.
GALLEGO, Alejandro Álvares; CARO, Maria Alejandra Taborda. La Historia de los Saberes Escolares: nuevas miradas a la Historia de la Educación en América Latina. In: ARATA, Nicolás; SOUTHWELL, Myriam (Org.). Ideas en la educación latinoamericana: Un balance historiográfico. Buenos Aires: Unipe Editorial Universitária, 2014. p.163-180.
HAYASHI, Maria Cristina Piumbatto Inocentini.; GUIMARÃES, Vera Aparecida Lui. A comunicação da ciência em eventos científicos na visão de pesquisadores. Revista Em Questão, v. 22, n. 3, p. 161-183, 2016.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. 7. ed. Revista. Campinas: Editora da Unicamp, 2016.
MAINARDES, Jefferson. A PESQUISA SOBRE POLÍTICA EDUCACIONAL NO BRASIL: ANÁLISE DE ASPECTOS TEÓRICO-EPISTEMOLÓGICOS. Educ. rev., Belo Horizonte , v. 33, e173480, 2017 . Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982017000100156&lng=pt&nrm=iso. acessos em 10 jul. 2020. Epub 15-Jan-2018. https://doi.org/10.1590/0102-4698173480.
MURCIA, Yuri Esmeralda Pardo e RAHME, Mônica Maria Farid. Erase una vez y podría volver a ser… educación especial en Colombia. n: ANAIS DO 8º CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL , 2018, São Carlos. Anais eletrônicos... Campinas, Galoá, 2018. Disponível em: https://proceedings.science/cbee/cbee-2018/papers/erase-una-vez-y-podria-volver-a-ser----educacion-especial-en-colombia. Acesso em: 20 jul. 2020.
ROTA JR., César; CIRINO, Sérgio Dias; GUTIERREZ, Laurent . Recepção/circulação dos testes de inteligência no Brasil: um recorte histórico (1920-1930). REVISTA DE PSICOLOGÍA , 2018, v. 27, p. 1-15.
RAFANTE, Heulália Charalo.; Lopes, Roseli Esquerdo. HELENA ANTIPOFF E O ENSINO NA CAPITAL MINEIRA: A Fazenda do Rosário e a Educação pelo Trabalho dos Meninos “Excepcionais” de 1940 a 1948. (Dissertação) Mestrado em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Carlos, 2006.
RUCHAT, Martine. Histoire de l'éducation spéciale : une spécificité plurielle. In: CHATELANAT, Gisela; PELGRIMS, Greta (Éds.). Education et enseignement spécialisés: ruptures et intégrations. Bruxelles: De Boeck, 2003. p. 155-169
SILVA, Régis Henrique dos Reis; GAMBOA, Sílvio Áncizar Sánchez. Do esquema paradigmático à matriz epistemológica: sistematizando novos níveis de análise. Educ. Temat. Digit. Campinas, jan./abr., 2014.,v.16, n.1, p.48-66
TORRES, Leslie Freitas de. La Educacion Especial Gallega: el colégio de sordomudos y de ciegos de Santiago de Compostela. In: ANAIS DO 7º CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAçãO ESPECIAL , 2016, São Carlos. Anais eletrônicos... Campinas, Galoá, 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).