Teaching planning for young people with Down syndrome using the Supports Intensity Scale (SIS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X44225

Keywords:

Special Education, teaching planning, adaptive behavior.

Abstract

The study aimed to assess the intensity of support in the adaptive resources of young people with Down syndrome and to apply, in collaboration with the teacher, a teaching plan based on the need for support. The study followed a descriptive qualitative approach based on the investigation action. A Special Education teacher and two young people with Down syndrome and their respective parents participated. Data collection was carried out in an Association of Parents and Friends of the Exceptional, a medium-sized municipality located in the interior of the state of São Paulo and in the residence of participants. The instruments used were the Support Intensity Scale – SIS, developed by American Association on Intellectual and Developmental Disabilities (AAIDD), having as respondent the parents of young people with Down syndrome and a script for the preparation of teaching planning. The data were organized into two categories according to the topics covered: the need for support in the adaptive applications of young people with Down syndrome and the application and application of teaching planning based on the need for support. As a result, it was found that the area in which young people with Down syndrome need more support was in lifelong learning and after teaching planning, some positive changes in the use of activities, interaction with colleagues, teachers and researcher . It is hoped that this study will serve as an example of good practice, as an indication of the use of the SIS Scale as a teaching planning tool.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Polyane Gabrielle de Freitas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Paulo, Brasil.

Doutoranda na Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Paulo, Brasil.

 

Márcia Duarte Galvani, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Paulo, Brasil.

Professora doutora na Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, São Paulo, Brasil.

References

ALMEIDA, Flávio Aparecido de. A inclusão de alunos com deficiência intelectual na rede regular de ensino. Psicologia Pt., Minas Gerais, p. 1-7, 2018.

ALMEIDA, Maria Amelia. O caminhar da Deficiência Intelectual e Classificação pelo Sistema de Suporte/Apoio. In: SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Núcleo de Apoio Pedagógico Especializado – CAPE. ALMEIDA, M.A. (Org.). Deficiência Intelectual: Realidade e ação. São Paulo: SE, 2012. p. 51-63.

ALMEIDA, Maria Amelia. Projeto: Adaptação e validação da escala de intensidade de suporte – SIS para o Brasil: uma contribuição para avaliação funcional de jovens e adultos com deficiência intelectual. Financiamento CNPq - Processo: 409129/2013-5. Chamada: 43/2013 – Ciências Humanas, Sociais e Sociais Aplicadas.

AMERICAN, Psychiatric Association. Deficiências Intelectuais. In: Manual diagnostico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. Artmed: Porto Alegre, 2014, p. 74-82.

ANACHE, Alexandra Ayach. Avaliação da aprendizagem de alunos com deficiência intelectual na perspectiva da educação inclusiva. In: MENDES, E.G.; ALMEIDA, M.A. (Org.). Dimensões Pedagógicas nas Práticas de Inclusão Escolar. Marília: ABPEE, 2012, v.2, p. 179-195.

ASSIS, Renata Machado de. Planejamento de ensino: algumas sistematizações. Revista Eletrônica de Educação do Curso de Pedagogia do Campus Jataí da Universidade Federal de Goiás. v. 1, n. 4, jan/jul, 2008.

BRASIL, Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Diretrizes de atenção à pessoa com Síndrome de Down. 1 ed., 1. reimp. – Brasília: Ministério da Saúde, 2013. 60 p.

CABELEIRA, João Pedro Rodrigues. Reforço positivo e aprendizagem cooperativa: estratégias facilitadoras do sucesso de alunos desmotivados. 2013. 75 f. Dissertação (Mestrado Ensino das Artes Visuais) - Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisboa, 2013.

CARNEIRO, Relma Ureu Carbone; COSTA, Maria Caroilina Branco. Tecnologia e deficiência intelectual: práticas pedagógicas para inclusão digital. Revista online de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v.21, n. esp. 1, p. 706-719, out, 2017.

CUNHA, Maria Isabel Santo de Miranda; SANTOS, Luisá Maria Nogueira. Aprendizagem Cooperativa na Deficiência Mental (Trissomia 21). Cadernos de Estudo. N. 5, p. 27- 43, 2007.

DOMINGUES, Rosely; OLIVEIRA, Flávio Medina de. Adaptação de conteúdos e avaliação para alunos com DI. Cadernos PDE. Paraná, v. 1, 2016.

FERREIRA, Elizângela Fernandes; MUNSTER, Mey de Abreu Van. Métodos de avaliação do comportamento adaptativo em pessoas com deficiência intelectual: uma revisão de literatura. Revista Educação Especial, v. 28, n. 51, p. 193-208, jan./abr. 2015.

FRANCO, Maria Amelia Santoro. Práticas Pedagógicas nas Múltiplas Redes Educativas. In: LIBÂNEO, José Carlos; ALVES, Nilda. (Org.). Temas de Pedagogia: diálogos entre didática e currículo. São Paulo: Cortez, 2012. P. 169-188.

FRANCO, Maria Amelia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, set. 2015.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. Jogo, Brinquedo, Brincadeira e a Educação. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

KLOSOUSKI, Simone Scorsim; REALI, Klevi Mary. Planejamento de ensino como ferramenta básica do processo ensino-aprendizagem. Revista Eletrônica Lato Sensu, v. 9, n. 1, 2008.

KOZMA, Chahira. O que é a síndrome de Down?. In: STRAY-GUNDERSEN, K. Crianças com síndrome de Down: guia para pais e educadores. 2. ed. Porto Alegre:Artmed. p.15-42, 2007.

LOPES, Betania Jacob Stange. Programa de Transição para a vida adulta de jovens com deficiência intelectual em ambiente universitário. 246 f. Tese de doutorado (Programa de Pós-Graduação em Educação Especial) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.

LUCHINI, Heliane Rampaso; ZUTIÃO, Patrícia; ALMEIDA, Maria Amelia. Avaliação de comportamentos adaptativos e qualidade de vida jovens e adultos com deficiência intelectual. Anais do VII Congresso Brasileiro de Educação Especial e X Encontro de Pesquisadores em Educação Especial, 2015.

MENEGOLLA, Maximiliano; SANT’ANNA, Ilza Martins. Por que planejar? Como planejar? 15. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2007, p. 11-58.

MIRANDA, Amanda Drzewinski de; PINHEIRO, Nilcéia Aparecida Maciel. O jogo como estratégia metodológica no ensino da numeração para crianças com deficiência intelectual. In: XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Anais... Curitiba, 2013, p. 1-10.

MOREIRA, Marco Antonio; MASINI, Elcie F. Salzano. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Centauro, 2001.

PAZZINI, Darlin Nalú Avila; ARAÚJO, Fabrício Viero. O uso do vídeo como ferramenta de apoio ao ensino-aprendizagem. Santa Maria: UFSM. Curso de especialização em Mídias na Educação, 2013.

SÁ, Elizabet Dias de; CAMPOS, Izilda Maria de; SILVA, Myriam Beatriz Campolina. Atendimento Educacional Especializado: Deficiência Visual. SEESP/SEED/MEC. Brasília-DF, 2007.

SANTOS, Maria Lucia; PERIN, Conceição Solange Bution. A importância do planejamento de ensino para o bom desempenho do professor em sala de aula. Versão On-line ISBN 978-85-8015-076-6, Cadernos PDE, 2013.

SILVA, Marilene Santos. Psicopedagogia: possibilidades de intervenção. In: MUSTACCHI, Z.; SALMONA, P.; MUSTACCHI, R. Trissomia 21 (síndrome de Down): nutrição, educação e saúde. São Paulo: Memnon, 2017, p. 227-244.

THOMPSON, James R. et al. Supports Intensit Scale. Washington, United States of America: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities, 2004.

TRONCOSO, Maria Victoria; CERRO, Maria Mercedes del. Síndrome de Down: leitura e escrita um guia para pais, educadores e professores. Portugal: Porto, 2004.

VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

XAVIER, Odiva Silva; ARRUDA, Rosana Cezar Fernandes. A Aula em Espaços Não-Convencionais. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Aula: Gênese, Dimensões, Princípios e Práticas. Campinas: Papirus Editora. 2008.

ZUTIÃO, Patrícia. Programa “Vida na Comunidade” para familiares de jovens com deficiência intelectual. 2016. 179 f. Dissertação (Mestre em Educação Especial) - Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.

ZUTIÃO, Patrícia; BOUERI, Iasmin Zanchi; ALMEIDA, Maria Amelia. A avaliação das áreas adaptativas de jovens e adultos com Deficiência Intelectual. Educação, Batatais, v. 6, n. 3, p. 25-49, jul./dez. 2016.

Published

2020-10-26

How to Cite

Freitas, P. G. de, & Galvani, M. D. (2020). Teaching planning for young people with Down syndrome using the Supports Intensity Scale (SIS). Special Education Magazine, 33, e50/ 1–24. https://doi.org/10.5902/1984686X44225