The child with autism in the playroom: interaction paths and language
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X29281Keywords:
Autism, Interaction, Language.Abstract
This paper aims at presenting the results of the study case analyses about interaction modes established between a child with autism and adults in a playroom. It supported by the studies of Lev Semenovitch Vygotsky and Mikhail Bakhtin, who discuss the role of the language in the conscience constitution and emphasize the significance processes that underlie the interactive processes. The field research was carried out inside a university playroom that assisted disabled and non-disabled children once a week, for four months. To do so, it counted with the participation of Physical Education Course graduates, university students and a Psychologist. Data was registered through shootings, audio recordings and field diary records. Taking the study goal into consideration, it was focused on the interactive processes established between a two-year and eight months old autistic boy who does not present an articulated language, and two Researchers. The analyses indicated that the child interacts with adults, using non-verbal resources, subtle at times, and occurring at a short period of time, which are meant by them, allowing keeping the interaction and enriching the interlocution possibilities. The work concludes that, even without an articulated speech, that child is constituted as a subject who is able to be positioned in an active and responsive way in the interactive processes established with the Researchers. In this process, the adult role is fundamental in order to create favorable conditions to the child participation in the dialogic game.Downloads
References
BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1986. 196 p.
______. Estética da criação verbal. São Paulo. Martins Fontes, 1992. 419 p.
BARROS, I. B. R. Autismo e linguagem: discussões à luz da teoria da enunciação. Distúrbios da comunicação. São Paulo, v. 23, n. 2, p. 227-232, 2011. Disponível em: <http://revistas.pucsp.br/index.php/dic/article/view/8284/6161>. Acesso em 3 mar. 2016.
BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral. São Paulo: Companhia Editora Nacional, Editora da Universidade de São Paulo, 1976. 386 p.
BOSA, C. Autismo: atuais interpretações para antigas observações. In: C. R.; BOSA, C. (Org.) Autismo e educação: reflexões e propostas de intervenção. Porto Alegre: Artmed, p. 21-39, 2002.
BRASIL. Lei nº 13.146 de 6 de junho de 2015, institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília. 2015. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm>. Acesso em: 1 mar. 2016.
______. Ministério da Educação e Cultura/Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva, Brasília, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf>. Último Acesso em: 2 mar. 2016.
______. Ministério da Educação e Cultura/Secretaria de Educação Básica. Política Nacional de Educação Infantil: pelos direitos das crianças de zero a seis anos à Educação. Brasília, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/pol_inf_eduinf.pdf>. Acesso em: 2 mar. 2016.
BRIDI, F. R. S.; FORTES, C. C.; BRIDI FILHO, C. A. Educação e autismo: as sutilezas e as possibilidades do processo inclusivo. In: ROTH, B. W. (Org.) Experiências educacionais inclusivas: Programa de educação inclusiva: direito à diversidade. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Especial, 2006. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/experiencias%20inclusivas.pdf.>. Acesso em 29 mar. 2014.
LEMOS, E. L. M. D.; SALOMÃO, N. M. R.; AGRIPINO-RAMOS, C. S. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 1, p. 117-130, jan./mar., 2014.
PINO, A. S. A psicologia concreta de Vigotski: implicações para a educação. In: PLACO, V. M. N. S. (Org.) Psicologia e educação: revendo contribuições. São Paulo: Educ, 2000.
SANTOS, E. C. Entre letras e linhas de Rafael: estudo sobre a escolarização de uma criança com autismo no ensino comum. 2012. 191f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2012.
SANTOS, M. A.; SANTOS, M. F. S. Representações sociais de professores sobre o autismo infantil. Psicologia & Sociedade, v. 23, n. 3, p. 364-372, 2012.
SIEGEL, B. O mundo da criança com autismo: compreender e tratar perturbações do espectro do autismo. Porto: Porto Editora, 2008. 432 p.
VASQUES, C. Uma leitura em diagonal: as relações entre o diagnóstico e a inclusão escolar de sujeitos com autismo e psicose infantil. Contrapontos, v. 9, n. 1, p. 30-42, jan./abr., 2009.
VASQUES, C. Alice na biblioteca mágica: uma leitura sobre o diagnóstico e a escolarização de crianças com autismo e psicose infantil. 2008. 195 f. Tese (Doutorado) Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.
VIGOTSKI, L. S. “Manuscrito de 1929”. Educação e Sociedade, Revista Quadrimestral de Ciência da Educação/Centro de Estudos Educação e Sociedade, Cedes, n. 71, p. 21-44, 2000.
______. Fundamentos de defectologia. Obras Completas. Habana: Pueblo y Educación, 1997, v. 5. 336 p.
VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas: Problemas del desarrollo de la psique. Madri: Visor, 1983, v. 3. 383 p.
VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. Lisboa: Antídoto, 1979. 209 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).