Narratives of teachers and pedagogues on disability: implications for access to the school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X27314

Keywords:

Special Education, Curriculum, Continuing Education.

Abstract

Teachers and pedagogues’ narratives have indicated clues to understanding about how students with deficiency have been means and how theses meanings are producing barriers to accessing the school curriculum. The critical reflection of these narratives has pointed possibilities for the teachers to review their positions on the schooling of students, potentializing teachers' know-how and pedagogical practices. The objective of this study was to problematize the way in which the teachers of education have been signifying the ways of being/being of students with the deficiency in the regular school, which has implications in the access to the knowledge. This study was constituted as a field research, carried out in a primary school of Vila Velha-ES, based on the presuppositions of collaborative-critical action research. The research process is organized through four fronts of work: a) observation of school daily to capture as teachers' narratives; b) organization of moments of continuous formation for critical reflection of narrative; c) collaborative actions between researchers and teachers in the classroom; d) interviews with the subjects involved. It concluded that, within the school, relationships that are found in society are also reproduced, reaffirming the processes of exclusion of subjects that do not conform to normal behavior patterns. On the other hand, the critical debate about teachers' narratives and the investment in continuing formation can contribute to overcoming exclusionary practices and to the re-signification of students with deficiency, favoring learning and involvement in school curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexandro Braga Vieira, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor Adjunto "A" do Centro de Educação da Universidade Federal do Espírito Santo - Departamento de Educação, Política e Sociedade (DEPS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores do CCAE - Centro de Ciências Agrárias e Engenharias - da Ufes. Coordenador do Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação do Centro de Educação da Ufes. Possui graduação em Letras (2001) e Pedagogia (2012). Especialização Latu sensu em Administração Escolar (2002) e em Atendimento Educacional Especializado (2012). Mestrado (2008) e Doutorado (2012) em Educação e Pós-Doutorado pela Universidade Federal do Espírito Santo. Desenvolve pesquisas no âmbito da Educação e da Educação Especial nas áreas de formação docente, políticas públicas, currículo, atendimento educacional especializado e práticas pedagógicas inclusivas.

References

BAPTISTA, C. R. Ação Pedagógica e educação especial: a sala de recursos como prioridade na oferta de atendimentos especializados. Revista Brasileira de Educação Especial. v. 17, p. 59-76, maio/ago. 2011.

BARBIER, Renné. A pesquisa-ação. Tradução de Lucie Didio. Brasília: Líber Livro Editora, 2004.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição [da] República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 23 de dez. 1996. Seção 1.

BRASIL, Ministério da Educação. Política pública de educação especial na perspectiva da educação inclusiva, 2008. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2016.

GOULART, Cecília. Letramento e modos de ser letrado: discutindo a base teórico-metodológica de um estudo. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v.11, n. 33, set./dez. 2006.

KASSAR, Mônica de Carvalho Magalhães; REBELO, Andressa Santos. O “especial” na educação, o atendimento especializado e a educação especial. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO ESPECIAL. PRÁTICA PEDAGÓGICA NA EDUCAÇÃO ESPECIAL: MULTIPLICIDADE DO ATENDIMENTO EDUCACIONAL ESPECIALIZADO, 6., 2011, Nova Almeida. 2011. Anais... Nova Almeida: Snpee, 2011. v. 1, p. 1-17, 1 CD-ROM.

MORIN. Edgar. O método 5: a humanidade da humanidade. Porto Alegre: Sulina, 2005.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Editora Cortez, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A filosofia à venda, a douta ignorância e a aposta de Pascal. Revista crítica de ciências sociais, Coimbra, Portugal, n. 80, p. 11-43, mar. 2008.

VIEIRA, Alexandro Braga. Táticas e estratégias constituídas por professores para articulação do currículo escolar e o atendimento educacional especializado. 2015. Relatório de Pós-Doutorado (Pós-Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores, São Paulo: Martins Fontes, 1998.

Published

2018-12-11

How to Cite

Vieira, A. B., Ramos, I. de O., & Simões, R. D. (2018). Narratives of teachers and pedagogues on disability: implications for access to the school curriculum. Special Education Magazine, 32, e20/ 1–16. https://doi.org/10.5902/1984686X27314

Most read articles by the same author(s)