Workshops on autism spectrum disorders for parents, caregivers and professionals: analysis of an experience

Authors

  • Leylanne Martins Ribeiro-de-Souza Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Máyra Laís de Carvalho Gomes Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Jéssica de Assis Silva Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Larissa Helena Zani Santos-Carvalho Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Maria Carolina Corrêa Martone Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • João dos Santos Carmo Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X26386

Keywords:

Autism spectrum disorders, Intervention, Workshops.

Abstract

The current study analyzed the effectiveness of a set of three educational workshops on the Autistic Spectrum Disorders (ASD) offered for parents and caregivers, educational professionals and healthcare professionals, each workshop involved 16, 34 and 25 participants, respectively. The workshops were planned through a Teaching Program, and the participants’ level of knowledge about autism was verified with pre and post-test measures before and after explanatory talks and clarification of doubts about its diagnosis and its behavioral management. The results of the workshops showed an increase in the number of answers to questions related to ASD, identification signs, specific knowledge of each target audience and issues related to the treatment of the disorder. The increase in percentage of correct answers was 11% for educational professionals, 10.8 % for parents and caregivers, and 5.4% for healthcare professionals. The data suggest the expansion of the repertoire of information about autism for participants in three workshop offered.

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Author Biographies

Leylanne Martins Ribeiro-de-Souza, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Mestre em Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (PPGPsi-UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE)

Máyra Laís de Carvalho Gomes, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Mestre em Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (PPGPsi-UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE)

Jéssica de Assis Silva, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Mestre em Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (PPGPsi-UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE)

Larissa Helena Zani Santos-Carvalho, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutora em Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (PPGPsi-UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE).

Maria Carolina Corrêa Martone, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutora em Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (PPGPsi-UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE).

João dos Santos Carmo, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Professor Adjunto do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de São Carlos (Depto Psi/PPGPsi-UFSCar); Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia sobre Comportamento, Cognição e Ensino (INCT-ECCE).

Published

2019-01-01

How to Cite

Ribeiro-de-Souza, L. M., Gomes, M. L. de C., Silva, J. de A., Santos-Carvalho, L. H. Z., Martone, M. C. C., & Carmo, J. dos S. (2019). Workshops on autism spectrum disorders for parents, caregivers and professionals: analysis of an experience. Special Education Magazine, 32, e8/ 1–19. https://doi.org/10.5902/1984686X26386

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