Translators-Interpreters of sign languages: functions and performance in educational networks

Authors

  • Adriane Melo de Castro Menezes Universidade Federal de Roraima http://orcid.org/0000-0002-6278-7991
  • Cristina Broglia Feitosa de Lacerda Universidade Federal de São Carlos - Programa de Pós-Graduação em Educação Especial/PPGEEs - São Carlos, SP, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X22412

Keywords:

Sign language translators-interpreters, Deaf education, Functional status

Abstract

This article discusses some functional conditions criterion of Sign Language Translators- Interpreters (TILS), that act in the process of deaf student education enrolled in brazilian schools at the regular education system. We undertake discussions on aspects such as functional linking and wages, trying to see how these subjects feel themselves in their places, and how they are affected by it in their daily lives. Grounded on the enunciation-discourse theory of Mikhail Bakhtin, this study utilized employed face-to-face interviews as a main base on data construction, and in addition, one profile with training data, bonding and professional experience. Also taking notes of contextual elements, were relevant to the subjects’ understanding and their speeches. Altogether 27 TILS participated from thirteen municipalities among eight Brazilian states. As results, it was outstanding that TILs are not just about nomenclatures and functional linking. Such developments, may affect the performance expectations and linked social representations. The data also demonstrate a diverse social movement to meet the existing education and inclusion public policies, depending on each specific situation, may compromise, greatly, how these TILS are seen and their integration-participation in the institutional as a whole.

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Author Biographies

Adriane Melo de Castro Menezes, Universidade Federal de Roraima

Doutora em Educação Especial na UFSCar (PPGEE's); Mestre em Gestão e Desenvolvimento Regional pela Universidade de Taubaté (UNITAU-SP); e Graduada em Pedagogia - habilitação em Administração Escolar, pela UNAMA (Universidade da Amazônia). Experiência profissional: Docente em Cursos de Formação / Graduação e Pós-Graduação, além de Consultoria Técnica na área de Educação Especial. Desenvolve pesquisas na área de Formação e Identidade Docente; Educação Especial, Educação indígena,  Inclusão Escolar e Surdez. Atua como docente no Curso de Letras Libras- Bacharelado na Universidade Federal de Roraima e como Professora-Colaboradora no Instituto INSIKIRAN/UFRR.

Cristina Broglia Feitosa de Lacerda, Universidade Federal de São Carlos - Programa de Pós-Graduação em Educação Especial/PPGEEs - São Carlos, SP, Brasil.

Graduação em Fonoaudiologia pela Universidade de São Paulo (1984), Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1992) e Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996). Atualmente é professor Adjunto II da Universidade Federal de Sâo Carlos (UFSCar) no Curso de Licenciatura em Educação Especial e no Programa de Pós-Graduação em Educação Especial- PPGEEs. Experiência na área da Fonoaudiologia, com ênfase em Surdez, e atuação na área educacional desde 1996 com estudos desenvolvidos na perspectiva histórico-cultural e nos pressupostos da abordagem enunciativo-discursiva. Assessoria a redes municipais de Educação para implantação e acompanhamento de Programa de Educação Inclusiva Bilíngüe em Piracicaba, Campinas, São Paulo e São Carlos. Interesse em pesquisa na atuação do Intérprete educacional de Língua de Sinais. Pós doutorado no Centro de Pesquisa Italiano (CNR ? ROMA) em 2003. Consultora de diversas agências de fomento e assessora para a área de surdez.Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial- PPGEEs.Vencedor do 1º Lugar da 56ª Prêmio JABUTI área de Educação com o livro "Tenho um aluno surdo e agora?" Ed. UFSCar. 

Published

2017-04-11

How to Cite

Menezes, A. M. de C., & Lacerda, C. B. F. de. (2017). Translators-Interpreters of sign languages: functions and performance in educational networks. Special Education Magazine, 30(57), 251–262. https://doi.org/10.5902/1984686X22412