Analysis of first degree polynomial function teaching strategies to social applied sciences courses
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179460X29526Keywords:
Polynomial functions, Income, Cost. Revenue, Social Applied ScienciesAbstract
This paper aims present a study on the students’ ability to perform relations between first degree polynomial functions (domain, the range, x-intercept and y-intercept) and the economic theory which involves income, cost and revenue, practical applications in the professional area. The proposed study analyses the application of two practical activities containing real data of companies of the textile field. They require math and economical knowledge, reading and comprehension of data and results. This research was conducted at Universidade Federal do Rio Grande, RS, Brazil, in a group from the second semester of Business Administration Course.
Downloads
References
BEUREN I. Como elaborar trabalhos monográficos em contabilidade: teoria e prática. 3.ed. São Paulo: Atlas; 2012.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC, 1998.
CAVASOTTO M, PORTANOVA R. Reflexões sobre as dificuldades na aprendizagem de cálculo diferencial e integral. Em: Anais da III Mostra de Pesquisa da Pós-Graduação PUCRS [Internet]; 2008 Agosto 11-14; Porto Alegre, Brasil. 2008 [cited 2017 ago 17]. Available from: http://www.pucrs.br/edipucrs/online/IIImostra/EducacaoemCienciaseMatematica/62352%20-%20MARCELO%20CAVASOTTO.pdf.
CHIANG A. Matemática para economistas. Rio de Janeiro: Elsevier; 2006.
CÔRTES MC. A importância da matemática aplicada nos cursos de administração, ciências contábeis e economia. [monography]. Ji-Paraná: Fundação Universidade Federal De Rondônia/UNIR; 2010. [cited 2017]. Available from: http://www.dmejp.unir.br/menus_arquivos/1787_2010_moizilene_cortes.pdf
CURY H, KONZEN B. Classificação e análise de erros em Álgebra. Em: Anais VII Salão de Iniciação Científica da PUCRS [Internet]. 2006 [cited 2017 set 22]. Available from: http://www.pucrs.br/research/salao/2006-VIISalaoIC/.
DEMANA F, WAITS B, FOLEY G, KENNEDY D. Pré-cálculo. 7. ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall; 2009.
FERREIRA D, JACOBINI O. Modelagem matemática e ambiente de trabalho: uma combinação pedagógica voltada para a aprendizagem. REnCiMa; 1(1):9-26. 2010. [Internet]. [cited 2017 set 22]. Available from: http://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/article/viewFile/2/2.
FERREIRA V, FORTULAN V. Um estudo das funções de 1º e 2º graus aplicadas à economia. Revista Matiz Online. Matão (SP): Instituto Matonense Municipal de Ensino Superior. Programa de Divulgação Científica do Immes, 2012. Available from: http://www.immes.edu.br/.
FILBER, C. Dificuldades em Matemática ao ingressar no ensino superior. Available from: http://biblioteca.unilasalle.edu.br/docs_online/tcc/graduacao/matematica/2007/cfgoncalves.pdf.
GOLDSTEIN L, SCHNEIDER D. Matemática Aplicada: Economia, Administração e Contabilidade. Porto Alegre, Bookman, 2000.
HARSHBARGER R, REYNOLDS J. Matemática Aplicada: Administração, Economia, Ciências Sociais e Biológicas. 7.ed. São Paulo: McGraw - Hill, 2006.
HOFFMANN L, BRADLEY G. Cálculo: um curso moderno e suas aplicações. Rio de Janeiro: LTC, 1999.
LEITE A. Aplicações da Matemática: administração, economia e ciências contábeis. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
LINCHEVSKI L, LIVNEH D. Structure sense: the relationship between algebraic and numerical contexts. Educational Studies in Mathematics. 1999;(2):173-196.
MARTINS G, THEÓPHILO C. Metodologia da investigação científica para as ciências sociais aplicadas. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2009.
MENEGHETTI C, RODRIGUEZ B, POFFAL C. Gráfico de função polinomial: uma discussão sobre dificuldades de aprendizagem no Ensino Superior. Ciência e Natura. 2017; 39(1):156-169.
MORETTIN P, HAZZAN S, BUSSAB W. Cálculo: função de uma e duas variáveis. 1.ed. São Paulo: Saraiva, 2004.
MUROLO A, BONETTO G. Matemática aplicada a administração, economia e contabilidade. 2.ed. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
NOSSA V. A necessidade de professores qualificados e atualizados para o ensino da Contabilidade. Revista de Contabilidade do CRC-SP, 1999; 9(3): 18-23.
OLIVEIRA F, BRITO J, VERA J, SOUSA R. Perfil dos alunos ingressantes do curso de administração na Universidade Federal do Piauí – Campus de Picos. Em: Anais Seminário de Administração da Macrorregião de Picos, Universidade
Federal do Piauí [Internet]; 2015 Outubro, 27-29; Picos, Brasil. 2015 [cited 2017 set 22]. Available from: https://www.google.com.br/url?
sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=18&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiZuqm8v9DWAhUO0GMKHbakArY20154ChAWCEcwBw&url=http%3A%2F%2Fwww.cra-pi.org.br%2Fservicos%2Fartigos%2Fperfil-dos-alunos-ingressantes-do-curso-de-administracao-na-universidade-federal-do-piaui-campus-de-icos.pdf%2Fat_download%2Ffile&usg=AFQjCNGvB6WhJ2YaQzfHEa2MhcILNUqUVQ.
PEÑALOZA V, BASTOS A. O perfil dos alunos do curso de Administração, sob a perspectiva empreendedora. In: XVI Encontro Nacional dos Cursos de Graduação em Administração, 2005, Belo Horizonte – MG.
RICCARDI D. O desenvolvimento das competências de alunos formandos do curso de administração de uma universidade pública [monography]. Porto Alegre: Departamento de Ciências Administrativas/UFRGS; 2011.
RODRIGUEZ B, MENEGHETTI C, POFFAL C. Estudo do Perfil dos Alunos do Curso de Matemática Aplicada – Bacharelado: entendendo as razões para o baixo rendimento dos acadêmicos. Ciência e Natura. 2015;(37):151- 162.
SILVA L; MACHADO M. Matemática Aplicada à Administração, Economia e Contabilidade: funções de uma e várias variáveis. São Paulo: Cengage Learning, 2010.
SILVA D, MACHADO G. A matemática e a graduação em ciências contábeis. Revista de Contabilidade do Mestrado em Ciências Contábeis da UERJ. 2004; (9):33-52. Available from: http://www.atena.org.br/revista/ojs-2.2.3-08/index.php/UERJ/article/viewFile/683/679.
SIMON C, BLUME L. Matemática para economistas. Trad. Claus Ivo Doering. Porto Alegre: Bookman, 2004.
SOSA J. Resolução de problemas – uma metodologia no primeiro período de um curso de Administração: possibilidades e limitações na prática educativa em Matemática. Pós-Graduação em Educação Matemática. Juiz de Fora, MG, 2011.
VASCONCELLOS M, GARCIA M. Fundamentos de economia. 5. ed. São Paulo: Saraiva, 2014.
XAVIER FILHO J. Ciências Contábeis uma ciência social aplicada? Interfaces de Saberes. 2008 (8):1-12.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
To access the DECLARATION AND TRANSFER OF COPYRIGHT AUTHOR’S DECLARATION AND COPYRIGHT LICENSE click here.
Ethical Guidelines for Journal Publication
The Ciência e Natura journal is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review Articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The Authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding Author should ensure that there is a full consensus of all Co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An Editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the Author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviewers should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that Authors can use them for improving the paper. Any selected Reviewer who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the Editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.