The perception of indigenous educators on the environment: the brief review
DOI:
https://doi.org/10.5902/2179460X33190Keywords:
Environmental perception, Preservation, Knowledge, NatureAbstract
Environmental perception is an essential tool for understanding human behavior in relation to the environment and for planning actions that promote awareness and development of ethical and responsible positions in the place where they live. Discussions around environmental perception have been prominent in recent years. With this, the present research aims to understand the environmental perception of indigenous teachers present about the environment with their culture and education. This research is based on a qualitative approach because it is a review article. The work was carried out through descriptive and exploratory research that aims to analyze the material produced in the scientific works obtained in the platforms SCIELO, Google academic, PubMed, MEDLINE and LILACS. For the final selection of the works, readings were made on each of the publications with the intention of ascertaining the relevance of each of the studies to the guiding question. The following keyword combinations were used: environmental educators, indigenous education, perception environment and the environment. According to the search terms, it was possible to access hundreds of scientific researches, between theses, dissertations and articles. Based on the results obtained, it was verified that indigenous teachers acquire knowledge, values and actions to raise awareness about environmental issues. Given this, it is perceived that the need to build more effective projects of partnerships so that significant exchanges occur, where there is recognition and appreciation of this knowledge.
Downloads
References
AZEVEDO, D. S.; FERNANDES, K. L. F. Educação Ambiental na Escola: um estudo sobre os saberes docentes. Educação em foco, v. 14, n. 2, p. 95-119, 2010.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: meio ambiente, saúde/Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1997. 128 p.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Escolar Indígena. Parecer 14/99, aprovado em 14/09/1999.
BURATTO, L. G. A educação escolar indígena na legislação e os indígenas com necessidades educacionais especiais. Universidade Estadual de Londrina. 2007.
CARVALHO, I.C.M. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2008.
COHN, C. Culturas em transformação: os índios e a civilização. São Paulo em Perspectiva, v. 15, n. 2, p. 36-42, 2001.
COLOMBO, S. R. A Educação Ambiental como instrumento na formação da cidadania. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 14, n. 2, p. 67-75, 2014.
DURKHEIM, É. Sociologia e filosofia. São Paulo: Martin Claret, 2009.
FAGGIONATO, S. Percepção ambiental. Disponível em: <http://educar.sc.usp.br/biologia/textos/m_a_txt4.html>. Acesso em: 20 out. 2007.
FAGGIONATO, S. Percepção ambiental. Material de apoio–textos. Projeto de Educação Ambiental. Disponível em:< http://educar. sc. usp. br/biologia/textos/ma-txt4. html>. Acesso em, 04 jan. 2016.
FATORELLI, L. Percepções sobre mudanças ambientais na Amazônia brasileira: caminhos para a construção de um conhecimento integrador. 2013. 246 f. Tese (Doutorado em Desenvolvimento Sustentável). Universidade de Brasília, Distrito Federal. 2013.
FERNANDEZ, R. S.; SOUZA, V. J.; PELISSARI, V. B.; FERNANDES, S. T. Uso da percepção ambiental como instrumento de gestão em aplicações ligadas às áreas educacional, social e ambiental. 2002. Disponível em: < http://www.redeceas.esalq.usp.br/percepçãoambiental.pdf>. Acesso em: 08 janeiro. 2018.
FERREIRA, M. R. Produção e conhecimento sobre degradação ambiental: uma incursão na psicologia ambiental. 1997. Tese (Doutorado em Psicologia Social). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.
FERREIRA, C. R. T. Avaliação da degradação urbana através da percepção ambiental: O caso do alto da bacia do limoeiro, Presidente Prudente, SP. 2001. 102f.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FORGUS, R. H. Percepção: o processo básico do desenvolvimento cognitivo. São Paulo: Herder, 1971.
GIL, A. C. Como elaborar Projetos de Pesquisa. 4.ed. São Paulo, SP. Editora Atlas, 2008.
JACOBI, P. R. Educação ambiental, cidadania e sustentabilidade. Caderno de Pesquisa, n. 118, p. 189-206, 2003.
JACOBI, P. R. Educação Ambiental: o desafio da construção de um pensamento crítico, complexo e reflexivo. Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 233-250, 2005.
LIBÂNEO, J. C. Didática. 21° reimpressão. São Paulo: Cortez, 1994.
LIMA, R. T. Percepção ambiental e participação pública na gestão dos recursos hídricos: perfil dos moradores da cidade de São Carlos, SP (Bacia Hidrográfica do Rio do Monjolinho). 2003. p 144.
MARCONI, M. A.; LAKATOS, E. M. Fundamentos de Metodologia Científica. 5.ed. São Paulo, SP. Editora Atlas, 2003.
MARCZWSKI, M. Avaliação da percepção ambiental em uma população de estudante do Ensino Fundamental de uma escola municipal rural: um estudo de caso. 2006. Dissertação (Mestrado em Ecologia) - Instituto de Biociências, Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2006.
MACEDO, R. L. G. Percepção e Conscientização Ambientais. Lavras: UFLA - Universidade Federal de Lavras/ FAEPE – Fundação de Apoio ao Ensino, Pesquisa e Extensão, 2000.
MARCONDES, S. A. Brasil, amor à primeira vista! Viagem ambiental no Brasil do século XVI ao XXI. São Paulo: Editora Petrópolis, 2005.
MARIN, A. A. Pesquisa em educação ambiental e percepção ambiental. Pesquisa em Educação Ambiental. São Carlos; Sorocaba-SP: UFSCAR; Rio-Claro-SP: UNESP/IBRC; Ribeirão Preto-SP: USP/FFCLRP, v.3, n.1, p.203-222, jan/jun. 2008.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2000.
NASCIMENTO, E. C. M.; ZANON, A. M. Percepção ambiental de professores indígenas Terena a partir de desenhos do meio ambiente. Revista Eletrônica Mestrado em Educação Ambiental, v.35, n.1, p. 229-241, 2018.
NOGUEIRA, E. M. L.; PAES, L. R.; ALMIEIRA, J. A.; PERES, E. P. C.; MONTEIRO, A. C. A importância da educação ambiental para a formação emancipatória dos alunos do ensino fundamental frente às práticas docente. In: Anais... Congresso Nacional de Educação, 5, 2018; Recife (PE), Brasil. Recife, 2018.
OLIVEIRA, S. F. Educação Ambiental: aspectos históricos e perspectivas. Boletim Goiano de Geografia, v. 26, n. 2, p. 152-166, 2006.
OLIVEIRA, M. M. de. Como fazer pesquisa qualitativa. 4.ed. Petrópolis, Rj: Vozes, 2012.
PALMA, I. R. Análise da Percepção Ambiental como Instrumento ao Planejamento da Educação Ambiental. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Minas, Metalúrgica e de Materiais - PPGEM, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005. 67p.
PENNA, A. G. Percepção e realidade: introdução ao estudo da atividade perceptiva. 3.ed. São Paulo: Mercurio Star, 1982.
PIAGET, J. Psicologia da inteligência. Brasil: Fundo de Cultura, 1967.
PINHÃO, F.; MARTINS, I. Diferentes Abordagens sobre o tema Saúde e Ambiente: Desafios Para O Ensino De Ciências. Ciência & Educação, v. 18, n. 4, p. 819-835, 2012.
POTT, C. M.; ESTRELA, C. C. Histórico ambiental: desastres ambientais e o despertar de um novo pensamento. Estudos Avançados, v. 31, n. 89, p. 271-283, 2017.
REIS, R. S. Determinantes Ambientais para a Realização de Atividades Físicas nos Parques Urbanos de Curitiba: Uma Abordagem Sócio Ecológica da Percepção dos Usuários. 2001. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Centro de Desportos da Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, SC. 101 p.
ROSA, L. G.; SILVA, M. M. P. Percepção ambiental de educandos de uma escola do ensino fundamental. In: Anais... Simpósio Ítalo Brasileiro de Engenharia Sanitária e Ambiental, 6, 2002; Vitória (ES), Brasil. Vitória, 2002.
SANTOS, D. O. G. L. O Índio Brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. LACED/Museu Nacional, 2006. 232 p.
SANTOS, E. S.; ESTEVES, L. U.; SILVA, T. L. Educação ambiental nas sociedades indígenas brasileiras: uma breve análise. Holos, v. 5, n. 29, p. 282-292, 2013.
SATO, M. Educação Ambiental. São Carlos: Rima. 2002.
SIQUEIRA, L. C. Política ambiental para quem?. Ambiente & Sociedade, v. 11, n. 2, p. 425-437, 2008.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VENTURA, A. da. C. Um contributo para o estudo das alterações climáticas: entre os discursos, as percepções dos riscos e as práticas quotidianas numa amostra da população da freguesia de Alcântara. Instituto Superior de Ciências Sociais e Políticas. Universidade Técnica de Lisboa. (Dissertação para obtenção de grau de Mestre em Antropologia). Lisboa, 2009. 183 p. Acesso em 20/02/2018.
VIANA, A.L.; LOPES, M. C.; NETO, N. F. A.; KUDO, S. A.; GUIMARÃES, D. F. S.; MARI, M. L. G. Análise da percepção ambiental sobre os parques urbanos da cidade de Manaus, Amazonas. Revista Monografias Ambientais, v. 13, n. 5, p. 4044-4062, 2014.
VIEIRA, F. C. B.; KALHIL, J. B.; RUIZ, M. A. Percepção ambiental: contribuições e práticas indígenas para o ensino de ciências no baixo Rio Negro. Fórum Ambiental da Alta Paulista, v. 8, n. 10, p.1-10, 2012.
WEIS, B. M. C. Relação cultural dos povos tradicionais indígenas com o meio ambiente e a sustentabilidade. Revista Direito e Humanidades, v.3, p.17-23, 2017.
WENCZENOVICZ, T. J.; DE MARCO, C. M. Lições de ‘Buen Vivir’: impactos ambientais sobre as comunidades indígenas no Brasil contemporâneo. Revista Brasileira de Direito, v. 14, n. 2, p. 198-212, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
To access the DECLARATION AND TRANSFER OF COPYRIGHT AUTHOR’S DECLARATION AND COPYRIGHT LICENSE click here.
Ethical Guidelines for Journal Publication
The Ciência e Natura journal is committed to ensuring ethics in publication and quality of articles.
Conformance to standards of ethical behavior is therefore expected of all parties involved: Authors, Editors, Reviewers, and the Publisher.
In particular,
Authors: Authors should present an objective discussion of the significance of research work as well as sufficient detail and references to permit others to replicate the experiments. Fraudulent or knowingly inaccurate statements constitute unethical behavior and are unacceptable. Review Articles should also be objective, comprehensive, and accurate accounts of the state of the art. The Authors should ensure that their work is entirely original works, and if the work and/or words of others have been used, this has been appropriately acknowledged. Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Submitting the same manuscript to more than one journal concurrently constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. Authors should not submit articles describing essentially the same research to more than one journal. The corresponding Author should ensure that there is a full consensus of all Co-authors in approving the final version of the paper and its submission for publication.
Editors: Editors should evaluate manuscripts exclusively on the basis of their academic merit. An Editor must not use unpublished information in the editor's own research without the express written consent of the Author. Editors should take reasonable responsive measures when ethical complaints have been presented concerning a submitted manuscript or published paper.
Reviewers: Any manuscripts received for review must be treated as confidential documents. Privileged information or ideas obtained through peer review must be kept confidential and not used for personal advantage. Reviewers should be conducted objectively, and observations should be formulated clearly with supporting arguments, so that Authors can use them for improving the paper. Any selected Reviewer who feels unqualified to review the research reported in a manuscript or knows that its prompt review will be impossible should notify the Editor and excuse himself from the review process. Reviewers should not consider manuscripts in which they have conflicts of interest resulting from competitive, collaborative, or other relationships or connections with any of the authors, companies, or institutions connected to the papers.