The perception of indigenous educators on the environment: the brief review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X33190

Keywords:

Environmental perception, Preservation, Knowledge, Nature

Abstract

Environmental perception is an essential tool for understanding human behavior in relation to the environment and for planning actions that promote awareness and development of ethical and responsible positions in the place where they live. Discussions around environmental perception have been prominent in recent years. With this, the present research aims to understand the environmental perception of indigenous teachers present about the environment with their culture and education. This research is based on a qualitative approach because it is a review article. The work was carried out through descriptive and exploratory research that aims to analyze the material produced in the scientific works obtained in the platforms SCIELO, Google academic, PubMed, MEDLINE and LILACS. For the final selection of the works, readings were made on each of the publications with the intention of ascertaining the relevance of each of the studies to the guiding question. The following keyword combinations were used: environmental educators, indigenous education, perception environment and the environment. According to the search terms, it was possible to access hundreds of scientific researches, between theses, dissertations and articles. Based on the results obtained, it was verified that indigenous teachers acquire knowledge, values and actions to raise awareness about environmental issues. Given this, it is perceived that the need to build more effective projects of partnerships so that significant exchanges occur, where there is recognition and appreciation of this knowledge.

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Author Biographies

Albanice de Souza Ramos, Universidade Federal do Amazonas - UFAM, Humaitá, AM

Pedagoga. Instituto de Educação, Agricultura e Ambiente (IEAA), Universidade Federal do Amazonas (UFAM), Mestranda em Ciências Ambientais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Ambientais (PPGCA), Humaitá-AM

Carlos Alexandre Santos Querino, Universidade Federal do Amazonas - UFAM, Humaitá, AM

Meteorologista, Prof. Adjunto da Universidade Federal do Amazonas - UFAM, vinculado Instituto de Educação Agricultura e Ambiente - IEAA e ao Programa de Pós-graduação em Ciências Ambientais. Possui graduação e mestrado em meteorologia pela Universidade Federal de Alagoas (2003) e (2006) e Doutorado em em Física Ambiental pela Universidade Federal de Mato Grosso (2016). Realiza pesquisas no âmbito da interação biosfera-atmosfera na Amazônia e Pantanal. Tem experiência na área de Geociências (Meteorologia), com ênfase em Radiação Solar, Micrometeorologia e Climatologia.

Eulina Maria Leite Nogueira, Universidade Federal do Amazonas - UFAM, Humaitá, AM

Possui graduação em Licenciatura em Estudos Sociais pela Universidade Federal do Amazonas (1987), graduação em História pela Universidade Federal do Amazonas (2003),, graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Amazonas (2000), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Amazonas (2007) e Doutorado em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2015). Atualmente é professora adjunta da Universidade Federal do Amazonas, possui experiência na Educação, com ênfase nas seguintes área: Formação de Professores, Políticas Públicas, Educação do Campo, Educação Indígena e Diversidade Cultural. Credenciada no Programa de Pós-Graduação Mestrado em Ensino: Ciências e Humanidades

Renato Abreu Lima, Universidade Federal do Amazonas - UFAM, Humaitá, AM

Biólogo; Pós-graduado em Gestão Ambiental; Mestre em Meio Ambiente e Doutorando em Biodiversidade e Biotecnologia pela Universidade Federal do Amazonas. Departamento de Ciências Biológicas.

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Published

2019-07-16

How to Cite

Ramos, A. de S., Querino, C. A. S., Nogueira, E. M. L., & Lima, R. A. (2019). The perception of indigenous educators on the environment: the brief review. Ciência E Natura, 41, e7. https://doi.org/10.5902/2179460X33190

Issue

Section

Teaching

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