Teaching about venomous animals in two public schools in the municipality of Benjamin Constant - AM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2179460X25342

Keywords:

Zoology, Venomous animals, Elementary School

Abstract

Venomous animals are found in a variety of environments, including residential urban areas, which creates a suitable place for reproduction. In this sense, the present work had as objective to understand the approach of the theme of venomous animals in two public schools of the municipality of Benjamin Constant-AM. To that end, students and teachers of basic education working in Primary Education were part of the research, in which structured questionnaires were applied with open and closed questions. In addition, multimedia resources were used for the visual demonstration of concepts, ecological importance, examples, general characteristics and differentiation between venomous and venomous animals. The obtained data were analyzed and tabulated following arithmetic mean between the answers. It was noted that the students involved have a vast knowledge about venomous animals, but that these need to be more worked in a contextualized way facilitating a better understanding of scientific terms, thus improving methods of accident prevention and that these can be multipliers of this knowledge

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Bindá Silva, Universidade Federal do Amazonas, Benjamin Constant, AM

Discente da Universidade Federal do Amazonas

Alcinei Pereira Lopes, Universidade Federal do Amazonas, Benjamin Constant, AM

Professora da Universidade Federal do Amazonas

Márcia Nascimento Pinto, Universidade Federal do Amazonas, Benjamin Constant, AM

Docente do curso de Biologia e Química na Universidade Federal do Amazonas

Agno Nonato Serrão Acioli, Universidade Federal do Amazonas, Manaus, AM

Professor do Curso de Ciências Agrágrias e do Ambiente do Instituto de Natureza e Cultura/Universidade Federal do Amazonas (INC/UFAM)

Eliel Guimarães Brandão, Universidade Federal do Amazonas, Benjamin Constant, AM

Professor Assistente na área de Química Geral e Ensino de Química na Universidade Federal do Amazonas

João Paulo Montalvão, Universidade Federal do Amazonas, Benjamin Constant, AM

Professor Substituto na Universidade Federal do Amazonas

Renato Abreu Lima, Universidade Federal do Amazonas, Benjamin Constant, AM

Biólogo; Pós-graduado em Gestão Ambiental; Mestre em Meio Ambiente e Doutorando em Biodiversidade e Biotecnologia pela Universidade Federal do Amazonas. Departamento de Ciências Biológicas.

References

ANDRADE, M.A.B.S.; CAMPOS, L.M.L. Análise da aplicação da aprendizagem baseada em problemas no ensino de biologia. Anais... In: ENPEC- Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 5, Bauru. Atas do V ENPEC; 2005.

BRASIL. Ministério da Saúde. Manual de diagnóstico e tratamento de acidentes por animais peçonhentos. 2.ed. Brasília: Fundação Nacional de Saúde, 2001.

BRASIL. Ministério da Saúde. Portal da saúde. Brasília, Brasil; 2009. Disponível em Acesso em 08 de jun de 2016.

CHAUÍ, M.M. Filosofia. São Paulo: Ática, 2000.

FERREIRA, A.B.H. Aurélio o dicionário da língua portuguesa. Paraná: Positivo. 2008.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a pratica docente. 33.ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FUNED - Fundação Ezequiel Dias. Animais peçonhentos. Belo Horizonte. 3.ed. 2009.

INSTITUTO BUTANTAN. Animais Peçonhentos: Serpentes. Série Didática 5. São Paulo, SP s/d. 2016.

LAKATOS, E.M.; MARCONI, M.A. Fundamentos de metodologia científica. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2007.

LIMA, K.E.C.; VASCONCELOS, S.D. Acidentes com animais peçonhentos: um estudo etnozoológico com agricultores de Tacaratu, sertão de Pernambuco. Sitientibus Série Ciências Biológicas, v.6, n.2, p.138-144, 2006.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2.ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

RAMOS, E.L.P.; MOURA, R.G.F.; MACEDO, M.M.; SIQUEIRA, L.H.C.; SPOSITO, N.E.C.; KATAGUIRI, V.S. Uma abordagem lúdica dos animais peçonhentos no ensino fundamental. Em extensão, v.11, n.2, p.45-53, 2012.

ROBERTS, B.K.; ARONSOHN, M.G.; MOSES, B.L.; BURK, R.L.; WEEREN, F.R. Bufo marinus intoxication in dogs: 94 cases (1997-1998). Journal of American Veterinary Medical Association, v.216, n.12, p.1941-1944, 2000.

SAKATE, M.; OLIVEIRA, P.C.L. Toad envenoming in dogs: effects and treatment. Journal Venomous Animal sand Toxins, v.1, n.6, p.53-62, 2000.

SAZIMA, I.; HADDAD,C.F.B. Répteis da serra do Japi: notas sobre historia natural. In: História Natural da Serra do Japi: Ecologia e Preservação de uma área florestal no Sudeste do Brasil (L.P.C. Morellata.org.). p.24-49. 1992. Campinas: Editora da Universidade Estadual de Campinas.

TRIVIÑOS, A.N.S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VASCONCELOS, B.S.S. Percepção de estudantes do ensino médio de Campina Grande sobre os animais peçonhentos. Monografia (Graduação em Ciências Biológicas). 2014. 36p. Campina Grande. Universidade Estadual da Paraíba. 2014.

Published

2018-03-27

How to Cite

Silva, D. B., Lopes, A. P., Pinto, M. N., Acioli, A. N. S., Brandão, E. G., Montalvão, J. P., & Lima, R. A. (2018). Teaching about venomous animals in two public schools in the municipality of Benjamin Constant - AM. Ciência E Natura, 40, e3. https://doi.org/10.5902/2179460X25342

Issue

Section

Teaching

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>