LITERARY NARRATIVES: RESSIGNING THE MEDIA IN EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1516849229334

Keywords:

Leitura, Escrita, Tecnologia

Abstract

The present research was developed with a group of 8th year, from the State Institute of Education Mãe de Deus, in the city of Tupanciretã-RS, and aims to build literary, social and multidisciplinary knowledge from the literary narrative "Perseus and Medusa" , extracted from the textbook of the class, which the students identified by the relevance of the theme, according to the students' previous knowledge and reading reality, encouraging the development of cognition and language, expressed through digital media. Encouraging literary reading and writing and its reproduction made by students through a channel on the YouTube site, which showed positive developments in its application.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luisa Carla Fontoura de Maia, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Professora de Ensino Fundamental e Médio do Estado do Rio Grande do Sul. Especializanda em Mídias da Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2016).

Patricia Mariotto Mozzaquatro Chicon, Universidade de Cruz Alta

Mestre em Computação

References

ALMEIDA, Í. D.; SILVA, J. C. B. da; JUNIOR, S. A. da S.; BORGES, L. M. Tecnologias e educação: o uso do YouTube na sala de aula. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/trabalho_ev045_md1_sa4_id8097_06092015214629.pdf. Acesso em: 08 jun. 2017.

ALMEIDA, M. E. B. Entrevista. Disponível em: http://gestaoescolar.org.br/aprendizagem/entrevista-pesquisadora-puc-sp-tecnologia-sala-aula-568012.shtml Acesso em: 08 ago. 2017.

BORGATTO, A. M. T.; BERTIN, T. C. H.; MARCHEZI, V. L. de C. Projeto Teláris: português: ensino fundamental 2. 2.ed. São Paulo: Ática, 2015.

BUNZEM, C.; MENDONÇA, M. (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.

COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.

FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1989.

LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1982.

LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. 2.ed. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: EPU, 2013.

MORAN, J. M. As mídias na educação. 2008. p. 5. Disponível em: http://portal.educacao.salvador.ba.gov.br/site/documentos/espaco-virtual/espaco-edu-com-tec/artigos/midias%20na%20educa%C3%A7ao.pdf. Acesso em: 08 jun. 2017.

MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tec-nologias e mediação pedagógica. 19.ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.

SILVA, H. A. Narrativa e educação: algumas reflexões a partir de Benjamin, Kundera e Rorty. Disponível em:

https://scholar.google.com.br/scholar?q=narrativa+e+educa%C3%A7%C3%A3o:+algumas+reflex%C3%B5es+a+partir+de+benjamin,+kundera+e+rorty&hl=ptBR&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ved=0ahUKEwj2oqiUxMfUAhXJx5AKHctAC50QgQMIMjAA. Acesso em: 30 mai. 2017.

SILVA, I. M. M. Literatura em sala de aula: da teoria literária à prática es-colar. 2013.p. 515. Disponível em: http://www.pgletras.com.br/Anais-30Anos/Docs/Artigos/5.%20Melhores%20teses%20e%20disserta%C3%A7%C3%B5es/5.2Ivanda.pdf. Acesso em: 30 mar. 2017.

SOUZA, R. J. de; COSSON, R. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. p. 101-107. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40143/1/01d16t08.pdf. Acesso em: 30 mar. 2017.

Published

2018-03-14

How to Cite

Maia, L. C. F. de, & Chicon, P. M. M. (2018). LITERARY NARRATIVES: RESSIGNING THE MEDIA IN EDUCATION. Linguagens & Cidadania, 19. https://doi.org/10.5902/1516849229334