LITERARY NARRATIVES: RESSIGNING THE MEDIA IN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5902/1516849229334Keywords:
Leitura, Escrita, TecnologiaAbstract
The present research was developed with a group of 8th year, from the State Institute of Education Mãe de Deus, in the city of Tupanciretã-RS, and aims to build literary, social and multidisciplinary knowledge from the literary narrative "Perseus and Medusa" , extracted from the textbook of the class, which the students identified by the relevance of the theme, according to the students' previous knowledge and reading reality, encouraging the development of cognition and language, expressed through digital media. Encouraging literary reading and writing and its reproduction made by students through a channel on the YouTube site, which showed positive developments in its application.Downloads
References
ALMEIDA, Í. D.; SILVA, J. C. B. da; JUNIOR, S. A. da S.; BORGES, L. M. Tecnologias e educação: o uso do YouTube na sala de aula. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/trabalho_ev045_md1_sa4_id8097_06092015214629.pdf. Acesso em: 08 jun. 2017.
ALMEIDA, M. E. B. Entrevista. Disponível em: http://gestaoescolar.org.br/aprendizagem/entrevista-pesquisadora-puc-sp-tecnologia-sala-aula-568012.shtml Acesso em: 08 ago. 2017.
BORGATTO, A. M. T.; BERTIN, T. C. H.; MARCHEZI, V. L. de C. Projeto Teláris: português: ensino fundamental 2. 2.ed. São Paulo: Ática, 2015.
BUNZEM, C.; MENDONÇA, M. (org.). Português no ensino médio e formação do professor. São Paulo: Parábola, 2006.
COLOMER, T. Andar entre livros: a leitura literária na escola. São Paulo: Global, 2007.
FREIRE, P. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1989.
LAJOLO, M.; ZILBERMAN, R. A formação da leitura no Brasil. São Paulo: Ática, 1982.
LUDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. 2.ed. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: EPU, 2013.
MORAN, J. M. As mídias na educação. 2008. p. 5. Disponível em: http://portal.educacao.salvador.ba.gov.br/site/documentos/espaco-virtual/espaco-edu-com-tec/artigos/midias%20na%20educa%C3%A7ao.pdf. Acesso em: 08 jun. 2017.
MORAN, J. M.; MASETTO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tec-nologias e mediação pedagógica. 19.ed. Campinas, SP: Papirus, 2011.
SILVA, H. A. Narrativa e educação: algumas reflexões a partir de Benjamin, Kundera e Rorty. Disponível em:
https://scholar.google.com.br/scholar?q=narrativa+e+educa%C3%A7%C3%A3o:+algumas+reflex%C3%B5es+a+partir+de+benjamin,+kundera+e+rorty&hl=ptBR&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ved=0ahUKEwj2oqiUxMfUAhXJx5AKHctAC50QgQMIMjAA. Acesso em: 30 mai. 2017.
SILVA, I. M. M. Literatura em sala de aula: da teoria literária à prática es-colar. 2013.p. 515. Disponível em: http://www.pgletras.com.br/Anais-30Anos/Docs/Artigos/5.%20Melhores%20teses%20e%20disserta%C3%A7%C3%B5es/5.2Ivanda.pdf. Acesso em: 30 mar. 2017.
SOUZA, R. J. de; COSSON, R. Letramento literário: uma proposta para a sala de aula. p. 101-107. Disponível em: http://www.acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/40143/1/01d16t08.pdf. Acesso em: 30 mar. 2017.