A little more on visual images in contemporary education and visual culture

Authors

  • Aldo Victorio Filho UERJ
  • Maria Lia Gauterio Conde Pinto

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734831725

Keywords:

Visual image, Teaching of visual arts, Visual culture

Abstract

This article has been conceived to be one more contribution to the updating and strengthening of the reflection on visual image in contemporaneity in the scope of the Visual Arts teaching in basic education. That is to say its main meanings and its most outstanding uses and risks to school education. The effort contained here is motivated by the need to advance the elucidation of the relations between art and the imaginary universe, an indispensable problematization to the aforementioned reflection on the visual image, through the perspective of photography and the teaching of Visual Arts in the contemporary flow of Visual Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Aldo Victorio Filho, UERJ

Graduado em Gravura pela Escola de Belas Artes UFRJ e Licenciado em Educação Artística. Mestre e Doutor em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ. Professor visitante da Facultad de Belles Arts da Universitat de Barcelona Professor associado, Coordenador do curso de Licenciatura em Artes Visuais Docente do Programa de pós-graduação em Artes - PPGARTES e do Programa de pós-graduação em Educação - PROPED ambos da UERJ Líder do Grupo de Pesquisa Estudos Culturais em Educação e Arte: Linha de Pesquisa Juventude Líquida: estética/educação/acontecimento - UERJ/UFRRJ; Coordenador da Unidade de Desenvolvimento Tecnológico : Laboratório de Ensino da Arte (Instituto de Artes da UERJ) e Projeto Saúde e Arte (Unidade de Psiquiatria do Hospital Universitário Pedro Ernesto- UERJ) Pesquisador do Grupo de Pesquisa Cotidiano Escolar e Currículo - UERJ, Linha de Pesquisa Práticas curriculares cotidianas e emancipação social e do Grupo de Pesquisa Cultura Visual e Educação - UFG. Bolsista "Jovem cientista do nosso estado" FAPERJ e Procientista UERJ

Maria Lia Gauterio Conde Pinto

Possui Especialização e Mestrado em Ensino da Arte pelo Instituto de Artes da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2016) e Pós-graduação em Fotografia - imagem, memória e comunicação pelo Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro (2013). Possui graduação em Fotografia pela Universidade Estácio de Sá (2008) e graduação em Artes pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2008). Atualmente é professora de Artes Visuais - Colégio Pedro II, Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Artes Visuais e História da Arte

References

HERNANDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

MAFFESOLI, Michel. Homo Eroticus: comunhões emocionais. Rio de Janeiro: Forense, 2014.

MARTEL, Jean-François. Vindicación del arte en la era del artifício. Girona, ES: Ediciones Atlanta, 2015.

MIRZOEFF, Nicholas. How to see the world. London: Penguin Randon House, 2015.

________________. An Introduction to Visual Culture. Florence, KY, EUA: Routledge Taylor&Francis Group, 2009.

MITCHELL, William John Thomas. Cloning Terror: The War of Images, 9/11 to the Present. Chicago: University Of Chicago Press, 2011.

SONTAG, Susan. Sobre fotografia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

WALKER, John A; CHAPLIN, Sarah. Una introducción a la cultura visual. Barcelona: Octaedro, 2002.

WULF, Christoph; GEBAUER, Gunter. Mimese na cultura: agir social, rituais e jogos, produções estéticas. São Paulo: Annablume, 2013.

Published

2018-04-02

How to Cite

Victorio Filho, A., & Pinto, M. L. G. C. (2018). A little more on visual images in contemporary education and visual culture. Revista Digital Do LAV, 11(1), 179–191. https://doi.org/10.5902/1983734831725