"For a few to enjoy a lot, many must enjoy nothing": voice and exit movements in the movie "in time"

Authors

  • João Paulo Baliscei Universidade Estadual de Maringá
  • Geiva Carolina Calsa Universidade Estadual de Maringá
  • Vinícius Stein Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734822296

Keywords:

Contemporaneity, Symbolic power, Symbolic violence, Liquid modernity, Cultural studies

Abstract

In this article, the aim is to discuss some features of the globalized contemporary society whose foundation is structured on capital and culture. To do so, we developed a documental research on the movie In Time (2011), fiction regarding a society organized by time and money. We used Image Watching (OTT 2011) as an analytical tool, approximating the corpus of concepts by Bauman (2007; 2010), Bourdieu (1989; 2014), and Hirschman (1979). We found that, in an economy rooted in consumerism, such as the one of fiction and contemporaneity, productivity, disposal, asymmetric distribution of goods and domination are strategies that operate the maintenance of capitalism.

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Author Biographies

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Artes Visuais pelo Centro Universitário de Maringá (2009); especialização em Arte-Educação (2010) e Educação Especial (2011) pelo Instituto de Estudos Avançados e Pós-Graduação; e Mestrado em Educação (2014) pela Universidade Estadual de Maringá. Atualmente é professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá e doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação da referida instituição. É membro do GEPAC - Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia, Aprendizagem e Cultura - e desenvolve pesquisas sobre Pedagogias Culturais, Cultura Visual, Ensino de Arte e Multiculturalismo.

Geiva Carolina Calsa, Universidade Estadual de Maringá

possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1979), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1989) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Atualmente é professora adjunto da Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Formação de Conceitos, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura, educação, representações sociais, ensino-aprendizagem, construtivismo e intervenção pedagógica.

 

Vinícius Stein, Universidade Estadual de Maringá

Graduado em Arte-Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2011). Especialista em Educação Especial pelo Instituto de Estudos Avançados em Pós Graduação (2012). Especialista em Teoria Histórico-Cultural pelo departamento de Psicologia da Universidade Estadual de Maringá (2014). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (2014). Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (2016). Integra o Grupo de Pesquisa e Estudos em Educação Infantil - GEEI. É professor da Universidade Estadual de Maringá. Pesquisa sobre ensino de Arte, Educação Estética e Educação Infantil.

 

References

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Published

2016-08-17

How to Cite

Baliscei, J. P., Calsa, G. C., & Stein, V. (2016). "For a few to enjoy a lot, many must enjoy nothing": voice and exit movements in the movie "in time". Revista Digital Do LAV, 9(2), 181–201. https://doi.org/10.5902/1983734822296

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