Educating for a Sustainable City Program: a transdisciplinary analysis
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644471094Keywords:
Environmental Education, Transdisciplinarity, Educational PracticeAbstract
This article presents the results of an academic research that aimed to verify whether the actions of the Education for a Sustainable City Program in the city of Recife have been configured as sustainable practices in a transdisciplinary logic. Regarding the methodological procedures, we opted for a qualitative research approach. Data were collected through document analysis, namely the Education for a Sustainable City Program researched on the Recife City Hall website. Data analysis was performed using the thematic-category Content Analysis technique. The results allowed us to conclude that the Educating Program for a Sustainable City brings a practical example of a transdisciplinary educational action, successfully applied, which takes into account environmental issues inserted in the local context, in a playful and creative way. It is an example that shows us that investment in a strategic program or project, with well-defined objectives, guidelines and goals that bring good results and can be replicated in other municipalities in Brazil.
References
ANTONIO, Juliana Mara; KATAOKA, Adriana Massaê; NEUMANN, Patrícia. A complexidade em Edgar Morin e educação ambiental: da aproximação à integração. In: XVI ENCONTRO PARANAENSE DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL, Curitiba, Anais[...], 2017, p. 1-4. Disponível em: http://www.epea2017.ufpr.br/wp-content/uploads/2017/05/408-E1-S1-A-COMPLEXIDADE-EM-EDGAR-MORIN-E-EDUCA%C3%87%C3%83O-AMBIENTAL.pdf. Acesso em: 20 jul. 2021.
ARRAES, Larissa Gentila de Mello. Desenvolvimento Formativo de Valores Morais à Luz da Visão da Complexidade e da Transdisciplinaridade para Recursos de Aprendizagem. 2020. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9928286. Acesso em 05 mai. 2022.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2002. 226p.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, [2020]. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 03 jul. 2020.
FIGUEIREDO, Pâmela Buzanello. Formação e Atuação de Professores em Educação Ambiental. 2014.Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação para a Ciência. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Bauru, 2014. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/110900/000798503.pdf?sequence=1. Acesso em: 02 mai. 2022.
FOLLMANN, J. I. O desafio transdisciplinar: alguns apontamentos. Ciências Sociais Unisinos. Porto Alegre, v. 41, n. 1, p. 53-57, Jan./Abr. 2005. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/6252/3425. Acesso em: 18 jul. 2022.
FRIZZO, Taís Cristine Ernst; CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Políticas Públicas atuais no Brasil: o silêncio da educação ambiental. Rev. Eletrônica Mestr. Educ. Ambient., Rio Grande, Ed. Especial EDEA, n. 1, p. 115-127, 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/remea/article/view/8567/5505. Acesso em: 11 abr. 2022.
LEFF, Enrique. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. Olhar de Professor, vol. 14, núm. 2, p. 309-335. Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino. Paraná: Atlas, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/684/68422128007.pdf. Acesso em: 09 mar. 2022.
MAGELA, Wesley F. MESQUITA, Nyuara A. S. Relações sociedade-natureza em perspectiva: educação ambiental nas licenciaturas em química nos Institutos Federais no Brasil. Quim. Nova, v. 44, n. 5, p. 636-645, 2021. Disponível em: http://static.sites.sbq.org.br/quimicanova.sbq.org.br/pdf/ED2020-0227.pdf. Acesso em: 11 abr. 2022.
MARTINAZZO, José Celso. O pensamento transdisciplinar como percepção do real e os desafios educacionais e planetários. Educar em Revista, Curitiba, v. 36, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/7wrCtzJxZcFvt8F5YpTNggs/?format=pdf&lang=pt.Acesso em: 18 jul. 2022.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 25. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020. 128p.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2011. 102p.
NICOLESCU, Basarab. Contradição, Lógica do Terceiro Incluído e Níveis de Realidade. Centro de Educação Transdisciplinar – CETRANS, 2009. Disponível em: http://cetrans.com.br/assets/textos/contradicao-logica-do-terceiro-incluido-e-niveis-de-realidade.pdf. Acesso em: 09 mai. 2022.
NICOLESCU, Basarab. Como podemos entrar em diálogo? Metodologia transdisciplinar do diálogo entre pessoas, culturas e espiritualidades. Inter-Legere - Revista do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UFRN. Natal, v. 1, n.16, jan./jun., 2016. p. 31-46. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/interlegere/article/view/8966/6375. Acesso em: 20 jul. 2022.
NICOLESCU, Basarab. O Manifesto da Transdisciplinaridade. 3. Ed. São Paulo: TRIOM, 2018. 167p.
OLIVEIRA, Chrizian Karoline, SAHEB, Daniele; RODRIGUES, Daniela Gureski. A educação ambiental e a prática pedagógica: um diálogo necessário. Educação, Santa Maria, v. 45, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/33540. Acesso em: 18 jun. 2022.
RECIFE. Lei n. 18.083, de 13 de dezembro de 2014. Institui a Política Municipal de Educação Ambiental. Recife: Câmara Municipal, [2014]. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/pe/r/recife/lei-ordinaria/2014/1808/18083/lei-ordinaria-n-18083-2014-institui-a-politica-municipal-de-educacao-ambiental-e-da-outras-providencias. Acesso em: 27 abr. 2021.
RECIFE. Código do Meio Ambiente e do Equilíbrio Ecológico da Cidade do Recife, de 13 de setembro de 1996. Estabelece a Política de Meio Ambiente da Cidade do Recife e consolida a sua legislação ambiental. Recife: Câmara Municipal, [1996]. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/a/pe/r/recife/lei-ordinaria/1996/1624/16243/lei-ordinaria-n-16243-1996-estabelece-a-politica-do-meio-ambiente-da-cidade-do-recife-e-consolida-a-sua-legislacao-ambiental-mediante-a-instituicao-do-codigo-do-meio-ambiente-e-do-equilibrio-ecologico-da-cidade-do-recife. Acesso em: 06 de jul. 2021.
RECIFE. Programa Educar para uma Cidade Sustentável. Recife, 2014. Disponível em: http://www.recife.pe.gov.br/cidadaniaambiental/codigos/programa/oPrograma.php. Acesso em: 06 jul. 2021.
RECIFE. Secretaria de Educação. Política de Ensino da Rede Municipal de Recife – Subsídios para a organização curricular/ Élia de Fátima Lopes Maçaira (Org.), Katia Marcelina de Souza (Org.), Marcia Maria Del Guerra (Org.). – 2 ed. -- Recife: Secretaria de Educação, 2014 b. (v. 1). Disponível em: http://www.portaldaeducacao.recife.pe.gov.br/sites/default/files/arquivos_informativos_home/Fundamentos_teoricos_metodologicos_digital.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.
SANTOS, Akiko; SANTOS, Ana Cristina Souza dos; CHIQUIERI, Ana Maria Crepaldi. A Dialógica de Edgar Morin e o Terceiro Incluído de Basarab Nicolescu: Uma nova maneira de olhar e interagir com o mundo. Anais. III EDIPE – Encontro Estadual de Didática e Prática de Ensino, 2009. Disponível em: Acesso em: 07 mar. 2022.
SILVA, Carlos Kleber F. da. Um Breve Histórico da Educação Ambiental e sua Importância na Escola. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, IV. 2017, João Pessoa/PB. Anais. João Pessoa: Edições CONEDU, 2017. p. 1-11. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2017/TRABALHO_EV073_MD1_SA14_ID9579_12102017144004.pdf. Acesso em: 01 mar. 2021.
SILVA, Carlos Eduardo Marques da; TEIXEIRA, Simone Ferreira. Educação Ambiental no Brasil: reflexões a partir da Década da Educação para o Desenvolvimento Sustentável das Nações Unidas (2005-2014). Educação, Santa Maria, v. 44, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/36261. Acesso em: 18 jul. 2022.
SILVA, Patricia Amorim da. Prática pedagógica dos docentes. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 06, Ed. 02, Vol. 06, pp. 117-125. 2021. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/pedagogica-dos-docentes. Acesso em 03 mai. 2022.
SOMMERMAN, Américo; MELLO, Maria F. de; BARROS, Vitória M. de. (org.). Educação e Transdisciplinaridade II. São Paulo: TRIOM, 2002. 216p.
ZUCCHINI, Lilian Giacomini Cruz. Educação Ambiental na escola pública: Análise a partir da pedagogia histórico-crítica. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/TDBHQrpqZjdCh4FZ7Yc7TCy/?lang=pt. Acesso em: 11 abr. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)