The constitution of a federal government environmental discourse, management 2018-2022 and implications for the educational area.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644466205

Keywords:

Environmental Discourse, Education, Environment and Society

Abstract

This article aims to understand, from the survey of reports published on websites and the publication of official documents, the environmental discourse used during the federal administration of Brazil in the period 2018-2022, from the election of a president entitled extreme right. The objective is to discuss the repercussions of these speeches in the educational processes. Analyzing the publications of the period 2018-2020 published by the media, it can be inferred that there has recently been a setback in the current environmental discourse, which aims at an economic growth unrelated to environmental concerns which can cause, over the next few years, a worsening of environmental quality standards in Brazil, with substantial worsening of atmospheric pollution, water contamination and deforestation, consequently affecting the population's health. In the educational area, the setback in the environmental discourse exerts a movement in which the social construction of ecologically sustainable practices is weakened, which can result in the formation of a society little concerned with socioenvironmental issues In this scenario, environmental degradation is effective, because society starts to not understand the problems that arise from it, thanks to a discourse that legitimizes actions that must be condemnable, resulting in a lack of demand regarding public policies that preserve the natural environment and resulting in a succession of events that can culminate in environmental disasters, which impact everyone.

Author Biographies

Rafaela Bruno Ichiba, University of São Paulo

Rafaela Bruno Ichiba: Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de São Carlos
(2010), Licenciada em Letras pela Uninter (2020). Especialista em Educação Especial pelo Centro Universitário Claretiano (2011), Especialista em Ensino Lúdico pela Faculdade de Educação São Luís (2017), Especialista em Alfabetização e Letramento pela Faculdade de Educação São Luís (2017).
Com graduação em andamento em Licenciatura em Educação Física, mestranda no Programa de Pós-Graduação em Rede Nacional para Ensino das Ciências Ambientais -USP- São Carlos e atualmente exerce a função de professora efetiva de Educação Infantil (desde 2008) pela Prefeitura Municipal de São Carlos.

Taitiâny Kárita Bonzanini, University of São Paulo

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002), possui Licenciatura Plena em Pedagogia, especialização pelo Programa de Formação a Distância em Mídias Integradas na Educação da USP (2009), mestrado em Educação para a Ciência (2005) e doutorado em Educação para a Ciência (2011), ambos pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Atualmente professora doutora, RDIDP, na Universidade de São Paulo (USP), atuando como docente da Escola Superior de Agricultura Luiz de Queiroz (ESALQ), Piracicaba, no Departamento de Economia, Administração e Sociologia, na área: Ensino de Biologia, Ensino de Ciências Agrárias, Didática e Fundamentos da Educação. Professora e pesquisadora do Programa de Pós-graduação em Ecologia Aplicada Interunidades PPGI ? ESALQ/CENA, na linha de pesquisa Educação, e também do PROFCiamb - Programa de Pós-Graduação em rede nacional para o ensino de Ciências Ambientais. Atua também na coordenação local de tutores e educadores das áreas de Ciências Biológicas e Educação, junto ao Polo de Licenciatura em Ciências semipresencial de Piracicaba e Jáu. Atua, desde novembro de 2014 como diretora do polo de Licenciatura em Ciências da cidade de Jau. Tem experiência na área de Educação Básica e Superior, atuando principalmente nos seguintes temas: Ensino de Ciências, Formação de Professores, Ensino de Biologia, Instrumentação para o Ensino e Educação a Distância e produção de materiais didáticos. 

Marcelo Damiano, Federal University of São Carlos

Graduado em Educação Física pela Escola de Educação Física de São Carlos (1997) e Pedagogia pela Universidade de Franca (2016). Especialista em Gestão Ambiental e Ecogestão pela Universidade Paulista (2020).Com graduação em andamento em Gestão Ambiental pela Universidade Paulista , Mestre em Ciências Ambientais -USP- São Carlos . Doutorando em Ciências Ambientais pelo Programa de Pós Graduação em Ciências Ambientais - PPGCam - UFSCAR e atualmente é professor de educação básica II - Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. 

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Published

2023-07-10

How to Cite

Ichiba, R. B., Bonzanini, T. K., & Damiano, M. (2023). The constitution of a federal government environmental discourse, management 2018-2022 and implications for the educational area. Education, 48(1), e80/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644466205