Encounters and dis-encounters between teachers and emergency remote education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464258Keywords:
Emergency Remote Education, Covid-19, The Work of TeachingAbstract
In mid-March 2020 classroom educational activities were suspended in public and private school systems due to the need for social distancing provoked by the Covid-19 pandemic. For this reason, educational institutions became adept at emergency remote education (ERE). Considering this situation, which is still in progress, this text: 1) presents studies conducted by researchers from various countries in this brief space of time, to understand the suspension of classroom school activities and the continuity of the school calendar via emergency remote education; and 2) to present data from field research conducted with schoolteachers and university professors, in which 321 teachers participated from 14 Brazilian states. By issuing digital questionnaires, the study sought to learn about the experiences, challenges, feelings, and reflections of these teachers and how they conducted remote teaching. Statements expressing discontent and impotence were found in relation to the current teaching conditions, and tremendous anguish related to students’ learning. There are also reports of individual and collective efforts to support pedagogical actions that made the best of Emergency Remote Education
References
BRASIL. Portaria nº 544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Brasília: Ministério da Educação; Conselho Nacional de Educação, 2020a. Disponível em: https: //cutt.ly/9inmB8v. Acesso em 30 set. 2020.
BRASIL. Parecer CNE/CP nº 5/2020, de 28 de abril de 2020. Dispõe sobre a reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Ministério da Educação; Conselho Nacional de Educação, 2020b Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/atos-normativos--sumulas-pareceres-e-resolucoes/33371-cne-conselho-nacional-de-educacao/85201-parecer-cp-2020. Acesso em 15 out. 2020.
CUNHA, Leonardo Ferreira Farias da; SILVA, Alcineia de Souza; SILVA, Aurênio Pereira da. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-36, 2020. Disponível em: http://www.periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/924. Acesso em 17 jan. 2020.
HODGES, Charles; MOORE, Stephanie; LOCKEE, Barb; TRUST, Torrey; BOND, Aaron. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning, EDUCAUSE Review [online], 2020. Disponível em https: //er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning. Acesso em 05 out. 2020.
FIEIRA, Letícia; EVANGELISTA, Olinda; FLORES, Renata. Um “presente de grego” para a educação pública brasileira. Executiva Nacional de Estudantes de Pedagogia [online], 2020. Disponível em: https://exnepe.org/2020/05/04/um-presente-de-grego-para-a-educacao-publica-brasileira/. Acesso em 10 dez. 2020.
FCC. Educação escolar em tempos de pandemia na visão de professoras/es da Educação Básica. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2020. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/educacao-pesquisa/educacao-escolar-em-tempos-de-pandemia-informe-n-1. Acesso em 06 out. 2020.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios – Contínua. Brasília: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2018. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101705_informativo.pdf Acesso em: 15 dez. 2020.
INEP. Censo Escolar de 2019: sinopses estatísticas da Educação Básica. Brasília: Instituto de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2019. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-basica. Acesso em 10 nov.2020.
LARA, Rafael Cunha. A docência ubíqua como chave interpretativa para o ensino remoto. XIII Reunião Científica da ANPEd-Sul. Anais... Blumenau: ANPED SUL, 2020. Disponível em: http://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/19/6186TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf. Acesso em: 10 de dez. 2020
LEHER, Roberto. Universidades públicas, aulas remotas e os desafios da ameaça neofascista no Brasil. Carta Maior [online], 2020. Disponível em: https://www.cartamaior.com.br/?/Editoria/Educacao/Universidades-publicas-aulas-remotas-e-os-desafios-da-ameaca-neofascista-no-Brasil/54/47699. Acesso em:15 de out. 2020.
MOREIRA, José António Marques Moreira; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020. Disponível em: https://doi.org/10.5585/Dialogia.N34.17123. Acesso em 12 out. 2020.
NASCIMENTO, Paulo Meyer; RAMOS, Daniela Lima; MELO, Adriana Almeida Sales de; CASTIONI, Remi. Nota Técnica n° 88. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada – IPEA, 2020. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=36561&Itemid=9. Acesso em 13 out 2020.
OLIVEIRA, Elida. 15 das 69 universidades federais estão sem aulas presenciais ou remotas, diz associação. Portal de Notícias G1 [online], publicado em 20/08/2020. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/08/20/15-das-69-universidades-federais-estao-sem-aulas-presenciais-ou-remotas-diz-associacao.ghtml. Acesso em: 01 dez. 2020.
OLIVEIRA, Raquel; CORRÊA, Ygor; MORÉS, Andréia. Ensino remoto emergencial em tempos de covid-19: formação docente e tecnologias digitais. Revista Internacional de Formação de Professores, v. 5, e020028, 2020. Disponível em https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rifp/article/view/179. Acesso 11 out. 2020.
OPAS. Folha informativa COVID-19. Brasília: Escritório OPAS e OMS Brasil, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19. Acesso em 15 dez.2020.
PAINEL CORONAVÍRUS. Painel Coronavírus [online], 2020. Disponível em https://covid.saude.gov.br/. Acesso em 15 dez.2020.
PAIXÃO, André. Só 6 das 69 universidades federais adotaram ensino a distância após paralisação por causa da Covid-19. Portal de Notícias G1, [online], publicado em 14/05/2020. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/14/so-6-das-69-universidades-federais-adotaram-ensino-a-distancia-apos-paralisacao-por-causa-da-covid-19.ghtml. Acesso em: 15 de out. 2020.
PICHETTI, Caroline. A metamorfose da excepcionalidade. Universidade à Esquerda [online], 2020. Disponível em: https://universidadeaesquerda.com.br/a-metamorfose-da-excepcionalidade-por-carolina-pichetti-nascimento/. Acesso em: 10. dez. 2020.
SARAIVA, Karla, TRAVERSINI, Clarice, LOCKMANN, Kamila. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2016289, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em 10 de dez de 2020.
SEMPREVIVA. Sem parar: o trabalho e a vida das mulheres na pandemia. São Paulo: Gênero e Número; Sempreviva Organização Feminista, 2020. Disponível em: http://mulheresnapandemia.sof.org.br/wp-content/uploads/2020/08/Relatorio_Pesquisa_SemParar.pdf. Acesso em 17 jan. 2021.
SOARES, Sávia Bona. Coronavírus e a modernização conservadora da educação. In: Coronavírus, educação e a luta de classes no Brasil.
SOARES, Sávia Bona (Org.). Brasil: Terra Sem Amos, 2020. p. 05-14. Disponível em: https://terrasemamos.files.wordpress.com/2020/05/coronavc3adrus-educac3a7c3a3o-e-luta-de-classes-no-brasil-2.pdf. Acesso em 15 out. 2020.
STANGER, Allison. Make All Courses Pass/Fail Now. Chronicle of Higher Education [online], 2020. Disponível em: https://www.chronicle.com/article/Make-All-Courses-Pass-Fail-Now/248281. Acesso em 15 out. 2020.
UNICEF BRASIL. Covid-19: mais de 97% dos estudantes ainda estão fora das salas de aula na América Latina e no Caribe, 09 de novembro de 2020. Brasília: UNICEF Brasil, 2020. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/comunicados-de-imprensa/covid-19-mais-de-97-por-cento-dos-estudantes-ainda-estao-fora-das-salas-de-aula-na-america-latina-e-no-caribe. Acesso em: 05 jan.2021.
WILLIAMSON, Ben; EYNON, Rebecca; POTTER, John. Pandemic politics, pedagogies and practices: digital technologies and distance education during the coronavirus emergency, Learning, Media and Technology, v. 45, n. 2, p. 107-114, 2020. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17439884.2020.1761641. Acesso em 17 jan.2020.
ZANONI, Alexandre Pilan; BEZERRA, Giovana Uehara; BRIDI, Maria Aparecida. O trabalho remoto e as condições das mulheres no contexto da pandemia Covid-19. In. BRIDI, Maria Aparecida (Coord.). Relatório técnico-científico da pesquisa: o trabalho remoto/home office no contexto da pandemia Covid-19 – trabalho docente, setores público e privado e questões de gênero. Parte II. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, Grupo de Estudos Trabalho e Sociedade, 2020. Disponível em: https://www.eco.unicamp.br/remir/images/Artigos_2020/RELATRIO_PARTE_II_TTRABALHO_REMOTO_COMPLETO_-_CANVA_1_compressed_1_compressed.pdf. Acesso em 20 jan. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)