Inclusion and Exclusion: Socio-educational Tensions Facing the service to human diversity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644453191

Keywords:

Teacher Education, Inclusion and Exclusion, Human Diversity

Abstract

This study discusses the theme of tensions concerning school inclusion and exclusion experienced by university professors when they have to mentor their students. Its objective was to understand these tensions about inclusion and exclusion through the process of teacher education. Therefore, the theoretical foundations were sought in Skliar, Lessa and Tonet, Cury, Santos, besides readings of institutional documents such as the Courses Pedagogical Projects (PPCs), the National Guidelines for Teacher Education and the Policy for Inclusive Special Education. The methodology was based on the qualitative approach, in which five (5) situations of everyday school problems, of Basic Education, referring to the learning of elementary school students in the final year were used to collect data. The subjects were University Professors working in five (5) undergraduate courses of a public State University of Paraná. The data constructed at the time of the research, and punctuated in this article, indicate the need to demystify ideas that reinforce the human being categorization. In this sense, we conclude that articulating theoretical education  with practical experience in basic school reality allows the tensions created around inclusion and exclusion, due to the confrontation with everyday situations in Basic Education, to boost the view of the academic in training to human diversity at school, in addition to providing guidance in the search for pedagogical alternatives.

Author Biographies

Roseneide Maria Batista Cirino, Universidade Estadual do Paraná Campus Paranaguá- UNESPAR

Possui Doutorado e Mestrado em Educação, licenciada em Pedagogia e atua como professora Adjunto II, Colegiado de Pedagogia, na área de Didática e Prática de Ensino e Fundamentos da Educaçao Especial Inclusiva. Coordena o NESPI, Núcleo de Educaçao Especial inclusiva, a Divisão de Ensino de Graduação e o PROFEI - Mestrado Profissioal em Educação Inclusiva (Polo UNESPAR)

Gilmar de Carvalho Cruz, Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO)

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Gama Filho, Mestrado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas e pós-doutorado em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. É líder do grupo de pesquisa Formação Profissional em Contextos Educacionais Inclusivos - FOCUS. Atua na área de Educação, com ênfase em Educação Física e Educação Especial e foco nos seguintes temas: educação inclusiva, educação física escolar e formação profissional docente. Membro da Academia de Letras, Artes e Ciências do Centro Sul do Paraná. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq. 

References

ARROYO, Miguel Gonzalez. A escola possível é possível? In: ARROYO, M. G. et al. Da escola carente à escola possível. 4. ed. São Paulo: Loyola, 1997, p.11-54.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos mestre. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2004.

ARROYO, Miguel Gonzalez. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. (Org). Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1999.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília. DF: Senado, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. 2002. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. 2008. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=16690-politica-nacional-de-educacao-especial-na-perspectiva-da-educacao-inclusiva-05122014&Itemid=30192. Acesso em 20 de abr. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CP nº 02, de 01 de julho de 2015 - Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acesso em: 20 mar. 2017.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466/2012 de 12 de dezembro de 2012. Disponível em: <http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/ Reso466. pdf2012. Acesso em: 20 mar. 2017.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. São Paulo: Cortez, 1985.

FONSECA, Cláudia. Quando cada caso NÃO é um caso - Pesquisa etnográfica e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 10, p. 58-78, jan./abr. 1999.

KONDER, Leandro. O que é dialética. São Paulo: Brasiliense, 2006.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1969.

LESSA, Sérgio; TONET, Ivo. Introdução à Filosofia de Marx. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2011.

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. E. Ensinando a turma toda: as diferenças nas escolas. Revista Pátio, Porto Alegre, v. 20, n. 20, p.18-28, fev./abr. 2002.

MARX, K. Teses sobre Feuerbach. 1999. Disponível em: <http://www.adelinotorres.com/historia/Karl%20MarxTeses%20sobre%20Feuerbach.pdf>. Acesso: 20 set. 2017.

OLIVEIRA, Oséias de. A diversidade diante do espelho. In: ZYCH, A. C. et al. Org. Diversidade no Ensino. Guarapuava: Unicentro, 2011. v. 1, p. 213-217.

PIRES, Marília Freitas de Campos. O materialismo histórico-dialético e a Educação. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 1, n. 1, p. 83-94, ago.1997.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A construção multicultural da igualdade e da diferença. Oficina do CES, Coimbra, n. 135, jan. 1999.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Mc-Graw-Hill, 2006.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2001.

SKLIAR, Carlos. A educação e a pergunta pelos outros: diferença, alteridade, diversidade e os outros "outros". Ponto de Vista, Florianópolis, n. 5, p. 37-49, 2003a.

SKLIAR, Carlos. Pedagogia (improvável) da diferença: e se o outro não estivesse aí? Rio de Janeiro: DP&A, 2003b.

TRIVINÕS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em Educação. São Paulo: Atlas, 1987.

VÁZQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da práxis. 2 ed. Tradução de Luiz F. Cardoso. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

Published

2022-08-01

How to Cite

Cirino, R. M. B. ., & Cruz, G. de C. . (2022). Inclusion and Exclusion: Socio-educational Tensions Facing the service to human diversity. Education, 47(1), e68/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644453191