Performances of contemporary culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644447888

Keywords:

Cultural education, Aesthetics, Hermeneutics

Abstract

This paper intends to reflect upon the possibility to understand the effects of the images of cultural education in educational practice, in order to build contextualized significance with the world of life. Through Adorno’s diagnosis of cultural education, Jürgen Habermas’s Theory of Communicative Action, and the incorporation of the contributions of aesthetics, semiotics and hermeneutics, the work resulting from theoretical and bibliographic research proposes granting a new framework to the pedagogical discussion, given the performances of the current culture. The pragmatics of language, anchored in the intersubjectivity of comprehension, can help the subject to free him/herself from metaphysical constraints, from market conditioning, from rationalization and to unveil the senses, values and meanings that guide his/her ethical action in the world. In this perspective, it is possible to achieve, on the one hand, an education oriented towards communicative understanding and committed to the public use of reason; and, on the other hand, the refinement of the student’s aesthetic taste about imagery communication. It is believed, therefore, that educational action, through contextualized interventions with the lived world, opens the possibility for plurality, for alterity, and for the recognition of the other, in the sense of promoting respect for differences and taste, considering the singularity of the values arising from everyday life.

Author Biographies

Cristiane Ludwig Araújo, Instituto Federal de Farroupilha - Campus São Borja/Rio Grande do Sul, Brasil.

Graduada em Pedagogia no Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria - 2004 (CE/UFSM). Bolsista PIBIC/CNPq 2002-2004. Mestre em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação - 2007 (CE/UFSM). Bolsista Demanda Social - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal em Nível Superior (CAPES) - 2006-2007. Doutora em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação - 2013 (CE/UFSM), Linha de Pesquisa: Formação de Professores, Saberes e Desenvolvimento Profissional. Bolsista Demanda Social - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal em Nível Superior (CAPES) - 2009-2013. Professora Substituta do Departamento de Fundamentos da Educação - 2008-2010 (CE/UFSM). Tutora do Curso de Especialização em Gestão Educacional - 2008 (UAB/EAD). Orientadora do Curso de Especialização em Gestão Educacional 2009-2015 (UAB/EAD). Docente no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha - Campus São Borja. 

Ana Luiza Ruschel Nunes, Programa de Pós- Graduação em Educação da Universidade Estadual de Ponta Grossa, Paraná, Brasil

Graduação: Educação Artística(1976) e graduação em Artes Plásticas pela Universidade Federal de Santa Maria/RS (1981), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria/RS (1990) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP/SP (1997). Pós-Doutorado- Programa de Pós -Graduação em Artes Visuais-PPGAV/CEART,da Universidade do Estado de Santa Catarina/SC(2016-2017l).Professora da Graduação em Educação Artística; Desenho e Plástica e Artes Visuais -CAL/UFSM(1990-2004), no Curso de Pedagogia e no Curso de Educação Especial -CE(1987-2004) e do Pós - Graduação em Educação da UFSM/Santa Maria/RS(1998-2008). Vice-Diretora do Centro de Educação (1988-2006). Atualmente,professora doutora associado e atua no mestrado e doutorado do Programa de Pós - Graduação em Educação, no Departamento de Artes e no Curso de Artes Visuais, UEPG. Chefe do Departamento de Artes/UEPG/PR (2009-2011). É membro da ANPAP- Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas.Vice-Presidente da Federação dos Arte/Educadores do Brasil- FAEB ( Gestão 2013 -2014), Presidente da Federação dos Arte/Educadores do Brasil- FAEB ( Gestão 2015-2016); Representante da FAEB no Consejo Latinoamericano de Educación por el Arte (CLEA);Coordenadora do Projeto PIBID, Edital 02/2009 e do projeto PIBID 061 (2013) da UEPG/PR. Tem experiência na área de Arte- ênfase em Artes Visuais e Área da Educação, nos seguintes temas: Educação e Artes Visuais; Formação de Professores; Educação, Arte e Inclusão;Pesquisa em:Artes Visuais e poética, Imagem e leitura; Educação, Arte, Tecnologia; Ensino e aprendizagem; Arte na Pedagogia, Experiência estética e Arte; Políticas Públicas e Artes. Autobiografia e história de vida.

Amarildo Luiz Trevisan, Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria.

Professor Doutor do Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria e Pesquisador do CNPq.

References

ADORNO, Theodor. Teoria Estética. Lisboa: Edições 70, 1970.

ADORNO, Theodor. Teoria da semicultura. Educação & Sociedade, ano XVII, p. 388-411, 1996.

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.

BELLONI, Maria Luiza. A formação na sociedade do espetáculo: gênese e atualidade do conceito. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 22, p. 121-136, jan./abr. 2003.

GADAMER, Hans-Georg. Estética y hermenéutica. Tradução de Antonio Gómez Ramos. Madrid: Tecnos, 1988.

HABERMAS, Jürgen. Pensamento pós-metafísico. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990.

HERMANN, Nadja. Ética e estética: horizonte em deslocamento. Veritas, Porto Alegre, v. 50, n. 2, p. 343-370, 2004.

HERMANN, Nadja. Hermenêutica e Educação. Rio de Janeiro: DP&A, 2002a.

JAMESON, Frederic. A cultura do dinheiro: ensaios sobre a globalização. Tradução de Maria Elisa Cevasco e Marcos César de Paulo Soares. Petrópolis: Vozes, 2001.

JAMESON, Frederic. Reificação e utopia na cultura de massas. In: JAMESON, Frederic. (org.). As marcas do visível. Rio de Janeiro: Graal, 1995. p. 9-35.

LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. Tradução de Ricardo Correia Barbosa. 3. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1988.

NÓVOA, Antônio. Relação escola e sociedade: novas respostas para um velho problema. In.: SERBINO, Raquel Volpato (et. al.) (Orgs.). Formação de profesores. São Paulo: UNESP, 1998, p. 19-40.

SELIGMANN-SILVA, Marcio. Estética e política, memória e esquecimento: novos desafios na era do Mal de Arquivo. Remate de Males, Campinas, v. 29, p. 271-281, 2009.

SELIGMANN-SILVA, Marcio. Sobre o anarquivamento - um encadeamento a partir de Walter Benjamin. Revista Poiesis, Niterói, n. 24, p. 35-58, dez. 2014.

SUBIRATS, Eduardo. A cultura como espetáculo. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Nobel, 1989.

TREVISAN, Amarildo Luiz. Pedagogia das imagens culturais: da formação cultural à formação da opinião pública. Ijuí: UNIJUÍ, 2002.

Published

2022-02-24 — Updated on 2022-03-08

Versions

How to Cite

Araújo, C. L., Nunes, A. L. R., & Trevisan, A. L. (2022). Performances of contemporary culture. Education, 47(1), e11/ 1–18. https://doi.org/10.5902/1984644447888 (Original work published February 24, 2022)

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>