Active methodologies in Geography classes in High School as a stimulus to youth protagonism.
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644429807Keywords:
Youth Protagonism, Geography Teaching, Digital TechnologiesAbstract
This article is part of the theoretical constructions and practical interventions occurred on the elaboration of the thesis which purpose was to comprehend how the use of digital technologies can contribute to the building of geographic knowledge of High School students, stimulating them to the youth protagonism. The tasks were oriented based on the following problematic: What is the potential existent in the use of digital technologies of information and communication to the building of geographic knowledge in High School attempting to stimulate the teenager's youth protagonism? This problematic was drawn based on the vision that, most of the time, school subjects seem to be disconnected from the students' daily lives. The exploratory research had as procedure the study of multiple cases, which included three Geography teachers and their respective classes totaling sixty students. The practical activities of the research were conducted by the method of the inverted classroom, with intensive use digital technologies. With this activity, it is noted that the using of digital technologies during class provides to the student a better involvement with the content, as well as the stimulation of youth protagonism. On the other hand, it clarifies the necessity of using specific digital technologies to these classes, for the opposite could increase the possibilities of comprehension of the digital technologies as an alternative to the development of the activities in class.References
BASTOS, Celso da Cunha. Educação e Medicina. Blog, 2006. Disponível em: http://educacaoemedicina.blogspot.com.br/2006/02/metodologias-ativas.html
BERGMANN, Jonathan; SAMS, Aaron. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Ciências humanas e suas tecnologias. Secretaria de Educação Básica. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. 133 p. (Orientações curriculares para o ensino médio; volume 3) Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_03_internet.
pdf. Acesso em: jan. 2016.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: ago. 2016
BRASIL. Lei 9.394/1996. Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: set. 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes curriculares gerais da educação básica. Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=15547-diretrizes-curiculares-nacionais-2013-pdf-1&Itemid=30192. Acesso em maio.2017.
CASTELLS, Manuel. A galáxia da internet: reflexões sobe a internet, os negócios e a sociedade. Rio de Janeiro: Zahar Editor, 2003.
CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus, 2008.
COSTA, Antonio Carlos Gomes da. Protagonismo juvenil: o que é e como praticá-lo. 2000. Disponível em: http://www.institutoalianca.org.br/Protagonismo_Juvenil.pdf. Acesso em: 15 out. 2016.
COSTA, Antonio Carlos Gomes da; VIEIRA, Maria Adenil. Protagonismo juvenil: adolescência, educação e participação democrática. São Paulo: FTD; Salvador, BA: Fundação Odebrecht, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo, SP. Paz e Terra, 2011
KUENZER, Acacia Zeneida. Dilemas para a formação e professores para o ensino médio no século XXI. In: AZEVEDO, J. C. de; REIS, J. T. (org.). Reestruturação do ensino médio. São Paulo: Fundação Santillana, 2013. Disponível em: http://www.senac.br/conhecimento/boletim-tecnico-do-senac.aspx. Acesso em: fev. 2017.
LACOSTE, Yves. A Geografia – Isso serve, em primeiro lugar, para fazer a guerra. Tradução Maria Cecilia França – 19ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
MORAES, Jerusa Vilhena de. O papel das metodologias ativas no processo de alfabetização científica em Geografia. In ASCENÇÃO, Valéria de O. R.[et al] (org.) Conhecimentos de Geografia: Percursos de formação docente e práticas na Educação Básica. Belo Horizonte, MG: IGC, 2017
MORAN, José. Mudando a Educação com metodologias ativas. In SOUZA, Carlos A. de, MORALES, Ofélia E. T. (Org.) Convergências Midiáticas, Educação e Cidadania: aproximações jovens. Vol. II. Ponta Grossa:
UEPG- PROEX, 2015. Disponível em: http://www.youblisher.com/p/1121724-Colecao-Midias-Contemporaneas-Convergencias-Midiaticas-Educacao-e-Cidadania-aproximacoes-jovens-Volume-II/. Acesso em Maio 2017.
PEREIRA, Ana Maria de Oliveira. O potencial das tecnologias de rede na construção do conhecimento geográfico. 123p. Dissertação (Mestrado em Educação), Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2010. Disponível em: https://secure.upf.br/tede/tde_busca/index.php. Acesso em Jun. 2017.
RIO GRANDE DO SUL. Referencial curricular ciências humanas e suas tecnologias. V5. Disponível em: http://www.educacao.rs.gov.br/pse/html/refer_curric.
jsp?ACAO=acao1. Acesso em: abril. 2017.
SIBILIA, P. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)