The minimization of the training of young brazilians: changes in middle school as from law 13415/2017
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644429481Keywords:
High School, Work, Education, YouthAbstract
The article aims to discuss the alterations of high school that been coming to fruition, since the approval of Law 13415/2017. It analyzes the context and interests of the proposals of the referred Law and discusses the proximity with international guidelines relative to formation for Brazilian youth work. It is an important subject for reflection of educators who have discussed high school, the relationship between work and education and the formation of Brazilian youth. Developed on the basis of bibliographical and documentary discussion, it tries to answer: what orientations guide the current reform of high school? What are the limits and possibilities with the implementation of this reform proposal? As a result of the analysis, it highlights that the changes under way from such legislation keep the interests of training directed to the market, making it impossible for a comprehensive education and the effective educational development of high school in the country.References
Brasil.Câmara dos Deputados. Projeto de Lei nº6840/13 Disponível em: http://www.camara.gov.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=1200428. Acesso em: 23/08/2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei 13.005 de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília: República Federativa do Brasil. 2014. p. 2-7.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Promulgada em 05 de outubro de 1988. Disponível:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm>. Acesso em: 17 jan. 2017.
BRASIL. Casa Civil. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Altera as Leis nos 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei no 5.452, de 1o de maio de 1943, e o Decreto-Lei no 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei no 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. (Conversão da Medida Provisória nº 746, de 2016). Brasília, 2017. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/L13415.htm> Acesso em: 28 mar. 2017.
CNE/CP. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17625-parecer-cne-cp-2-2015-aprovado-9-junho-2015&category_slug=junho-2015-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 30/08/2017.
FERREIRA, Elza Bartalozzi. A contrarreforma do ensino médio no contexto da nova ordem e progresso. Campinas: Educação e Sociedade, v. 38, n. 139, p. 293-308, abr-jun, 2017.
FERRETTI, Celso J. Reformulações do Ensino Médio. In: Revista Holos, IFRN, 2016. n. 32, v. 6. p. 71-91. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/issue/view/109> Acesso em 24/06/2017.
KUENZER, A.Z. Trabalho e escola: a flexibilização do Ensino Médio no contexto da acumulaçãoflexível.Disponívelem:http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0101-73302017000200331&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em 28/08/17.
OCDE.CEPAL.CAF. Perspectivas Económicas de América Latina 2017: juventud, competencias y emprendimiento. OECD, Oublishing Paris. Disponível em: <https://www.oecd.org/dev/americas/E-book_LEO2017_SP.pdf > Acesso em: 26 de set. 2017.
UNESCO. Reforma da Educação Secundária: Rumo à convergência entre a aquisição de conhecimento e o desenvolvimento de habilidade. Brasília, UNESCO, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)

