Brazilian teacher training for bullying prevention through the "Violência Nota Zero" program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644486674

Keywords:

Bullying, Teacher education, Teachers

Abstract

This study examined the impact of a training program on elementary school teachers regarding reported incidents of school violence by both teachers and students, as well as teachers’ beliefs about bullying and their strategies for addressing it. The intervention involved 46 teachers and 181 students from the 4th and 5th grades in Brazil. Among the teachers, 26 were assigned to an experimental group while 20 formed a control group. Data collection utilized two scales focused on school violence, completed by students, alongside three surveys regarding teachers' beliefs about bullying and their self-efficacy, completed by the teachers themselves. Post-intervention results indicated that the experimental group of teachers experienced a significant decrease in their perception of student victimization (r = -0.548) and an improvement in their self-efficacy concerning bullying intervention (r = 0.44). Additionally, there was an increase in the use of monitoring strategies (r = 0.349) and a reduction in punitive approaches (r = -0.378). Among the experimental group of students, a notable decline in the frequency of bullying victimization was also recorded (r = -0.126). The program yielded promising outcomes; however, further research is necessary to determine whether these effects are sustained across different educational contexts and over the long term.

Author Biographies

Geisy Lanne Muniz Luna, UNINTA

Enfermeira. Doutora e Mestre em Saúde Coletiva. Especialista em Saúde da Família e Enfermagem Forense. Diretora de Enfermafem do SAMU 192 Ceará. Professora e Membro do NDE do Curso de Enfermagem da Faculdade UNINTA-Fortaleza e Professora do Curso de Medicina do Instituto de Formação Médica IDOMED-Estácio.Possui aperfeiçoamento em Tecnologia na Educação, Ensino Híbrido e Inovação Pedagógica e Impactos da Violência da Saúde. Atualmente é aluna do Curso de Especialização em Gestão da Qualidade e Acreditação. Atuou como coordenadora do Núcleo de Informação e Monitoramento da Contratualização Interna da Fundação Regional de Saúde do Ceará - FUNSAÚDE.

Ana Carina Stelko Pereira, Universidade Federal do Paraná

Psicóloga (UFPR), Especialista em Terapia Analítico-Comportamental (Paradigma), Mestre em Educação Especial (UFSCar), Doutora em Psicologia (UFSCar) e professora adjunta da Universidade Federal do Paraná. Desenvolve trabalhos téorico-práticos com relação ao tema bullying, indisciplina e habilidades socioemocionais. Foi membro do Laboratório de Análise e Prevenção da Violência (LAPREV) e orientou disserttações e teses no Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva na Universidade Estadual do Ceará. Publicou artigos e capítulos de livros sobre como fomentar um ambiente escolar saudável.

Dayse Lorrane Gonçalves Alves, Universidade Federal do Paraná

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). É especialista em Saúde Pública pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e possui Residência Multiprofissional em Saúde da Família e Comunidade pela Escola de Saúde Pública do Ceará (ESP-CE). É Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) - Bolsista CAPES. Atualmente, é doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR) - Bolsista CAPES. É pesquisadora do Observatório Xará (Observatório de pesquisa, ensino e extensão para promoção de relações interpessoais positivas em instituições educativas) e membro do projeto de extensão Violência nota zero: promoção de relações interpessoais saudáveis, vinculados à UFPR.

Steffany Rocha da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Graduada em Psicologia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), especialista em Neuropsicologia, pós graduanda em Terapia Cognitivo-Comportamental. Mestranda em Neurociência Cognitiva e Comportamento - PPGNEC/ UFPB. Foi membro do grupo de Pesquisa e Análise Estatística em Saúde Coletiva da UECE (2018-2019). Atualmente é integrante do Laboratório de Ciências Cognitivas e Percepção (LACOP).

Francisco José Maia Pinto, Universidade Estadual do Ceará

Pós-Doutor em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (USP - 2011). Doutor em Saúde Coletiva pelo Instituto de Medicina Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (IMS/UERJ - 2005). Mestre em Ciências em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ - 1988). Graduado em Matemática pela Universidade Federal do Ceará (UFC - 1975). Graduado em Estatística pela Universidade Federal do Ceará (UFC - 1978). Professor Aposentado da Universidade Federal do Ceará (UFC). Atualmente é Professor Associado Nível "O" da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (PPSAC/UECE) e Mestrado Profissional em Saúde da Criança e do Adolescente (CMPSCA/UECE). Consultor Ad hoc. Líder do Grupo de Pesquisa Avaliação e Análise Estatística em Saúde Coletiva - PESQSAUDE. Vice-líder do Grupo de Pesquisa Indicadores de Saúde.

References

ALSAKER, Françoise D.; VALKANOVER, Stefan. The Bernese program against victimization in kindergarten and elementary school. New Directions for Youth Development, v. 2012, n. 133, p. 15–28, 2012. DOI: https://doi.org/10.1002/yd.20004

BABARRO, Izaro et al. Risk and protective factors for bullying at 11 years of age in a Spanish birth cohort study. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 17, n. 12, p. 4428, jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17124428

BELL, Christopher D.; RACZYNSKI, Katherine A.; HORNE, Arthur M. Bully Busters abbreviated: evaluation of a group-based bully intervention and prevention program. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice, v. 14, n. 3, p. 257–267, 2010. DOI: https://doi.org/10.1037/a0020596

BÉRGAMO, Letícia Nagel. Vitimização entre pares e práticas docentes no ensino fundamental. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/bitstream/handle/1884/45686/R%20-%20D%20-%20LETICIA%20NAGEL%20BERGAMO.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 dez. 2023.

BURGER, Christoph et al. How teachers respond to school bullying: an examination of self-reported intervention strategy use, moderator effects, and concurrent use of multiple strategies. Teaching and Teacher Education, v. 51, p. 191–202, 1 out. 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2015.07.004

CANTONE, Elisa et al. Interventions on bullying and cyberbullying in schools: a systematic review. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health : CP & EMH, v. 11, n. Suppl 1 M4, p. 58–76, 26 fev. 2015. DOI: https://doi.org/10.2174/1745017901511010058

CARVALHO, Maria Regina Viveiros de. O perfil do professor nas etapas da educação básica. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, v. 1, p. 119–141, 2018. DOI: https://doi.org/10.24109/9788578630669.ceppe.v1a4

CHALAMANDARIS, Alexandros-Georgios; PIETTE, Danielle. School-based anti-bullying interventions: systematic review of the methodology to assess their effectiveness. Aggression and Violent Behavior, v. 24, p. 131–174, 1 set. 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2015.04.004

CHESTER, Kayleigh L. et al. Cross-national time trends in bullying victimization in 33 countries among children aged 11, 13 and 15 from 2002 to 2010. European Journal of Public Health, v. 25 Suppl 2, p. 61–64, abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv029

EVANS, Caroline B. R.; FRASER, Mark W.; COTTER, Katie L. The effectiveness of school-based bullying prevention programs: a systematic review. Aggression and Violent Behavior, v. 19, n. 5, p. 532–544, 1 set. 2014. DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2014.07.004

EVANS-LACKO, Sara et al. Childhood bullying victimization is associated with use of mental health services over five decades: a longitudinal nationally representative cohort study. Psychological Medicine, v. 47, n. 1, p. 127–135, jan. 2017. DOI: https://doi.org/10.1017/S0033291716001719

FARLEY, Jennifer. Teachers as obligated bystanders: grading and relating administrator support and peer response to teacher direct intervention in school bullying. Psychology in the Schools, v. 55, n. 9, p. 1056–1070, 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/pits.22149

FEI, Wenjing et al. Associations of bullying victimisation in different frequencies and types with suicidal behaviours among school-going adolescents in low- and middle-income countries. Epidemiology and Psychiatric Sciences, v. 31, p. e58, 11 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.1017/S2045796022000440

FINKELHOR, David; TURNER, Heather A.; HAMBY, Sherry. Let’s prevent peer victimization, not just bullying. Child Abuse & Neglect, v. 36, n. 4, p. 271–274, abr. 2012. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2011.12.001

FISCHER, Saskia M.; JOHN, Nancy; BILZ, Ludwig. Teachers’ self-efficacy in preventing and intervening in school bullying: a systematic review. International Journal of Bullying Prevention, v. 3, n. 3, p. 196–212, 1 set. 2021. DOI: https://doi.org/10.1007/s42380-020-00079-y

FRY, Deborah et al. The relationships between violence in childhood and educational outcomes: a global systematic review and meta-analysis. Child Abuse & Neglect, v. 75, p. 6–28, 1 jan. 2018. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2017.06.021

GAFFNEY, Hannah; FARRINGTON, David P.; TTOFI, Maria M. Examining the effectiveness of school-bullying intervention programs globally: a meta-analysis. International Journal of Bullying Prevention, v. 1, n. 1, p. 14–31, 1 mar. 2019. DOI: https://doi.org/10.1007/s42380-019-0007-4

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional de saúde do escolar: 2019. Brasília: IBGE, 2021. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/index.php/biblioteca-catalogo?view=detalhes&id=2101852. Acesso em: 23 dez. 2023.

JIMÉNEZ-BARBERO, José Antonio et al. Effectiveness of anti-bullying school programs: A meta-analysis. Children and Youth Services Review, v. 61, p. 165–175, 1 fev. 2016. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2015.12.015

KELLEY, Ken; PREACHER, Kristopher J. On effect size. Psychological Methods, v. 17, n. 2, p. 137–152, jun. 2012. DOI: https://doi.org/10.1037/a0028086

LEE, Sunhee; KIM, Chun-Ja; KIM, Dong Hee. A meta-analysis of the effect of school-based anti-bullying programs. Journal of Child Health Care, v. 19, n. 2, p. 136–153, jun. 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/1367493513503581

LIMA, Carla Mariana Saad de. Enfrentando e prevenindo a violência escolar: desenvolvimento e Avaliação de uma intervenção com professores. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/bitstream/handle/1884/59466/R%20-%20D%20-%20CARLA%20MARIANA%20SAAD%20DE%20LIMA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 dez. 2023.

LUNA, Geisy Lanne Muniz. O professor como protagonista na prevenção ao bullying: análise de estratégia de enfrentamento. Tese (Doutorado em Saúde Coletiva) - Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, 2019. Disponível em: https://siduece.uece.br/siduece/trabalhoAcademicoPublico.jsf?id=95872. Acesso em: 12 dez. 2023.

MOORE, Sophie E. et al. Consequences of bullying victimization in childhood and adolescence: a systematic review and meta-analysis. World Journal of Psychiatry, v. 7, n. 1, p. 60–76, 22 mar. 2017. DOI: https://doi.org/10.5498/wjp.v7.i1.60

OLIBONI, Samara Pereira et al. Prevalência do bullying entre alunos do ensino fundamental. Aletheia, v. 52, n. 1, p. 08–21, jun. 2019.

OLWEUS, Dan. School bullying: development and some important challenges. Annual Review of Clinical Psychology, v. 9, p. 751–780, 2013. DOI: https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050212-185516

SAMARA, Muthanna et al. How can bullying victimisation lead to lower academic achievement? A systematic review and meta-analysis of the mediating role of cognitive-motivational factors. International Journal of Environmental Research and Public Health, v. 18, n. 5, p. 2209, 24 fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph18052209

SANTOS, Mariana Michelena; PERKOSKI, Izadora Ribeiro; KIENEN, Nádia. Bullying: atitudes, consequências e medidas preventivas na percepção de professores e alunos do ensino fundamental. Temas em Psicologia, v. 23, n. 4, p. 1017–1033, dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.9788/TP2015.4-16

SILVA, Jorge Luiz da et al. Intervenção em habilidades sociais e bullying. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 71, p. 1085–1091, jun. 2018.

SILVA, José Lindemberg Bernardo da; GOMES, Eridiany Bezerra; LIMA, Isaac de Souza. Bullying na escola: uma revisão literária. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, v. 2, n. suplementar, p. 426–436, 15 ago. 2019. DOI: https://doi.org/10.24219/rpi.v2i2.0.236

SONG, Keng-Hie; LEE, Seung-Yeon; PARK, Shinwon. How individual and environmental factors influence teachers’ bullying intervention. Psychology in the Schools, v. 55, n. 9, p. 1086–1097, 2018. DOI: https://doi.org/10.1002/pits.22151

SOURANDER, Andre et al. Association of bullying behavior at 8 years of age and use of specialized services for psychiatric disorders by 29 years of age. JAMA psychiatry, v. 73, n. 2, p. 159–165, fev. 2016. DOI: https://doi.org/10.1001/jamapsychiatry.2015.2419

STELKO-PEREIRA, Ana Carina. Avaliação de um programa preventivo de violência escolar: planejamento, implantação e eficácia. Tese (Doutorado em Psicologia) - Universidade Federal de São Carlos, São Carlos. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/5974/4683.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 dez. 2023.

STELKO-PEREIRA, Ana Carina et al. Evidências de validade para a Escala de Vitimização entre Alunos (EVA): Validity evidences for the Victimization among Students Scale (VSS). Revista Portuguesa de Educação, v. 32, n. 2, p. 122–133, 30 dez. 2019. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.18064

STELKO-PEREIRA, Ana Carina; AMÂNCIO, Gabriela Pires. Avaliação de uma intervenção preventiva de bullying a adolescentes. Revista de Humanidades, v. 31, n. 2, p. 458, 16 dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.5020/23180714.2016.31.2.458-473

STELKO-PEREIRA, Ana Carina.; WILLIAMS, Lúcia Cavalcanti de Albuquerque. Prevenção à violência escolar no Brasil: panorama histórico e sugestões de intervenção. In: NORONHA, Ceci Vilar et al. (Eds.). Escolas em tempo de crise: estudos e pesquisas sobre conflitos e violências interpessoais. 1. ed. [s.l.] EdUFBA, 2017. p. 181–197.

STELKO-PEREIRA, Ana Carina; WILLIAMS, Lúcia Cavalcanti de Albuquerque. Evaluation of a Brazilian school violence prevention program (Violência Nota Zero). Pensamiento Psicológico, v. 14, n. 1, p. 63–76, jun. 2016. DOI: https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI14-1.ebsv

SWIFT, Lauren E. et al. Teacher factors contributing to dosage of the KiVa anti-bullying program. Journal of School Psychology, v. 65, p. 102–115, dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jsp.2017.07.005

VAN VERSEVELD, Marloes D. A. et al. Effects of antibullying programs on teachers’ interventions in bullying situations. A meta-analysis. Psychology in the Schools, v. 56, n. 9, p. 1522–1539, 2019. DOI: https://doi.org/10.1002/pits.22283

VOLK, Anthony A.; VEENSTRA, René; ESPELAGE, Dorothy L. So you want to study bullying? Recommendations to enhance the validity, transparency, and compatibility of bullying research. Aggression and Violent Behavior, v. 36, p. 34–43, 1 set. 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.avb.2017.07.003

WILLIAMS, Lúcia Cavalcanti de Albuquerque; STELKO-PEREIRA, Ana Carina. Violência Nota Zero: como aprimorar as relações na escola. 1. ed. São Carlos: EdUFSCar, 2014.

Published

2025-04-29

How to Cite

Luna, G. L. M., Pereira, A. C. S., Alves, D. L. G., Silva, S. R. da, & Pinto, F. J. M. (2025). Brazilian teacher training for bullying prevention through the "Violência Nota Zero" program. Education, 50(1), e61/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644486674

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.