III national plano of policies for women: gender mainstreaming and education

Authors

  • Fernanda de Magalhães Trindade Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IF Farroupilha) Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí)
  • Maria Simone Vione Schwengber Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí)

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644423641

Keywords:

Economic autonomy, Education, Gender mainstreaming.

Abstract

This article aims to understand how, from the point of view of the emphases, tensions and challenges, the government proposition of gender mainstreaming has been presented by Chapter 1 of the III National Plan of Policies for Women (2013-2015). For that, there was a cultural and documental analysis. The results indicate that mainstreaming of gender policies has been proposed as a guiding principle of this Plan. It presents, in particular in Chapter 1, in the form of a theoretical construct, based on the concept of economic autonomy; and as a practical construct, with actions for the professional education of poor women. Here is the economization of the social as proposed to operate with mainstreaming of gender policies, develop the economic autonomy of women and reducing gender inequalities in Brazil.

Author Biographies

Fernanda de Magalhães Trindade, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Farroupilha (IF Farroupilha) Universidade do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí)

Mestre em Turismo e Hotelaria e graduada em Turismo e Hotelaria, pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Aluna do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Integrante da equipe do projeto de pesquisa intitulado Políticas públicas de inclusão social e transversalidade de gênero: ênfases, tensões e desafios atuais (2014-2018) coordenado pela Profa. Dra. Dagmar E. E. Meyer. Atualmente é professora do Eixo Tecnológico Turismo, Hospitalidade e Lazer, do Instituto Federal Farroupilha - Câmpus São Borja. Possui experiência em hotelaria, hotelaria hospitalar, companhia aérea e eventos.

Maria Simone Vione Schwengber, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (Unijuí)

Possui graduação em Educação Física, mestrado em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (1997) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2006). Atualmente é professora assistente da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul. É pesquisadora membro atuante do Grupo de Estudos de Educação e Relações de Gênero (GEERGE/UFRGS/CNPq) (desde 2003) e do grupo do Grupo de Estudo e Pesquisa Paidotibus em (Ijui-CNPq) (2010). Assessoria e consultoria: Consultoria ad hoc para o Ministério da Educação (MEC). Membro da Equipe Avaliadora. Edital MEC Guia de Tecnologias Educacionais Educação Básica (2014-2015). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física, atuando principalmente nos seguintes temas: educação física, corpo, gênero, educação em saúde e corpomovimento.

Published

2018-05-01

How to Cite

Trindade, F. de M., & Schwengber, M. S. V. (2018). III national plano of policies for women: gender mainstreaming and education. Education, 43(2), 331–346. https://doi.org/10.5902/1984644423641

Issue

Section

Continuous Demand