Teacher education and the challenges of the reflexive practice

Authors

  • Maria Regina Peres Faculdades Network
  • Rogério Da Costa Ribeiro Faculdade Mario Schenberg
  • Lisliê Lúcia Lima Pereira Ribeiro Faculdade Mario Schenberg
  • Angela Freitas de Rezende Costa Faculdade Mario Schenberg
  • Viviane Da Rocha Faculdade Mario Schenberg

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464444379

Keywords:

Teaching practice, Elementary school, Teacher education.

Abstract

This article approaches the importance of teacher practice and their initial and continuing education in the light of the challenges offered by the critical reflexive proposal. The aims of this study were to investigate the underlying assumptions regarding teachers’ current education and practice, to research and analyze the major difficulties found in the development of teaching practice, to comprehend and analyze the complexity inherent to the teacher’s performance in the initial years of elementary school. A bibliographic research and a qualitative research with elementary school teachers were therefore developed. The results indicate that although teachers believe the learning process to be continuous, they do not invest in this type of education. Furthermore it was found that teachers’ critical reflexive attitudes are blended with eproductivist attitudes.

Author Biographies

Maria Regina Peres, Faculdades Network

Doutora em Psicologia pela PUC-Campinas. Docente da Faculdade de Pedagogia e do Curso de Pós-Graduação em Psicopedagogia das Faculdades Network. Docente do Programa de Especialização em Supervisão Pedagógica e Formação de Formadores com acesso ao Mestrado Europeu em Ciências da Educação, pela Faculdade Mário Schenberg e Grupo Lusófona.

Rogério Da Costa Ribeiro, Faculdade Mario Schenberg

– Formado em Pedagogia pela Faculdades Hoyler - Vargem Grande Paulista-SP. Especialista em Docência Superior pela Universidade Gama Filho – Brasília-DF. Cursando Especialização em Supervisão Pedagógica e Formação de Formadores com acesso ao Mestrado Europeu em Ciências da Educação, pela Faculdade Mário Schenberg e Grupo Lusófona. Docente da Rede Municipal de Ensino de Cotia, atuando na Coordenação do Programa Escola da Família na Secretaria Municipal de Educação.

Lisliê Lúcia Lima Pereira Ribeiro, Faculdade Mario Schenberg

Formada em Pedagogia pela UNAR-Araras-SP. Especialista em Psicopedagogia pela FABAN - Ribeirão Preto-SP. Cursando Especialização em Supervisão Pedagógica e Formação de Formadores com acesso ao Mestrado Europeu em Ciências da Educação, pela Faculdade Mário Schenberg e Grupo Lusófona. Docente da Rede Municipal de Ensino de Cotia-SP

Angela Freitas de Rezende Costa, Faculdade Mario Schenberg

Formada em pedagogia pelo Centro Universitário FIEO – Osasco-SP. Especialista em Educação Física Escolar pela PUC-SP, Especialista em Psicopedagogia Institucional pelo Centro Universitário FIEO – Osasco-SP. Cursando Especialização em Supervisão Pedagógica e Formação de Formadores com acesso ao Mestrado Europeu em Ciências da Educação pela Faculdade Mario Schenberg e Grupo Lusófona. Docente do Colégio e da Faculdade Mario Schenberg, e da Rede Municipal de Ensino de Cotia-SP.

Viviane Da Rocha, Faculdade Mario Schenberg

Formada em Pedagogia pelas Faculdades Oswaldo Cruz – SP. Especialista em Psicopedagogia Institucuinal pelo Centro Universitário FIEO – Osasco-SP. Cursando Especialização em Supervisão Pedagógica e Formação de Formadores com acesso ao Mestrado Europeu em Ciências da Educação pela Faculdade Mario Schenberg e Grupo Lusófona. Docente da Rede Municipal de Ensino de Cotia-SP

Published

2013-06-20

How to Cite

Peres, M. R., Ribeiro, R. D. C., Ribeiro, L. L. L. P., Costa, A. F. de R., & Rocha, V. D. (2013). Teacher education and the challenges of the reflexive practice. Education, 38(2), 289–303. https://doi.org/10.5902/198464444379

Issue

Section

Continuous Demand