Education Observatory as a Space for Teachers' Continuing Education: A Portrait from Theses and Dissertations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644490895

Keywords:

Education Observatory, Teacher Training, NAPI Education of the Future

Abstract

The article discusses the Education Observatory as a space for continuing education for Basic Education teachers, focusing on the implications of this tool for teaching practice. In this sense, the question is posed: what are the main implications of the Education Observatory for teachers' continuing education, as presented in research conducted in stricto sensu programs? The research was developed through a survey of theses and dissertations published between 2006 and 2024, using a qualitative and critical-dialectical approach. The objective was to understand how academic works address the Education Observatory as a space for continuing education, analyzing its possibilities and limitations. Teacher training is highlighted as essential for educational quality, and the Observatory emerges as a strategic tool, integrating researchers, teachers, and managers in an environment of reflection and knowledge exchange. The research revealed that, although many observatories focus on data collection and analysis, few are effective as interdisciplinary, rich, and accessible spaces, limiting their contribution to improving Basic Education. The study concludes that the Observatory has the potential to promote significant changes, provided its data is critically analyzed and made available clearly and accessibly, to strengthen the construction of public policies and transformative pedagogical practices.

Author Biographies

Luiz Gustavo Tiroli, Londrina State University

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina. Servidor público na Universidade Estadual de Londrina. 

Simone Steffan Retkva, Londrina State University

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-graduação da Universidade Estadual de Londrina (UEL). Bolsista na Universidade Estadual de Londrina.

Adriana Regina de Jesus Santos, Londrina State University

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Docente do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina.

Ligia Patricia Torino, Universidade Tecnológica Federal do Paraná

Doutoranda em Ciência da Informação pela Universidade Estadual de Londrina (2024-2028). Bolsista na Universidade Estadual de Londrina.

Ilemar Christina Lansoni Wey Berti, Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina.

References

ALVES, Tiago Augusto dos Santos. Conhecimentos de professores de matemática da educação básica sobre o ensino de medidas de tendência central. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo. São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/21824/1/TIAGO%20ALVES.pdf. Acesso em 17 jan. 2025.

BARRETO, Maria das Graças Bezerra. Formação continuada: um desvelar de saberes dos professores da Educação Básica em diálogos reflexivos sobre a estrutura multiplicativa. 2016. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo. São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br//handle/123456789/31935. Acesso em: 10 jan. 2025.

BRASIL. Presidência da República Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. DECRETO Nº 5.803, DE 8 DE JUNHO DE 2006. Dispõe sobre o Observatório da Educação, e dá outras providências, Brasília, 2006.

CARVALHO, Carolina Magalhães Wanderlei de. Observatório da educação da CAPES: trajetória e contribuições enquanto política pública para formação associada à pesquisa. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: químicas da Vida e Saúde – Instituto de Ciências Básicas da Saúde, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2023. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/264943/001176658.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 jan. 2025.

DUARTE, Arita Mendes. O esplendor das rosas na universidade e na escola básica: as (trans) formações prático-teóricas e suas repercussões no desenvolvimento profissional de docentes alfabetizadoras. 2022. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2022. Disponível em: https://guaiaca.ufpel.edu.br/bitstream/handle/prefix/9534/Tese%20ARITA%20MENDES%20DUARTE.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 21 dez. 2024.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro; GILBERTO, Irene Jeanete Lemos. O observatório da prática docente como espaço de compreensão e transformação das práticas. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 6, n. 9, p. 125-145, jul./dez. 2010. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/637. Acesso em: 04 jul. 2024.

GAMBOA, Sílvio Sánchez. Las categorias de tiempo e historicidad en los actuales enfoques de la historiografia educativa em Brasil. Historia de la educación en debate. Buenos Aires: Miño y Davila, 1996.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos: inquietações e buscas. Educar em Revista, n. 17, p. 153-176, 2001. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/2074. Acesso em: 14 nov. 2024.

LOPES, Ana Mouraz. Observatório da vida nas escolas: entre a universidade e a escola. Momento Diálogos em Educação, v. 19, n. 2, p. 77-87, 2010. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1499/1113. Acesso em: 10 dez. 2024.

MACEDO, Robson Candeias. Conhecimentos de professores de Matemática sobre o processo de ensino e de aprendizagem de noções estatísticas-curva normal. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br//handle/123456789/21816. Acesso 15 jan. 2025.

MESQUITA, Aline luz. O desenvolvimento profissional no contexto da pesquisa-formação: Programa Observatório da Educação e os professores que ensinam matemática. In: ENCONTRO BRASILEIRO DE ESTUDANTES DE PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 23., 2019. São Paulo, SP. Anais... São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, Campus Anália Franco, 2019. Disponível em: http://eventos.sbem.com.br/index.php/EBRAPEM/EBRAPEM2019/schedConf/presentation. Acesso em:22 nov. 2024

NÓVOA, António et al. Pesquisa em educação como processo dinâmico, aberto e imaginativo: uma entrevista com António Nóvoa. Educação e realidade, v. 36, n. 02, p. 533-543, 2011. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/21170. Acesso em 17 dez. 2024.

NÓVOA, António. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Lisboa: 2013.

PARDIM, Juliana Ferreira de Sousa. Reflexões e interações de um professor da Educação Básica em um projeto colaborativo. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação matemática) - Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, Campo Grande, 2015. Disponível em: https://posgraduacao.ufms.br/portal/trabalho-arquivos/download/2267. Acesso em 18 set. 2024.

PORTO, Fabio Rogerio. Formação Continuada do Professor de Matemática para uso do Geogebra em dispositivo mobile. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em: https://repositorio.pgsscogna.com.br/bitstream/123456789/31938/1/247.%20Fabio%20Rogerio%20Porto.pdf. Acesso em: 12 jan. 2025.

PRADA, Luis Eduardo Alvarado. Dever e direito à formação continuada de professores. Revista Profissão Docente. Uberaba, v. 7, n. 16, 2007. Disponível em: https://revistas.uniube.br/index.php/rpd/article/view/257/247. Acesso em 03 jan. 2025.

SANSOLOTTI, Simone de Oliveira; COELHO, Marcus Nascimento. O conceito de formação continuada e a sua concepção de acordo com Imbernón, Nóvoa e Libâneo. Avanços & Olhares. Barra do Garças, n. 3, p. 205-219, 2019. Disponível em: https://revista.institutoiesa.com/wp-content/uploads/2019/09/16-O-CONCEITO-DE-FORMACAO-CONTINUADA-SIMONE.pdf. Acesso em 08 dez. 2025.

SANTOS, Adriana Pereira dos. Educação Financeira na perspectiva da Matemática Crítica e a formação continuada do professor do Ensino Médio. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2017. Disponível em:

https://repositorio.pgsscogna.com.br//handle/123456789/16834. Acesso em: 05 jan. 2025.

SAYÃO, Luis Fernando; SALES, Luana Farias. Algumas considerações sobre os repositórios digitais de dados de pesquisa. Informação & Informação, v. 21, n. 2, p. 90-115, 2016. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/27939. Acesso em: 12 jan. 2025.

SERA, EDUARDO KEIDIN. Conhecimentos de professores para o ensino da leitura e construção de gráficos estatísticos na educação básica. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Universidade Anhanguera de São Paulo, São Paulo, 2016. Disponível em:

https://repositorio.pgsscogna.com.br//handle/123456789/21796. Acesso: 12 jan. 2025.

SILVA, Andréa Villela Mafra da. Neotecnicismo - a retomada do tecnicismo em novas bases. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 19, n. 1, p. 10-16, 2018. Disponível em: https://revistaensinoeeducacao.pgsscogna.com.br/ensino/article/view/3720/4074. Acesso em 22 dez. 2024.

Published

2025-09-02

How to Cite

Tiroli, L. G., Retkva, S. S., Santos, A. R. de J., Torino, L. P., & Berti, I. C. L. W. (2025). Education Observatory as a Space for Teachers’ Continuing Education: A Portrait from Theses and Dissertations. Education, 50(1), e108/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644490895