ENGLISH LANGUAGE TEACHING USING ZOOM: A REPORT OF EXPERIENCES
Palabras clave:
Report of Experience, Zoom Videoconference, EFL.Resumen
The social distancing restrictions imposed by the COVID-19 pandemic in 2020 have confirmed the demand for alternatives to teaching English classes. An already growing field of research in technologies applied to education was boosted by the urgent need to emulate a synchronic classroom environment. Several video conferencing software such as Zoom has become a reliable alternative tested in educational institutions. Therefore, the purpose of this study is to report the experience of using the Zoom videoconference tool and other digital tools for mediating the teaching of English as an additional language within the context of English teaching for individual and group classes to attend the demand of private schools in Brazil. To do that, two different teaching contexts were described as well as the uses of Zoom platform as its main teaching resource throughout the year were presented. In addition, the teachers evaluate the conference software based on educational framework studies focusing on linguistic, pedagogical, user experience, and technological criteria to compare their strengths and weaknesses. The results of these experiences indicate that Zoom has contributed in a positive way to mediate and enhance the teaching and learning of English for both teachers and students regarding their experience with the remote learning context.
Descargas
Citas
ALMEIDA, P.; VIERA, M.; AMORIN, M. (Org.). Tecnologias Digitais e Formação Docente, 1º ed., Campinas, São Paulo: Editora Pontes, 2020.
GERVASIO, J. R. R. Investigação da Customização da Plataforma AVA Moodle para uso no Ensino de Línguas a distância. Dissertação (Mestrado Profissional em Tecnologias Educacionais em Redes). Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul, p.103, 2019.
LEFFA, V. J. et al. Tecnologias e ensino de línguas: uma década de pesquisa em linguística aplicada. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2020.
MARTIN, O. What we know about videoconferencing with Jitsi Meet. Freedom of the Press Foundation, 2020. Available at: https://freedom.press/training/blog/what-we-know-jitsi-meet/. Acesso em: 13 de Mar, 2021.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
NUNAN, D. Collaborative Language Learning and Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1992.
PAIVA, V. L. M. O. Tecnologias digitais no ensino de línguas: passado, presente e futuro. Revista da Abralin, v. 18, n. 1, p. 02-26, 2019.
REIS, S. C.; GOMES, A. F. Podcasts para o ensino de Língua Inglesa: análise e prática de Letramento Digital. Calidoscópio, v. 12, p. 367-379, 2014.
REIS, S. C. Ensino de produção oral em língua inglesa por meio de podcast: relatando uma experiência com alunos do ensino fundamental. Veredas - Revista de Estudos Linguísticos, v. 21, p. 180-201, 2017.
REIS, S. C.; GODOY, F. Material didático digital do E-3D com os recursos H5P e Level UP do Moodle: um estudo de caso de investigação. Revista Tecnologias na Educação, v. 32, p. 1-13, 2019.
ROSELL-AGUILAR, F. State of the App: a taxonomy and Framework for evaluating language learning mobile applications. Calico Journal (Online), v. 34, n. 2, p. 243-258, 2017.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.