SUDDENLY ONLINE TEACHER: A REPORT OF EXPERIENCE IN THE APPLICATION OF TEACHING STRATEGIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2675995067138

Keywords:

Online teaching, Teaching strategies, Educational technologies.

Abstract

The online teaching is a modality of education that must be based on strategic models to make the teaching process increasingly attractive. The objective of this work is to organize segments for the application of teaching strategies with the use of technologies that are readjusted for the online courses. The validation of the work was performed by a Formative Assessment that requires the participation of students: before, during and after training. The results showed that the applied segments are focused on the teacher, technology and the student, without overlapping. The experiment is expected to be replicable to obtain better results.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kelson Carvalho Santos, Instituto Federal do Piauí, Teresina, PI

Doutorando em Ciência da Computação na Universidade Federal de Uberlândia e Professor no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), Teresina, PI, Brasil.

References

ALBUQUERQUE AQUINO, Mirian de; BEZERRA, Lebian Tamar Silva; OLIVEIRA, Henry Pôncio Cruz et al. O hipertexto como objeto multimídia na (in)formação de aprendentes. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.20, n.2, p.13-24. 10 nov. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/4064. Acesso em: 10 mar. 2020.

ANDRADE, Maria do Carmo Ferreira de; SOUZA, Pricila Rodrigues de. Modelos de rotação do ensino híbrido: estações de trabalho e sala de aula invertida. E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, Florianópolis, v.9, n.1, p.3-16. 13 dez. 2016. doi: https://doi.org/10.18624/e-tech.v9i1.773. Acessado em: 30 mar. 2020.

CISCO. Cisco Networking Academy. Cisco Packet Tracer. San José, Califórnia, EUA, 2009. Disponível em: https://www.netacad.com/courses/packet-tracer. Acesso em: 27 jan. 2020.

FERREIRA, Hiran; PACHECO, Guilherme; ARAÚJO, Rafael et al. OSM-V: um modelo aberto de estudante para visualização de desempenho em sistemas adaptativos e inteligentes para educação. In Anais do XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), p.1333-1342, Fortaleza. out 2018. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2018.1333. Acesso em: 10 fev. 2020.

FRANCISCATTO, Roberto; WAGNER, Rosana; PASSERINO, Lilia Maria. Tecnologias e ferramentas para elaboração de conteúdos em um ambiente MOOC: estudo de caso a partir de uma formação em tecnologias assistivas. Revista Observatório, Palmas, v.4, n.3, p.361-398. 29 abr. 2018. doi: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361. Acesso em: 11 mar. 2020.

GOOGLE. Google Workspace. G Suíte. Mountain View, Califórnia, EUA, 2006. Disponível em: https://gsuite.google.com/. Acesso em: 04 fev. 2020.

KO, Susan; ROSSEN, Steve. Teaching Online: A Practical Guide. Routledge: Nova York, EUA, 4 ed, 2017.

MARTINS, José; GONÇALVES, Ramiro; SANTOS, Vítor et al. Proposta de um modelo de e-learning social. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação (RISTI), Lisboa, Portugal, v.1, n.16, p.92-107, 2015. doi: 10.17013/risti.16.92-107. Acessado em: 04 fev. 2020.

MELTYTECH. Shotcut. 2011. Disponível em: https://shotcut.org/. Acesso em: 02 mar. 2020.

MORGADO, Lina. O papel do professor em contextos de ensino online: problemas e virtualidades. Discursos [Em linha]: perspectivas em educação, Repositório Universidade Aberta, v.3, n. especial, p.125-138, jun. 2001. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.2/1743. Acessado em: 09 mar. 2020.

OBS. Open Broadcaster Software. 2012. Disponível em: https://obsproject.com/. Acesso em: 02 mar. 2020.

OLIVEIRA, Wesley; PEREIRA, Gilson; MENEZES, Jislane et al. WNewbie: Ambiente virtual de atividades gamificadas. In Anais do XVIII Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe (ERBASE), p.573-582, Aracajú, 22 ago. 2018. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/erbase/article/view/8582. Acesso em: 12 fev. 2020.

OLIVEIRA, Celina Couto de; COSTA, José Wilson da; MOREIRA, Marcia. Ambientes Informatizados de Aprendizagem: Avaliação e Produção de Software Educativo. Papirus: Campinas, 2001.

RNP. Serviço de Conferência Web. Mconf. 2010. Disponível em: https://conferenciaweb.rnp.br/login. Acesso em: 16 mar. 2020.

SPROCK, Antonio Silva. Relating moodle activities to student learning styles, using the FuzzyILS-Instruction. In XIII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO), São Paulo, IEEE Xplore, p.371-376, out 2018. doi: https://doi.org/10.1109/LACLO.2018.00070. Acesso em: 21 mar. 2020.

Published

2021-10-19

How to Cite

Santos, K. C. (2021). SUDDENLY ONLINE TEACHER: A REPORT OF EXPERIENCE IN THE APPLICATION OF TEACHING STRATEGIES. ReTER, 2(3), e4/01–15. https://doi.org/10.5902/2675995067138