SUDDENLY ONLINE TEACHER: A REPORT OF EXPERIENCE IN THE APPLICATION OF TEACHING STRATEGIES
DOI:
https://doi.org/10.5902/2675995067138Keywords:
Online teaching, Teaching strategies, Educational technologies.Abstract
The online teaching is a modality of education that must be based on strategic models to make the teaching process increasingly attractive. The objective of this work is to organize segments for the application of teaching strategies with the use of technologies that are readjusted for the online courses. The validation of the work was performed by a Formative Assessment that requires the participation of students: before, during and after training. The results showed that the applied segments are focused on the teacher, technology and the student, without overlapping. The experiment is expected to be replicable to obtain better results.
Downloads
References
ALBUQUERQUE AQUINO, Mirian de; BEZERRA, Lebian Tamar Silva; OLIVEIRA, Henry Pôncio Cruz et al. O hipertexto como objeto multimídia na (in)formação de aprendentes. Informação e Sociedade: Estudos, João Pessoa, v.20, n.2, p.13-24. 10 nov. 2010. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/view/4064. Acesso em: 10 mar. 2020.
ANDRADE, Maria do Carmo Ferreira de; SOUZA, Pricila Rodrigues de. Modelos de rotação do ensino híbrido: estações de trabalho e sala de aula invertida. E-Tech: Tecnologias para Competitividade Industrial, Florianópolis, v.9, n.1, p.3-16. 13 dez. 2016. doi: https://doi.org/10.18624/e-tech.v9i1.773. Acessado em: 30 mar. 2020.
CISCO. Cisco Networking Academy. Cisco Packet Tracer. San José, Califórnia, EUA, 2009. Disponível em: https://www.netacad.com/courses/packet-tracer. Acesso em: 27 jan. 2020.
FERREIRA, Hiran; PACHECO, Guilherme; ARAÚJO, Rafael et al. OSM-V: um modelo aberto de estudante para visualização de desempenho em sistemas adaptativos e inteligentes para educação. In Anais do XXIX Simpósio Brasileiro de Informática na Educação (SBIE), p.1333-1342, Fortaleza. out 2018. doi: http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2018.1333. Acesso em: 10 fev. 2020.
FRANCISCATTO, Roberto; WAGNER, Rosana; PASSERINO, Lilia Maria. Tecnologias e ferramentas para elaboração de conteúdos em um ambiente MOOC: estudo de caso a partir de uma formação em tecnologias assistivas. Revista Observatório, Palmas, v.4, n.3, p.361-398. 29 abr. 2018. doi: https://doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2018v4n3p361. Acesso em: 11 mar. 2020.
GOOGLE. Google Workspace. G Suíte. Mountain View, Califórnia, EUA, 2006. Disponível em: https://gsuite.google.com/. Acesso em: 04 fev. 2020.
KO, Susan; ROSSEN, Steve. Teaching Online: A Practical Guide. Routledge: Nova York, EUA, 4 ed, 2017.
MARTINS, José; GONÇALVES, Ramiro; SANTOS, Vítor et al. Proposta de um modelo de e-learning social. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação (RISTI), Lisboa, Portugal, v.1, n.16, p.92-107, 2015. doi: 10.17013/risti.16.92-107. Acessado em: 04 fev. 2020.
MELTYTECH. Shotcut. 2011. Disponível em: https://shotcut.org/. Acesso em: 02 mar. 2020.
MORGADO, Lina. O papel do professor em contextos de ensino online: problemas e virtualidades. Discursos [Em linha]: perspectivas em educação, Repositório Universidade Aberta, v.3, n. especial, p.125-138, jun. 2001. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.2/1743. Acessado em: 09 mar. 2020.
OBS. Open Broadcaster Software. 2012. Disponível em: https://obsproject.com/. Acesso em: 02 mar. 2020.
OLIVEIRA, Wesley; PEREIRA, Gilson; MENEZES, Jislane et al. WNewbie: Ambiente virtual de atividades gamificadas. In Anais do XVIII Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe (ERBASE), p.573-582, Aracajú, 22 ago. 2018. Disponível em: https://sol.sbc.org.br/index.php/erbase/article/view/8582. Acesso em: 12 fev. 2020.
OLIVEIRA, Celina Couto de; COSTA, José Wilson da; MOREIRA, Marcia. Ambientes Informatizados de Aprendizagem: Avaliação e Produção de Software Educativo. Papirus: Campinas, 2001.
RNP. Serviço de Conferência Web. Mconf. 2010. Disponível em: https://conferenciaweb.rnp.br/login. Acesso em: 16 mar. 2020.
SPROCK, Antonio Silva. Relating moodle activities to student learning styles, using the FuzzyILS-Instruction. In XIII Latin American Conference on Learning Technologies (LACLO), São Paulo, IEEE Xplore, p.371-376, out 2018. doi: https://doi.org/10.1109/LACLO.2018.00070. Acesso em: 21 mar. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado, com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.





