Produção de um portal educacional para ensinar e aprender conceitos sobre ambiente e radiações na Educação Básica

Authors

  • Toshio Nishijima Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Maristela Luisa Stolz Brizzi Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Damaris Kirsch Pinheiro Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Dionísio Link Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/223613082289

Keywords:

Environmental education, Participant Research, Value Theory and Practice

Abstract

This work seeks to check the effects of participation research in the making of a curriculum andpedagogical practices in school environment at Escola Estadual de Ensino Médio Paulo Freire. Thus,the following specific goals are to be analyzed: discuss the concepts of Environment Educationadopted by Brazilian Education managers; describe the historical/social context that contributed forthe school to choose the participation research methodology and to present the view of teachersthat took part in the preparation of the PPP about the effects of the participation research in themaking of the curriculum and the pedagogical practices in Environment Education. The research wasdone using the quality bibliographic method. The investigation showed that that there is a great gapbetween the pedagogical message and the educational practice, as well as what meaningful changesin education need structural and financial support of the managers. On the other hand, someadvances in the every day activities of the school investigated were found, as for example: theunderstanding of the environment education concept as inter-curricular, the understanding of theneed to contribute to the formation of citizenship, the recognition of the importance of knowing thereality of the student, the understanding of the need to contextualize local problems and try to solvethem, the perception of the importance of a teacher becoming a researcher, the highlight of participation methodologies, the evaluation of a descriptive statement and the fact that the subjectshave the same time in the curriculum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Repensando a Pesquisa Participante. São Paulo: Brasiliense, 1999.

CAPRA, Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 1996.

DAL MORO, Selina Maria. O prometido e o realizado: da construção à realização da Constituinte escolar. Disponível em:http://www.isecure.com.br/anpae/410.pdf. Acesso em: 12 set. de 2009.

FERRARO-JUNIOR, L. A. (Coord.) Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação

Ambiental, 2005.

JACOBI, Pedro Roberto; TRISTÃO, Martha; GONÇALVES, Maria Isabel Correa Franco. A Função social da Educação Ambientais nas práticas colaborativas: Participação e engajamento. Cad. Cedes, Campinas, vol. 29, n. 77, p. 63-79, jan./abr. 2009.

LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira / Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Brasília:

Ministério do Meio Ambiente, 2004.

LIMA, Gustavo Ferreira da Costa. Educação, emancipação e sustentabilidade: em de uma pedagogia libertadora para a defesa ambiental educação. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação

Ambiental; Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo. Educação ambiental transformadora. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira. Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental; Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

QUINTAS, José Silva. Educação no processo de gestão ambiental: uma de educação ambiental transformadora e proposta emancipatória. In: LAYRARGUES, Philippe Pomier (coord.). Identidades da educação ambiental brasileira / Ministério do Meio Ambiente. Diretoria de Educação Ambiental;

Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2004.

SANTIAGO, Anna Rosa. “Projeto Político-Pedagógico: Escola Básica e a Crise de Paradigmas”. In: Conferência Nacional de Educação para Todos. Anais. Brasília: MEC/SEF, 1994.

SANTOS, Akiko. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. Revista Brasileira de Educação v. 13 n. 37 jan./abr. 2008.

TOURAINE, Alain. A crítica da modernidade. Petrópolis – RJ: Vozes, 1994.

TOZONI – REIS, Marilia Freitas e Campos (org). A pesquisa-ação-participativa em educação ambiental: reflexões teóricas. São Paulo: Annablume, 2007.

VIÉGA, Aline. Complexidade: uma palavra com muitos sentidos. In: FERRAROJUNIOR, L. A. (Coord.) Encontros e Caminhos: formação de educadoras(es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, Diretoria de Educação Ambiental, 2005.

Published

2010-11-24

How to Cite

Nishijima, T., Brizzi, M. L. S., Pinheiro, D. K., & Link, D. (2010). Produção de um portal educacional para ensinar e aprender conceitos sobre ambiente e radiações na Educação Básica. Monografias Ambientais, 1(1), 78–95. https://doi.org/10.5902/223613082289

Issue

Section

ARTICLES

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.