Environmental Education and playful-activities: an incentive to change habits in the generation of waste

Authors

  • Leticia Mara Ceolin Antqueves Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR
  • Cláudia Regina Bosa Prefeitura Municipal de Curitiba, Curitiba, PR
  • Janete Dubiaski-Silva Pontifica Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130818806

Keywords:

Solid waste, Reduction, Recycling, Elementary school

Abstract

One of the goals of environmental education is to sensitize the population to become an informed and concerned people with the environment and its problems. Given this fact, in order to draw attention of the participants of the activities of the Ecological Cantonment as the perceived amount of waste produced and discarded by them, this paper proposed a practice called “gymkhana trash” where students from (5th year of the Municipal School of Curitiba from 9 to 12 years), should dispose of waste correctly in the dumps, there was a discussion about the rights and wrongs. Participants were also caused and observed during the activity and from the results obtained there was the need to work the theme not only in school but, together with the family, because despite all the campaigns in the media to sensitize the population on the production of waste, the practice of people are still far from the expected results, therefore we must invest in activities that seek to change habits and we can achieve this goal through games and hands-on activities that are part of students' everyday elementary school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leticia Mara Ceolin Antqueves, Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, PR

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná.

Cláudia Regina Bosa, Prefeitura Municipal de Curitiba, Curitiba, PR

Doutora em Microbiologia, Parasitologia e Patologia

References

Abralatas - Associação Brasileira dos Fabricantes de Latas de Alta Reciclabilidade [Internet] (BR) [cited 2015 jul 15] MUNDO: Índices de reciclagem da lata de alumínio para bebidas – 1991 a 2013 (em %) Available from: http://www.abralatas.org.br/grafico/grafico-8/

Alves, J. D. O luxo da casa do lixo: moradia e sustentabilidade. Goiânia: Ed da PUC Goiás; 2010.

Barbosa S. – 2000 – Classificação [Internet]. Lixo consciência sócio ambiental Jun 00 [cited 2013 Jul 8] Available from:

http://www.lixo.com.br/index.php?option=com_content&task=view&id=143&Itemid=

Bertoldo G, Lima DM. Levantamento sobre a separação de lixo na UTFPR - Câmpus Dois Vizinhos. In: II Seminário de Extensão e Inovação SEI'2012 [Internet]; 2012 set 17; Paraná, Brasil. 2012 [cited 2015 jul 03]. available at: http://www.sei.utfpr.edu.br/images/arquivos_2012/LEVANTAMENTO%20SOBRE%20A%20SEPARA%C3%87%C3%83O%20D %20LIXO%20NA%20UTFPR%20%E2%80%93%20C%C3%82MPUS%20DOIS%20VIZINHOS.pdf

Bidone FRA. Programa de pesquisa em saneamento básico. Metodologias e técnicas de minimização, reciclagem e reutilização de resíduos sólidos urbanos. Rio de Janeiro: ABES. 1999

Bosa CR. Franco JRS. Silva MET. Moraes SRM. Educação Ambiental: caminhos para mudar. Curitiba. Revista Acadêmica, 2007 v.5, n. 4, p. 425-435.

Bosa CR. Sobota AR. Educação Ambiental: no acantonamento ecológico, Curitiba, Paraná. Revista Monografias Ambientais [Internet]. 2011 [cited 2013 ago 13] v. 2, n. 2 (2011) Author’s manuscript available at: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/article/view/2651

Brasil. Lei 9.795, de 27 de abril de 1999. Publicada no Diário Oficial da União em 28 de abril de 1999

Comini GS. Honda IM. Fernandes JC. Maciel MSD. Digressão sobre a inserção da variável sustentabilidade socioambiental no planejamento estratégico das organizações. CEFET/RJ-CSF. Revista Tenda, 2007, n. 3.

Conselho Nacional do Meio Ambiente – CONAMA. Resolução CONAMA nº 275. Estabelece o código de cores para os diferentes tipos de resíduos. (Brasil): CONAMA 2001.

Dias GF. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. São Paulo: Gaia. 2003.

Grippi S. Lixo: reciclagem e sua história: um guia para as prefeituras brasileiras. Rio de Janeiro: Interciência. 2001.

Kreppner K. [The child and the family: Interdependence in developmental pathways]. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 2000, 16(1), 11-22.

Mafaldo MFG. Pinheiro KD. Ensinando técnicas de reciclagem, reutilização e redução dos resíduos sólidos urbanos para alunos do 4º ano do ensino fundamental da E E E F , Eduardo Vargas em Alegrete/RS. Revista Monografias Ambientais [Internet]. 2011 [cited 2013 jul 08] v. 3, n. 3 (2011) available at: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/remoa/article/view/3044/1824

Muniz C. – 2014 – Comunidade escolar será envolvida em programa de educação para sustentabilidade [internet]. Secretaria Municipal da Educação de Curitiba; [cited 2015 mar 7] Available from http://www.cidadedoconhecimento.org.br/cidadedoconhecimento/index.php?subcan=7&cod_not=41046

Rodrigues FL. Cavinatto MV. Lixo: De onde vem? Para onde vai? (2ª Ed) São Paulo: moderna 2003.

Secretaria de Estado do Meio Ambiente e Recursos hídricos (SEMA): Desperdício zero: comece não desperdiçando esta ideia. Paraná (Brasil): Governo do Estado do Paraná, 2009.

Simonetto EO, Borenstein D. Gestão operacional da coleta seletiva de resíduos sólidos urbanos – abordagem utilizando um sistema de apoio à decisão. Gest. Prod.[Internet]. 2006 [cited 2015 jul 03]; vol.13, n.3 Available from: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-530X2006000300008&lng=en&nrm=iso

Sociedade Brasileira de Zoologia (SBZ). Departamento de Zoologia, UFPR Curitiba, PR. 2012 Boletim informativo Número 103

Published

2015-09-21

How to Cite

Antqueves, L. M. C., Bosa, C. R., & Dubiaski-Silva, J. (2015). Environmental Education and playful-activities: an incentive to change habits in the generation of waste. Monografias Ambientais, 14(2), 183–192. https://doi.org/10.5902/2236130818806

Issue

Section

ENVIRONMENTAL EDUCATIVE PRACTICES

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>