The conception of educators about education environmental in school: difficulties and challenges

Authors

  • Luana Biasibetti Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Mario Luiz Trevisan Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Toshio Nishijima Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS
  • Paulo Edelvar Correa Peres Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236130817531

Keywords:

Environmental education, Interdisciplinarity, Contextualization of education

Abstract

Environmental issues are gaining repercussions worldwide. There are several factors that have intensified these problems, such as population growth, uncontrolled use of natural resources, pollution and deforestation. This work was developed in a State School of Elementary and Secondary Education, which used as a data collection instrument a semi-structured questionnaire on the theme of EE in the classroom context and interdisciplinarity in the teaching process. The research is justified by the need to change attitudes towards environmental issues, proposing the involvement of school teachers in activities related to environmental education, discussing his views on the EE-related issues in the disciplinary context. The interview aimed to understand how teachers have been working issues with EE in the classroom context, determining the difficulties experienced during the process of sensitization of the front students to environmental issues. However, it is clear that addressing environmental issues in the classroom context must be considered a great challenge for teachers, since, because it is broader issues, diverse and rich in concepts, they feel in their most, unprepared for this approach.

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Author Biographies

Luana Biasibetti, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Formação acadêmica: Ciências Biológicas / Licenciatura pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul -UNIJUÍ. Especialização: Educação Ambiental pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM. Atuação profissíonal:Bióloga, Licenciadora ambiental.

Mario Luiz Trevisan, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Possui graduação em Engenharia Elétrica -UFSM; Especialização em Interpretação de Imagens Orbitais e Suborbitais - UFSM; Mestrado em Engenharia Agrícola - UFSM;Doutorado em Engenharia Agrícola - UFSM. Professor do Curso de Especialização em Educação Ambiental -UFSM; Orientador da Monografia de Especialização.

Toshio Nishijima, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Graduação em Engenharia Agronômica pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro; Mestrado em Engenharia Agrícola - UFSM; Doutorado em Recursos Hídricos e Saneamento Ambiental pelo Instituto de Pesquisas Hidráulicas da Universidade Federal do Rio Grande do Sul;Professor Associado da Universidade Federal de Santa Maria. Professor do curso de especialização em Educação Ambiental, na área de água e solo - UFSM. Coordenador do Curso de Agronomia do Centro de Ciências Rurais da Universidade Federal de Santa Maria.

Paulo Edelvar Correa Peres, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professor de Ciências da Saúde - UFSM; Mestre e Doutor em Biologia e Patologia Buco-Dental pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP; Líder do Grupo de Pesquisa LAPEMICRO- CNPq; Pesquisador UAB/CAPES; Membro da Sociedade Brasileira de Pesquisa Odontológica (SBPqO) e do Grupo Brasileiro de Microbiologia Oral (GBMO); Coordenador do Curso de Pós-graduação em Educação Ambiental (EAD/UAB/UFSM).

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Published

2015-09-21

How to Cite

Biasibetti, L., Trevisan, M. L., Nishijima, T., & Correa Peres, P. E. (2015). The conception of educators about education environmental in school: difficulties and challenges. Monografias Ambientais, 14(2), 220–237. https://doi.org/10.5902/2236130817531

Issue

Section

UNDERGRAD WORKS

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