Innovative practices from the use of technology in the context of professional education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133863973

Abstract

The proposals presented in this text were designed in the discipline Innovation and School Management of the Master in Professional and Technological Education, maintained by the Colégio Técnico Industrial of Santa Maria. Through living in school spaces, there was an opportunity to get to know the reality of schools, their problems and to propose possible ideas to be implemented, whether products or services. The proposed ideas were the My good colleague app, with the purpose of encouraging students with disabilities to face the difficulties of autonomy; Innovate, continuing education course for teachers of basic education through active methodologies; Unieja, a Facebook group with the purpose of reducing one of the problematic situations faced by teachers in a municipal school: communication between members of the board, teachers, the school secretary, students and guardians. The proposals presented permeate the possibility of inclusion, the reframing of the teaching profession through professional development and the strengthening of relationships with the student, school and community.

Key-words: innovation; school management; teaching profession.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gabriela Brutti Lehnhart

Gabriela Brutti Lehnhart é professora de Educação Especial e estudante no Programa Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica Ctism/UFSM. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9260-5511.

Endereço: Rua João Lino Pretto, 1373/304 - 97030-280 - Santa Maria - RS - Brasil.

E-mail: gabilehnhart@gmail.com.

Suzel Lima da Silva

Suzel Lima da Silva é terapeuta ocupacional e estudante no Programa Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica Ctism/UFSM.

Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1279-2781.

Endereço completo: Rua José de Souza Lima, 138 - 97095-340 - Santa Maria- RS - Brasil.

E-mail: suzellima2@gmail.com.

Bruna de Pietro Zorzi

Bruna de Pietro Zorzi é professora na Escola Municipal de Ensino Fundamental Professor Adelmo Simas Genro.

Orcid: http://orcid.org/0000-0003-3020-7777.

Endereço: Rua Francisco Manoel, 264/202 - 97015-260 - Santa Maria - RS - Brasil.

E-mail: bruna_zorzi@hotmail.com.

Claudemir de Quadros, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Licenciado em História, com mestrado e doutorado em Educação. É professor na Universidade Federal de Santa Maria/RS e atua em cursos de formação de professores e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica. É editor da Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacionalhttps://periodicos.ufsm.br/regae/index, e coordenador do Comitê de Ética em Pesquisa com Seres Humanos da UFSM. E-mail: claudemirdequadros@gmail.com.

References

BRASIL. Decreto n. 6.949, de 25 de agosto de 2009: promulga a Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo. Brasília: Governo Federal, 2009. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm. Acesso em 5 maio 2020.

IBGE. Censo escolar de 2019. Rio de Janeiro: IBGE, 2019. Disponível em https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/educacao.html. Acesso em 5 maio 2020.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2005.

HARGREAVES, Andy. Aprendendo a mudar: o ensino para além dos conteúdos e da padronização. Porto Alegre: Artmed, 2002.

NAVARRO, Manuel Rivas. Innovacion educativa: teoria, procesos y estratégias. Madrid: Síntesis, 2000.

PERRENOUD, Phillippe. Espaços-tempos da formação e organização do trabalho. Texto apresentado no Colóquio Repensar os espaços educativos. Lisboa: Fundação Gulbenkian, 2001. Disponível em http://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2001/2001_29.rtf. Acesso em 10 jun. 2020.

SANTA MARIA. Projeto político-pedagógico da Emef Professor Adelmo Simas Genro. Santa Maria: Emef Professor Adelmo Simas Genro, 2018.

SANTA MARIA. Boletim estatístico. Santa Maria: Emef Professor Adelmo Simas Genro, 2019.

Published

2021-01-25

How to Cite

Lehnhart, G. B., Silva, S. L. da, Zorzi, B. de P., & Quadros, C. de. (2021). Innovative practices from the use of technology in the context of professional education. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e63973, p. 1–10. https://doi.org/10.5902/2318133863973

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>