The disciplinarization of textual production written in brazilian basic education: reflections in teaching work
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148525982Keywords:
Education, Text Production, Wording, Teaching WorkAbstract
Many were governmental interventions aimed at producing/provoking transformations in Brazilian Basic Education. This work, however, aims to reflect on a practice established by the initiative of schools and which has been consolidating in a silent way in part of the official prescriptions. This is about the implementation of a discipline called Redação (Writing). This movement is autonomous, but not organic. The creation of a discipline implies thinking about a multiplicity of aspects involved in this process. Thereunto, this work has as starting point exchanges of experiences experienced by professionals of Basic Education. For this reason, the talk produced here is from teacher-researchers to teacher trainers. Furthermore, it seeks to establish, in the light of Sociodiscursive Interactionism and Ergonomics of teaching activity, a link between scientific discourse and teaching practices.
Downloads
References
BITTENCOURT, C. M. F. Disciplinas escolares: história e pesquisa. In: OLIVEIRA, M. A. T. de; RANZI, S. M. F. (Orgs.). História das disciplinas escolares no Brasil: contribuição para o debate. Bragança paulista: EDUSF, 2003. p. 9-38.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parâmetros Curriculares Nacionais: linguagens, códigos e suas tecnologias – arte. Brasília: Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Disponível em: www.portal.mec.gov.br. Acesso em: 08 set. 2015.
BRONCKART, Jean-Paul. Atividade de linguagem, textos e discurso: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: Educ, 1999/2007.
BRONCKART, Jean-Paul. Ensinar: um “métier” que, enfim, sai da sombra. In: MACHADO, A. R. e colaboradores. Linguagem e Educação – O trabalho do professor em uma nova perspectiva. Campinas: Mercado de Letras, 2009.
CHERVEL, André. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação. n. 2, 1990, p. 177-229.
ENDRUWEIT, M. L; OTHERO, G. A. de. O vestibular, a redação e a sala de aula: um percurso histórico. In: REBELLO, L. S.; FLORES, V. N. do (Orgs.). O texto de vestibular em perspectiva. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2014. p. 13 -36.
FERRAREZI JR., Celso; CARVALHO, Robson Santos de. Produzir textos na educação básica: o que saber, como fazer. São Paulo: Parábola, 2015.
GOLDNADEL, Marcos. Implicações do reconhecimento das condições de produção da dissertação escolar para o trabalho com redação na aula de Língua Portuguesa. In: REBELLO, L. S.; FLORES, V. N. do (Orgs.). O texto de vestibular em perspectiva. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2014. p. 63-89.
GOMES, Neiva M. Tebaldi. Redação de vestibular: que gênero é esse? In: REBELLO, L. S.; FLORES, V. N. do (Orgs.). O texto de vestibular em perspectiva. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2014. p. 13 -36.
GUEDES, Paulo Coimbra. Da redação à produção textual: o ensino da escrita. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
MACHADO, Anna Raquel (Org.). O ensino como trabalho: uma abordagem discursiva. Londrina: Eduel, 2004.
NUNES, Paula Ávila. Proficiência ou rendimento? O que a redação de vestibular avalia? In: REBELLO, L. S.; FLORES, V. N. do (Orgs.). O texto de vestibular em perspectiva. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2014. p. 53-63.