The disciplinarization of textual production written in brazilian basic education: reflections in teaching work

Authors

  • Fabiana Veloso de Melo Dametto Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS https://orcid.org/0000-0002-2127-5893
  • Jeferson Luís Carvalho Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, RS
  • Marcia Cristina Côrrea Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148525982

Keywords:

Education, Text Production, Wording, Teaching Work

Abstract

Many were governmental interventions aimed at producing/provoking transformations in Brazilian Basic Education. This work, however, aims to reflect on a practice established by the initiative of schools and which has been consolidating in a silent way in part of the official prescriptions. This is about the implementation of a discipline called Redação (Writing). This movement is autonomous, but not organic. The creation of a discipline implies thinking about a multiplicity of aspects involved in this process. Thereunto, this work has as starting point exchanges of experiences experienced by professionals of Basic Education. For this reason, the talk produced here is from teacher-researchers to teacher trainers. Furthermore, it seeks to establish, in the light of Sociodiscursive Interactionism and Ergonomics of teaching activity, a link between scientific discourse and teaching practices.

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Author Biographies

Fabiana Veloso de Melo Dametto, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Graduada em Letras - Português - UFSM (2003-2008)

Mestre em Letras - Estudos Linguísticos - UFSM (2009-2010)

Doutoranda em Letras - Estudos Linguísticos - UFSM (2016-2019)

PPGL/UFSM

Jeferson Luís Carvalho, Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, RS

Possui graduação em letras pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2009). Mestre em letras pelo PPG Letras na área de concentração, Leitura e Cognição.

Marcia Cristina Côrrea, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Possui graduação em Curso de Licenciatura em Letras Lingua Portuguesa pela Universidade Federal de Santa Maria (1991), Mestrado em Letras, área de Estudos da Linguagem, pela Universidade Federal de Santa Maria (1995) e Doutorado em Letras - pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Santa Maria.

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Published

2017-10-16

How to Cite

Dametto, F. V. de M., Carvalho, J. L., & Côrrea, M. C. (2017). The disciplinarization of textual production written in brazilian basic education: reflections in teaching work. Letras, (54), p. 171. https://doi.org/10.5902/2176148525982