The initial and continuing formation of french teacher in university geneve: a dialogue with the teacher and researcher glaís sales cordeiro

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148525330

Keywords:

Interview, Language learning, Teaching Formation, Research

Abstract

This text derives from an interview made by Professor Cleide Inês Wittke with Professor Glaís Sales Cordeiro, researcher in French language didactics, while doing her Post-doctorate at Faculté de Psychologie et des Sciences de l´Éducation (FPSE). Glaís Sales Cordeiro is member of the GRAFE research team (Groupe de recherche pour l´analyse du français enseigné) at Geneva University, Switzerland. This reflection, whose objective is to create a dialogue between Geneva and Brazilian realities in relation to language teachers formation, both while in their under-graduation courses and later, when already graduated, stems from a research project entitled “Interface between didactic language pedagogies and didactic transposition in under-graduation and graduation language teacher formation”, sponsored by the federal government via funding provided by Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Ensino Superior (CAPES), in 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cleide Inês Wittke, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, RS

Possui graduação em Curso de Letras Português/Inglês pela Universidade de Santa Cruz do Sul (1986), graduação em Curso de Letras Português/Alemão pela Universidade de Santa Cruz do Sul (1997), mestrado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (1999) e doutorado em LETRAS pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2006). Tem experiência na área de Linguística, com ênfase nessas teorias: Análise do Discurso, Semântica Argumentativa, Linguística Textual, Interacionismo Sociodiscursivo, atuando principalmente nos seguintes temas: material didático, ensino de língua materna, PCNs, discurso e gramática, texto, sentido, gêneros textuais, formação de professores, estratégias de leitura e de escrita, ressaltando a importância da reescrita e didática. É professora Associada na Universidade Federal de Pelotas desde 2009, atuando na Graduação e na Pós-graduação do Centro de Letras e Comunicação. Concluiu em 2015 seus estudos de pós-doutorado na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, na Universidade de Genebra (UNIGE), com bolsa da Capes.

References

ANTUNES, Irandé. Língua, texto e ensino: outra escola possível. São Paulo: Parábola, 2009.

CHEVALLARD, Yves. La transposition didactique. Du savoir savant au savoir enseigné. Grenoble: La pensée sauvage, 1985.

CORDEIRO, Glaís Sales e SCHNEUWLY, Bernard. Les constructions de l´objet enseigné et les organisateurs du travail enseignant. Recherche et Formation, no 96, 2007, p. 67-79.

DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. S´exprimer en français. Séquences didactiques pour l´oral et pour l´écrit. Notes méthodologiques. Volume I, II et III. Bruxelles: De Boeck & Larcier. COROME, 2001.

GERALDI, João Wanderley. O texto na sala de aula (Org.). São Paulo: Ática, 2006.

MARX, Kal. O Capital. Editora Friedrich Engels, 1867.

MEC/SEF Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs) – 3º e 4º ciclos do ensino fundamental: Língua Portuguesa. Ministério da Educação e de Desportos Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, 1998.

MEC/SEF. Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio – Linguagens, códigos e suas tecnologias. Brasília: Ministério da

Educação, 1999.

NEVES, Maria Helena Moura. Que gramática ensinar na escola? São Paulo: Contexto, 2003.

OLIMPÍADA DE LÍNGUA PORTUGUESA – Escrevendo o Futuro Cenpec: cenpec.or.br/olimpiada de lingua portuguesa – disponível em: www.escrevendoofuturo.org/br acesso em fevereiro de 2012.

POSSENTI, Sirio. Por que (não) ensinar gramática na escola. Campinas: Mercado de Letras, 2002.

ROJO, Roxane (Org.). A prática de linguagem na sala de aula. Praticando os PCNs. São Paulo: Mercado Aberto, 2002.

SCNHNEUWLY, Bernard; CORDEIRO, Glaís Sales. Gêneros na escola: forma escolar ensino-aprendizagem de lingual. In: 30 olhares para o futuro. São Paulo: Escola da Vila-Centro de Formação, 2010, p. 91-97.

SCHNEUWLY, Bernard e DOLZ, Joaquim. Des objets enseignés en classe de français. Le travail de l´enseignant sur la rédaction de textes argumentatifs et sur la subordonnée relative. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2009.

SCHNEUWLY, Bernard e DOLZ, Joaquim. Gêneros orais e escritos na escola. São Paulo: Mercado de Letras, 2004.

THÉVENAZ-CHRISTEN, Thérèse. (Org.) La lecture enseignée au fil de l´école obrigatoire. L´exemple genevois. Namur: Presses Universitaires de Namur, 2014.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. São Paulo: Cortez, 2003.

TRAVAGLIA, Luiz Carlos. Tipologia textual, ensino de gramática e o livro didático. In: HENRIQUES, C. & SIMÕES, D. (Orgs.). Língua e cidadania: novas perspectivas para o ensino. Rio de Janeiro: Ed. Europa, 2004.

VYGOSTKI, Lev Semenovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

WITTKE, Cleide Inês; DOLZ, Joaquim. Ensino de língua, formação docente e pesquisa: um diálogo com Joaquim Dolz. Fórum Linguístico, Florianópolis, v.12, n.4, out./dez.2015, p.986-997.

Published

2016-06-22

How to Cite

Wittke, C. I. (2016). The initial and continuing formation of french teacher in university geneve: a dialogue with the teacher and researcher glaís sales cordeiro. Letras, (52), 179. https://doi.org/10.5902/2176148525330

Most read articles by the same author(s)