Academic literacies in communities of practice: disciplinary cultures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148525326

Keywords:

Academic literacies, Scientific productivity, Communities of knowledge production, Legitimate peripheral participation, Teaching of textual production

Abstract

Academic writing pedagogical practices require knowledge of literacy practices pertinent to different disciplinary contexts in academia. Based on this assumption, we mapped academic literacies in seven disciplinary communities: Education, Linguistics (Humanities), Physics, Zoology (Natural and Exact Sciences), Computer Science, Electrical Engineering and Mechatronics (Technologies). We analyzed, in 466 Lattes profiles, the written production of well-known researchers in Brazilian institutions from 2012 to 2015. We considered five categories: 1) field of knowledge; 2) geographic distribution; 3) gender; 4) type of research scholarship; and 5) publication frequency. Our results indicate differences among areas, which are associated to disciplinary communities’ particularities, and different genres in the participants’ Legitimate Peripheral Participation. We understand that proposals for the teaching of writing that aim at achieving better scientific production may benefit from genre analyses focused on the practices of specific communities, within the perspective of situated teaching and learning.

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Author Biographies

Désirée Motta-Roth, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professora Titular de Inglês, Análise Crítica do Discurso e Teoria de Gêneros Discursivos, do Curso de Graduação e do Programa de Pós-Graduação em Letras, da Universidade Federal de Santa Maria, onde leciona desde 1984 e atua como coordenadora científica do LABLER-Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação desde 1998. É Licenciada em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (1983), Mestre em Lingüística Aplicada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1990), Doutora em Letras (Inglês) pela Universidade Federal de Santa Catarina (1995), com estágios de Pós-Doutorado no English Language Institute da Universidade de Michigan (Set/2002 a Jan/2003) e na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Mar a Set/2009).

Anelise Scotti Scherer, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Atua como professora adjunta na Faculdade de Letras da Universidade Federal de Minas Gerais. Entre 2016 e 2019, foi professora de inglês (Ensino Médio e Técnico) no Colégio Técnico de Campinas (COTUCA/Unicamp). Fez Doutorado (2017) e Mestrado (2013) em Letras - Estudos Linguísticos, é licenciada em Letras - Inglês e Literaturas da Língua Inglesa (2011) e Desenho e Plástica (2007) e bacharel em Desenho e Plástica (2006) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

Ana Paula Carvalho Schmidt, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Possui bacharelado em Relações Internacionais pela Universidade Tuiuti do Paraná (2007) e licenciatura em Letras - Inglês pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2015). É doutoranda em Letras/Estudos Linguísticos pela UFSM e integrante do grupo de pesquisa Mídia, política e Gramática Sistêmico-Funcional.

Helena Vitalina Selbach, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Professora da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Doutora em Letras (Estudos Linguísticos) pela Universidade Federal de Santa Maria (2018), Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2014), Bacharel em Letras (Português-Inglês) pela mesma universidade (2000) e Licenciada em Letras (Português-Inglês) pela Universidade Franciscana (2017).

Amanda de Mendonça Pretto, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS

Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade Federal de Santa Maria. É integrante do Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação (LabLeR) e do Núcleo de Línguas (NucLi). Atuou como professora do programa Idiomas sem Fronteiras e atualmente é mestranda em Letras/Estudos Linguísticos pelo Programa de Pós-graduação em Letras da Universidade Federal de Santa Maria.

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Published

2016-06-22

How to Cite

Motta-Roth, D., Scherer, A. S., Schmidt, A. P. C., Selbach, H. V., & Pretto, A. de M. (2016). Academic literacies in communities of practice: disciplinary cultures. Letras, (52), 111. https://doi.org/10.5902/2176148525326