Academic literacies in communities of practice: disciplinary cultures
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176148525326Keywords:
Academic literacies, Scientific productivity, Communities of knowledge production, Legitimate peripheral participation, Teaching of textual productionAbstract
Academic writing pedagogical practices require knowledge of literacy practices pertinent to different disciplinary contexts in academia. Based on this assumption, we mapped academic literacies in seven disciplinary communities: Education, Linguistics (Humanities), Physics, Zoology (Natural and Exact Sciences), Computer Science, Electrical Engineering and Mechatronics (Technologies). We analyzed, in 466 Lattes profiles, the written production of well-known researchers in Brazilian institutions from 2012 to 2015. We considered five categories: 1) field of knowledge; 2) geographic distribution; 3) gender; 4) type of research scholarship; and 5) publication frequency. Our results indicate differences among areas, which are associated to disciplinary communities’ particularities, and different genres in the participants’ Legitimate Peripheral Participation. We understand that proposals for the teaching of writing that aim at achieving better scientific production may benefit from genre analyses focused on the practices of specific communities, within the perspective of situated teaching and learning.Downloads
References
ALVES, A. D.; YANASSE, H. H.; SOMA, N. Y. Perfil dos bolsistas PQ da área de química baseado na plataforma Lattes. Química Nova, São Paulo: USP, v. 37, n. 2, p. 377-383, 2014.
BAWARSHI, A. S.; REIFF, M. J. Gênero: história, teoria, pesquisa. Trad. Benedito Gomes Bezerra. 1 ed. São Paulo: Parábola, 2013.
CASTRO, A. E. F.; YAMAMOTO, O. H. A psicologia como profissão feminina: apontamentos para estudo. Estudos de Psicologia, Natal: UFRN, v. 3, n.1, p. 147-158, 1998.
CONSELHO FEDERAL DE ENFERMAGEM-COFEN (Brasil). Produto 2: Análise de dados dos profissionais de enfermagem existentes nos Conselhos Regionais. Brasília: COFEN, 2011. Disponível em: <http://www.cofen.gov.br/wp-content/uploads/2012/03/pesquisaprofissionais.pdf>. Acesso em: 10 mai. 2016.
CONSELHO NACIONAL DE DESENVOLVIMENTO CIENTÍFICO E TECNOLÓGICO-CNPq (Brasil). Bolsas/Plataforma Lattes. Brasília: CNPq, 2016. Disponível em: <http://cnpq.br/bolsistas-vigentes>. Acesso em: 14 fev. 2016.
FAIRCLOUGH, N. Discourse and social change. Cambridge: Polity Press, 1992.
HENDGES, G. R.; MOTTA-ROTH, D. Padrões de citação em artigos acadêmicos eletrônicos. Expressão, Santa Maria: UFSM, v. 3, n. 2, p. 76-83, 2000.
HERCULANO, R. D.; NORBERTO, A. M. Q. Análise da produtividade científica dos docentes da Universidade Estadual Paulista, campus de Marília/SP. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte: UFMG, v. 17, n. 2, p. 57-70, 2012.
LAVE, J.; WENGER, E. Situated learning: legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, 1991.
MARCUZZO, P. O gênero notícia de popularização da ciência: objetivo comunicativo e organização retórica. Interdisciplinar: Revista de Estudos em Língua e Literatura, Sergipe: UFS, v. 9, p. 91-99, 2009.
MENDES, P. H. C.; MARTELLI, D. R. B.; SOUZA, W. P.; FILHO, S. Q.; MARTELLI-JÚNIOR, H. Perfil dos pesquisadores bolsistas de produtividade científica em medicina no CNPq, Brasil. Revista Brasileira de Educação Médica, Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Educação Médica-ABEM, v. 34, n. 4, p. 535-541, 2010.
MOTTA-ROTH, D. Same genre, different discipline: a genre based study of book reviews in academe. The ESPecialist, São Paulo: PUC--SP, v. 17, n. 2, p. 99-131, 1996.
MOTTA-ROTH, D. Redação acadêmica: princípios básicos. 1. ed. Santa Maria: Imprensa Universitária, 2001.
MOTTA-ROTH, D. A dinâmica de produção de conhecimento: teorias e dados, pesquisador e pesquisados. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Belo Horizonte: UFMG, v. 3. n. 1, p. 165-177, 2003.
MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universidade. 1. ed. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.
MOTTA-ROTH, D. Letramento acadêmico/científico e participação periférica legítima em comunidades de produção de conhecimento. Projeto de Pesquisa (Bolsa PQ/CNPq nº 309668/2013-1) – Santa Maria, RS: Universidade Federal de Santa Maria, 2013.
NASCIMENTO, R. G. A interface texto verbal e texto não-verbal no artigo acadêmico de engenharia elétrica. Dissertação (Mestrado em Letras) – Santa Maria, RS: Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Santa Maria. 2002.
POWELL, W. W.; SNELLMAN, K. The knowledge economy. Annual Review of Sociology, Palo Alto, CA, v. 30, p. 199-220, 2004.
RODRIGUES, R. de O. Pós-graduação na Amazônia: o desafio de formar (em) redes. Revista Brasileira Pós-Graduação, Brasília: CAPES, v. 11, n. 23, p. 19-45, 2014.
RUSSELL, D. Rethinking genre in school and society: an activity theory analysis. Written Communication, Twin Cities: University of Minnesota, v. 14, n. 4, p. 504-554, 1997.
SANTOS, E. Â. dos. Profissão docente: uma questão de gênero? In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL FAZENDO GÊNERO, 8., 2008, Florianópolis. Anais... Florianópolis: UFSC, 2008. Disponível em: <http://www.fazendogenero.ufsc.br/8/sts/ST8/Elizabeth_Angela_dos_Santos_08.pdf>. Acesso em: 10 mai. 2016.
SANTOS, M. I. P.; SILVEIRA, M. F.; OLIVEIRA, E. de A.; MARTELLI, D. R. B.; DIAS, V. O.; VERÍSSIMO, F. M.; OLIVEIRA, R. A. D.; MARTELLI--JUNIOR, H. Avaliação da produção científica, patentes e formação de recursos humanos da enfermagem brasileira. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília: Associação Brasileira de Enfermagem--ABEn, v. 68, n. 5, p. 846-854, 2015.
SANTOS, W. M. dos; PADOIN, S. M. M.; LACERDA M. R.; GUETERRES, E. C. Perfil dos pesquisadores bolsistas de produtividade em pesquisa na área da enfermagem. Revista de Enfermagem da UFPE online, Recife: UFPE, v. 9, n. 2 (supl.), p. 844-850, 2015.
VIANNA, C. P. O sexo e o gênero da docência. Cadernos Pagu. Campinas: Unicamp, n. 17/18, p.81-103, 2002.
WEBER, J. L. A.; RAMOS, C. C.; MESTER, A.; LINDERN, D.; HÖRLLE, K. R.; SOUZA, C. S.; PIZZINATO, A.; ROCHA, K. B. Perfil dos pesquisadores bolsistas de produtividade científica em psicologia do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Estudos de Psicologia, Campinas: PUC-Campinas, v. 32, n. 1, p. 1-11, 2015.