Soccer at the Psychosocial Attention Center (CAPS): experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546465584

Keywords:

Educação física, Futebol, CAPS, Saúde mental

Abstract

The treatment of users of a Psychosocial Care Center (CAPS) can be done in several ways, one of which is bodily practices, including soccer, as this sport, even in the leisure dimension, brings educational and health related possibilities. This experience report aims to expose the CAPS as an internship and professional intervention field in the Physical Education (PE) area and, even more, to demonstrate how soccer can be a great treatment resource for these users. A Participant research of soccer classes was made by an intern of the bachelor’s degree in Physical Education in the second half of 2019, since they observed and intervened in the “Soccer Group”, planning and discussing with the internship’s supervisory
teacher and the CAPS teacher the activities that would be applied. The focus of this experience report was to demonstrate how bodily practices enable professional/user interaction, allowing to monitor activities such as games, as well as contributions to the group such as the reduction of affective dullness, greater participation in the activity, and improvement in technical skills. It was identified that soccer can help the treatment of users in relation to the disorders they present, especially regarding sociability, volition, and
potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Murillo Henrique Santana, Universidade Federal de Goiás

Acadêmico do Curso de Bacharelado em Educação Física

Márcio Vinícius Brito Cirqueira, Secretaria Municipal de Saúde de Goiânia

Profissional de Educação Física do Centro de Atenção Psicossocial Beija-Flor,
Professor de Educação Física da Escola Municipal Vila Rosa,
Graduado em Educação Física pela Faculdade de Educação Física e Dança - Universidade Federal de Goiás, Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás.

Tadeu João Ribeiro Baptista, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor de Educação Física pela ESEFEGO Especialista em Treinamento Desportivo pela ESEFEGO Mestre em Educação Brasileira pela UFG Doutor em Educação pela UFG, Pós-Doutor em Educação (linha de Filosofia e História da Educação) pela UNICAMP

References

AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION (APA). Diagnostic and statistical Manual of Mental Disorders. 5. ed. Arlington, VA: APA, 2013.

BATTAGLIA, G. et al. Soccer practice as an add-on treatment in the management of individuals with a diagnosis of schizophrenia. Neuropsychiatric Disease and Treatment, v. 9, p. 595–603, 2013.

BEACH, S. et al. QT Prolongation, Torsades de Pointes, and Psychotropic Medications: A 5-Year Update. Psychosomatics, v. 59, n. 2, p. 105-122, Mar.–Apr. 2018.

BRASIL. Ministério da Saúde (MS), Secretaria de Atenção à Saúde, Núcleo Técnico da Política Nacional de Humanização. Acolhimento nas práticas de produção de saúde. 2. ed. 5. reimp. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2010.

BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Secretaria-Executiva. Secretaria de Vigilância em Saúde. Glossário temático: promoção da saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2012.

ELIA, D. et al. Relatório 30 Anos de SUS: Que SUS para 2030? Brasília: Ministério da Saúde, 2018.

GALDERISI, S. et al. A proposed new definition of mental health. Psychiatria Polska, v. 51, n. 3, p. 407–411, 2017.

GALLAHUE, D. L. et al. Compreendendo o Desenvolvimento Motor. 7. ed. Porto Alegre: AMGH, 2013.

MIKKELSEN, K. et al. Exercise and mental health. Maturitas, v. 106, p. 48–56, 2017.

MILHOMEM, M. A. G. C.; OLIVEIRA, Alice G. B. de. O trabalho em equipe nos Centros de Atenção Psicossocial–CAPS. Cogitare Enfermagem, v. 12, n. 1, p. 101-108, 2007.

MORRENS, M.; HULSTIJN, W.; SABBE, B. Psychomotor slowing in schizophrenia. Schizophrenia Bulletin, v. 33, n. 4, p. 1038–1053, 2007.

ROSARIO, L. H. Martín et al. Antipsychotics and cardiovascular risk: A case/non-case study. Psychiatry Research, v. 270, p. 341-347, Dec. 2018.

SANCHES, L. R.; VECCHIA, M. D. Reabilitação Psicossocial E Reinserção Social De Usuários De Drogas: Revisão Da Literatura. Psicologia & Sociedade, v. 30, n. 0, p. 1–10, 2018.

SOUNDY, A. et al. Investigating the benefits of sport participation for individuals with schizophrenia: A systematic review. Psychiatria Danubina, v. 27, n. 1, p. 2–13, 2015.

TAKEDA, O. H.; STEFANELLI, M. C. Atividade física, saúde mental e reabilitação psicossocial. Revista Mineira de Enfermagem, v. 10, n. 11, p. 171–175, 2006.

WORLD HEALTH ORGANIZATION (WHO). Promoting mental health: concepts, emerging evidence, practice. Geneva: World Health Organization, 2004.

Published

2021-12-27

How to Cite

Santana, M. H., Cirqueira, M. V. B., & Baptista, T. J. R. (2021). Soccer at the Psychosocial Attention Center (CAPS): experience report. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546465584

Issue

Section

Experiment report