Narrative, memory and knowledge: interview with the teacher Reiner Hildebrandt-Stramann

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546448497

Keywords:

History of Physical Education, Pedagogical conceptions, Teacher qualification

Abstract

This interview aims to record in the context of the Federal University of Santa Maria (UFSM), especially in view of the celebrations of the 50th anniversary of the Center for Physical Education and Sports (CEFD), the narrative of Reiner Hildebrandt-Stramann, one of the teachers who subscribed its influence in that institution and in the field of brazilian Physical Education. The narrative proposes to recall, in a particular way, the period in which the teacher shared his ideas, understandings and thoughts about Physical Education at CEFD/UFSM. The testimony signals, especially, the senses and meanings perceived by the teacher about the reception of his intervention proposal related to classes open to the experience, in that institution. It is emphasized that this conception of teaching contributed to the paradigm shift in relation to the human movement in the Brazilian school context and contributed to the legitimation of Physical Education in this environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janice Zarpellon Mazo, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Professora da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID) e do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH), da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Estágio de pós-doutorado em História. Doutorado em Ciências do Desporto/Universidade do Porto. Mestrado em Ciência do Movimento Humano/UFSM. Especialização em Técnica Desportiva Voleibol e Especialização em Pesquisa Curricular. Licenciatura em Educação Física. Idealizadora e coordenadora do Centro de Memória do Esporte (CEME) da ESEFID/UFRGS, no período de 1996 a 2000 e a partir de maio de 2019. Idealizadora e coordenadora do Observatório do Esporte Paralímpico. Líder do grupo de pesquisa "Núcleo de Estudos em História e Memória do Esporte e da Educação Física" (NEHME). Foi tutora do Programa de Educação Tutorial (PET) da Educação Física, coordenadora do PPGCMH, dentre outras funções administrativas. Desenvolve atividades com os seguintes temas: história do esporte e da educação física; memória esportiva; esporte para pessoas com deficiência e esportes para surdos.

Tuany Defaveri Begossi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências do Movimento Humano (PPGCMH), na linha de pesquisa Representações Sociais do Movimento Humano, da Escola de Educação Física, Fisioterapia e Dança (ESEFID), da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestra em Ciências do Movimento Humano pelo PPGCMH/ESEFID/UFRGS (2017). Bacharela em Educação Física pela ESEFID/UFRGS (2015). Licenciada em Educação Física pela ESEFID/UFRGS (2013). Membro do Núcleo de Estudos em História e Memória do Esporte e da Educação Física (NEHME/UFRGS). Integrante do Observatório do Esporte Paralímpico (ESEFID/UFRGS). Integrante do Centro de Memória do Esporte (CEME/ESEFID/UFRGS). Associada ao Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE). Filiada à Associação Nacional de História (ANPUH). Atua, principalmente, com os seguintes temas: Estudos históricos e socioculturais das Práticas Corporais, do Esporte, da Educação Física e do Lazer, Esporte Paralímpico e Adaptado, Educação Física Especial, Educação Física Escolar, Metodologias do ensino da Educação Física, Introdução à Profissão em Educação Física e Formação de professores(as) de Educação Física.

References

BATALHA-LEMKE, J. Educação Física aberta à experiência – uma concepção didática em discussão. Reiner Hildebrandt-Stramann. Motrivivência, Florianópolis, ano XX, n. 31, p. 256-273, dez. 2008.

CASTRO, F. B. de. Educação Física aberta à experiência: um diálogo com as cinco teses de Hildebrandt-Stramann (2009). Revista Kinesis, Santa Maria, v. 36, n. 3, p. 115-127, set./dez. 2018.

CEFD REALIZA... CEFD realiza primeiro Simpósio Internacional na área da Educação Física. Disponível em: https://www.ufsm.br/2019/09/03/simposio-internacional-de-educacao-fisica/ Acesso em: 24/07/2020.

GADDIS, John Lewis. Paisagens da história: como os historiadores mapeiam o passado. Tradução: Marisa Rocha Motta. Rio de Janeiro: Campus, 2003.

HATJE, M.; LEÃES FILHO, W. A modularização curricular para uma transformação didática ao ensino da educação física. Resenha. Revista Kinesis, Santa Maria v.36, n.2, p. 122–126, mai./ago. 2018.

HILDEBRANDT-STRAMANN. Reiner. Curriculum vitae. Programa de Pós-Graduação em Educação Física. UFSC, 2014.

MAZO, Janice Zarpellon. A história do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria/UFSM: 25 anos. Santa Maria: UFSM, CEFD, 1997.

MAZO, J. Z. A história do Centro de Educação Física e Desportos da Universidade Federal de Santa Maria: um relato cronológico. Kinesis, Santa Maria, n. 10, p. 19-47, jul./dez. 1992.

MAZO, Janice Zarpellon. O Centro de Educação Física da Universidade Federal de Santa Maria: percorrendo os caminhos de sua criação. 1993. 152 f. Dissertação (Mestrado em Ciência do Movimento Humano), Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 1993.

OLIVEIRA, A. A. B. de. Textos pedagógicos sobre o ensino da Educação Física. Revista Movimento, Porto Alegre, v. 11, n. 1, p. 171-182, jan./abr. 2005.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. Fronteiras da história: uma leitura sensível do tempo. In: SCHÜLER, Fernando; AXT, Gunter; SILVA, Juremir Machado da. Fronteiras do pensamento: retratos de um mundo complexo. São Leopoldo: Editora UNISINOS, 2008. p. 179-190.

SIMPÓSIO INTERNACIONAL... Simpósio internacional de Educação Física: currículo e didática. Disponível em: https://www.ufsm.br/unidades-universitarias/cefd/simposio-internacional-de-educacao-fisica-curriculo-e-didatica/ Acesso em: 27/07/2020.

UFRB RECEBE VISITA... UFRB recebe visita de professor da Universität Braunschweig. Disponível em: https://www.ufrb.edu.br/portal/ensino/2534-ufrb-recebe-visita-de-professor-da-universitaet-braunschweig .Acesso em: 24/07/2020

Published

2021-03-12

How to Cite

Mazo, J. Z., & Begossi, T. D. (2021). Narrative, memory and knowledge: interview with the teacher Reiner Hildebrandt-Stramann. Kinesis, 39(1). https://doi.org/10.5902/2316546448497

Issue

Section

Interviews

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>