A look at the initial training from the pibid subproject physical education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546430703Keywords:
Initial Training, Pedagogical Practices, PIBID.Abstract
In the present work we will deal with the relations of the “PIBID Physical Education” Subproject with the initial formation and initiation of the teaching of the scholars scholars of this program. The characterization of the study is qualitative in nature, a descriptive study, using questionnaires as data collection. Among the results, we highlight that the Subproject qualifies the training of its fellows in order to show the challenges of the teaching career. We conclude that the exchange of experiences between the university and the school is positive, since the knowledge articulated in both can help academics to better understand educational practices and professional performance.Downloads
References
BRACHT, Valter. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Caderno CEDES, ano XIX, nº 48, p.69-89, agosto 2003.
DIMENSTEIN, Gilberto. O cidadão de papel. 16. ed. São Paulo: Ática. 1999.
ENRICONE, Délcia. A universidade e a aprendizagem da docência. In: CUNHA, M. I. da. (Org). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas, SP: Papirus, 2007. P. 145-¬160.
FRANCO, Maria Laura Puglisi Barbosa. Análise de conteúdo - Brasília, 4ª edicação: Liber Livro, 2012.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo. Editora UNESP, 2000.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
KUNZ, Elenor. Esclarecimento e emancipação - pressupostos de uma teoria educacional crítica para a Educação Física. Revista Movimento. v. 5, n. 10 Ano: 1999.
_________. Transformação didático-pedagógica do esporte. 2ed. Ijuí: Unijuí, 2000.
_________. Transformação Didático- Pedagógico do Esporte. Ijuí: Editora da Unijuí, 2010.
LEITE, Elizabete dos Santos. et. al. PIBID-Educação Física x Formação Continuada: desafios em busca de uma educação inovadora. In: LOPES, A. R. L. V.; TOMAZETTI, E. M. (Orgs.) PIBID-UFSM: experiências e aprendizagens. São Leopoldo: Oikos, 2013. p. 199-215.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores - saberes da docência e identidade do professor Nuances- Vol. III- Setembro de 1997.
SOARES, Carmen Lúcia. Educação Física escolar: conhecimento e especificidade. Revista Paulista de Educação Física, São Paulo, supl.2, p.6-12, 1996.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
VAGO, Tarcísio Mauro. O "esporte na escola" e o "esporte da escola": da negação radical para uma relação de tensão permanente. Revista Movimento. v.3 n.5 Ano: 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.