The use of didactic sequences in geography education for the development of rural subjecs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499471302

Keywords:

Didactic sequences, Education for the countryside, Geography teaching

Abstract

The objective of this text was to discuss and present a Didactic Sequence (DS) proposition for the teaching of Geography, aiming to contribute to the debate on the proposal for Rural Education based on the content of the Official Curriculum of the State of Goiás for High School. The DS presented is oriented towards educational practices that seek to value the diversity and singularities of students in schools located in rural areas. The methodological procedures used are based on bibliographic and documental research, elaboration and application of the DS in a teaching institution in the municipality of Jataí-GO. It was observed that DS, grounded in geographical content, constitutes a methodology capable of providing students with the necessary doundations for their education and deeper understanding of their reality. However, it is believed that all pedagogical practices throughout students’ education need to be constantly reinforced through debates that can recognize them as social subjects who must position themselves as a class and advocate for their rights, such as rural education.

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Author Biographies

Tatiane Rodrigues de Souza, Federal University of Rondônia

Doutorado pela Universidade Federal de Goiás Regional - Jataí (2021) Possui Graduação em Geografia pela Universidade Federal de Goiás Regional Jataí (2009) e Mestrado em Geografia pelo Programa de Pós Graduação em Geografia UFG Regional Jataí (2016). Pós - Graduação Lato Sensu em Psicopedagogia com Ênfase no Ensino Especial e Educação Inclusiva pela faculdade de tecnologia Equipe Darwin FACTED- Águas Claras DF (2011). Educadora ambiental pela Secretaria Municipal de Meio Ambiente, ciência e tecnologia (2012-2012 SMACT- Jataí-GO) Professora da Rede Estadual de Goiás- SEDUC (Ensino fundamental II , Ensino Médio e Educação de Jovens e Adultos 2011-2016) Professora da rede particular ( Ensino fundamental II 2012-2015, 2018). Professora substituta do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano ( Rio Verde-GO-2016). Professora Substituta da Universidade Federal de Rondonópolis-MT (2021-2022)

Evandro César Clemente, Universidade Federal de Jataí

Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP) e Pós Doutor pelo IG/UFU Uberlândia-MG. Professor Associado II dos cursos de Graduação e Pós-Graduação da Universidade Federal de Goiás, campus de Jatai (UFG-CAJ) e docente do Programa de Pós Graduação em Geografia da UFMS (Campus de Três Lagoas).. Foi coordenador do curso de Graduação em Geografia da UFG/Regional Jataí (2012-2014) e Coordenador do Programa de Pós Graduação em Geografia (Mestrado e Doutorado) da UFG/Regional Jataí (2014-2016). É membro do GEDRA (Grupo de Estudos sobre Dinâmica Regional e Agricultura) E da Rede DATALUTA.. Atualmente é líder do GEPDACE (Grupo de Estudos e Pesquisas das Dinâmicas Agrárias do Cerrado). Tem experiência na área de Geografia Humana, atuando principalmente nos seguintes temas: associativismo, políticas públicas, dinâmica regional, sustentabilidade na agricultura, desenvolvimento territorial, ensino de Geografia e educação no campo.

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Published

2023-10-06

How to Cite

Souza, T. R. de, & Clemente, E. C. (2023). The use of didactic sequences in geography education for the development of rural subjecs. Geografia Ensino & Pesquisa, 27, e71302. https://doi.org/10.5902/2236499471302

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