The use of didactic sequences in geography education for the development of rural subjecs
DOI:
https://doi.org/10.5902/2236499471302Keywords:
Didactic sequences, Education for the countryside, Geography teachingAbstract
The objective of this text was to discuss and present a Didactic Sequence (DS) proposition for the teaching of Geography, aiming to contribute to the debate on the proposal for Rural Education based on the content of the Official Curriculum of the State of Goiás for High School. The DS presented is oriented towards educational practices that seek to value the diversity and singularities of students in schools located in rural areas. The methodological procedures used are based on bibliographic and documental research, elaboration and application of the DS in a teaching institution in the municipality of Jataí-GO. It was observed that DS, grounded in geographical content, constitutes a methodology capable of providing students with the necessary doundations for their education and deeper understanding of their reality. However, it is believed that all pedagogical practices throughout students’ education need to be constantly reinforced through debates that can recognize them as social subjects who must position themselves as a class and advocate for their rights, such as rural education.
Downloads
References
ALMEIDA, R. D. de; PASSINI, E. Y. O Espaço geográfico: ensino e representação. 15. ed. São Paulo: Contexto. 2008.
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
CALDART, R. S. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo. In: MOLINA, Mônica Castagna; JESUS, Sonia Meire Santos Azevedo de Jesus (org.). Coleção por uma Educação do Campo, nº. 5. Brasília: Articulação Nacional Por uma Educação do Campo, 2004. p. 10-29.
CARVALHO, M. E. P. Relações entre família e escola e suas implicações de gênero. Cadernos de Pesquisa, 110, 143-155, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742000000200006
CARNOY, M. Educação, economia e Estado: base e superestrutura: relações e mediações. 3. Ed./ Martin Carnoy; [tradução: Dagmar M. L. Zibas]. - São Paulo: Cortez; Autores Associados,1987.
DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, B.; DOLZ, J. Gêneros orais e escritos na escola. Tradução de Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2004. p. 95-128.
ECO, H.; BONAZZI, M. Mentiras que parecem verdades. 8. ed. São Paulo: Summus, 1980.
FERNANDES, B. M; MOLINA, M. C. O Campo da Educação do Campo. In: MOLINA, M. C. J.; AZEVEDO, S. M. S. de (orgs.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do campo. Brasília, DF: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”, nº 5, 2004.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FOCKINK, E. R. Produção rural familiar em Jataí-GO: a comunidade Rural da Onça. 2007. 147 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Departamento de Geografia do Setor de Geografia e Gestão do Território, Universidade Federal de Uberlândia, 2007.
GUIMARÃES, Y. A. F.; GIORDAN, M. Instrumento para construção e validação de sequências didáticas em um curso a distância de formação continuada de professores. In: VIII ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 2012.
KAERCHER, N. A. O gato comeu a geografia crítica? alguns obstáculos a superar no ensino -aprendizagem de Geografia. In: PONTUSCHKA, N. N.; OLIVEIRA, A. U. (orgs). Geografia em Perspectiva. São Paulo: Contexto, 2006. p. 221-231.
LEITE, S. P. Assentamento rural. In: CALDART, R. S. et al. (orgs.). Dicionário da Educação do campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012. p. 110-114.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MARQUESI, S. C. Escrita e reescrita de textos no ensino médio. In: ELIAS, V. M. (eds.) Ensino de língua portuguesa: oralidade, escrita e leitura. São Paulo: Contexto, 2011. p. 135-143.
MARTINS, J. S. de. O poder do atraso. São Paulo: Hucitec, 1994.
MELLO, T. S. (2016). Perspectivas para a abordagem da Geografia Agrária no Ensino Médio. Revista Espaço Acadêmico, 16(181), 82-90.
MELLO, B. O. R. de; FONTINELE, S. R. Argumentação e produção de texto: desafios e possibilidades no Ensino Médio. Calidoscópio, vol. 15, n. 3, p. 477-489, set./dez. 2017. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2017.153.07
MORAGAS, R. A. R. O (re) significar o lugar no ensino de Geografia em Goiás: por meio da poesia de Cora Coralina. 2017. 148 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, da Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
OLIVEIRA, B. L. C. Educação nas Ruralidades Jataienses. in: PESSOA, J. M. (org.). Educação e ruralidades. 1ªed. GOIÂNIA: EDITORA UFG, 2007, v. 1, p. 29-66.
OLIVEIRA, A. U de. Modo de Produção Capitalista, Agricultura e Reforma Agrária. São Paulo: FFLCH, 2007.
OLIVEIRA, M. M. de. Sequência Didática Interativa no processo de formação de professores. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N. H. Para Ensinar e Aprender Geografia. São Paulo: Ed. Cortez, 2007. 383p.
PIZARRO, R. E. C. O agronegócio e a produção do espaço da Região de Planejamento Sudoeste Goiano. 2017. 347 f. Tese (Doutorado em Geografia) Universidade de Brasília, Brasília, 2017.
RIBEIRO, D. D. Agricultura “caificada” no Sudoeste de Goiás: do bônus econômico ao ônus sócio-ambiental. Tese (doutorado). Universidade Federal Fluminense – Niterói, 2005.
SILVA, T. T. da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3. ed. 1. Reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SOARES, J. A. P. A Pluriatividade na Agricultura Familiar: Estudo nos Assentamentos Agrovila Rio Verdinho em Rio Verde (GO) e Nossa Senhora de Guadalupe em Jataí (GO). 2017. 212 f. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Goiás, Jataí (GO), 2017.
SOUZA, T. R de. Caracterização e análises das escolas no campo no município de Jataí GO. 2016. 187 f. Dissertação (Mestrado), Universidade Federal de Goiás, Jataí. (GO), 2016.
VASCONCELLOS, C. S. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto políticopedagógico. 9. ed. São Paulo: Libertad, 2000.
ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Tradução Ernani F. da F. Rosa. Porto Alegre: Artmed,1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Geografia Ensino & Pesquisa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.The journal Geografia – Ensino & Pesquisa will obtain the auctorial rights for all published texts. This also implies that the text can be published anywhere in the world, including all rights on renewal, expansion and dissemination of the contribution, as well as other subsidiary rights. The author’s get permission to publish the contribution in other medias, printed or digital, may be in Portuguese or translation, since the publication is credited to Revista Geografia – Ensino & Pesquisa.


