Environmental education in geography degree courses in Rio Grande do Norte

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2236499467295

Keywords:

Higher education, Course Plans, Teacher training, Degree in Geography

Abstract

Discussing teaching technics that seek to relate knowledge about the environment and the human being is a direct responsibility of national education. In this sense, Environmental Education - at various levels of education, especially in higher education, especially, in teacher preparing – it’s shown as a means of meeting the demand for education to raise awareness of the need to balance the relationship between society and nature. Thus, the present work aims to analyze the approaches and practices in Environmental Education carried out in the Geography Degree courses in public Higher Education Institutions (IES) in Rio Grande do Norte. The methodology was developed in three stages: (I) bibliographic survey (II) data collection from the institutions; (III) questionnaires application for respective courses professors; and (IV) analysis of questionnaires and course plans. The results indicate that the approaches and practices developed by the Geography Degree courses teachers in RN, from the analyzed institutions, should not be restricted to a single curricular component, but also be present in other courses components and in the activities that involve research and extension, in an inter and transdisciplinary way.

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Author Biographies

Rodrigo Emanoel de Sousa Almeida, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte, Mossoró, RN

Mestrando em Geografia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Pós-graduando em Educação Ambiental e Geografia do Semiárido pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN Possui graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN. Participou de atividades como bolsista no Programa Residência Pedagógica - RESPED/CAPES (2018-2020). Participou de atividades como voluntário no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica - PIBIC/CNPQ (2017-2018) e (2018-2019). Participou de atividades como voluntário no Programa de Extensão Universitária - PROEX/UERN (2019/2020). Participou de atividades como bolsista no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica aos estudantes de Ensino Médio-PIBIC Jr/UFERSA (2010).

João Correia Saraiva Júnior, Instituto Federal de Educação e Tecnologia do Rio Grande do Norte, Natal , RN

Licenciado e Mestre em Geografia pela Universidade Federal do Ceará. Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Eixos de pesquisa: Geodiversidade, ensino de Geografia e análise ambiental. Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte-Campus Natal Central.

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Published

2022-10-15

How to Cite

Emanoel de Sousa Almeida, R. E. de S., & Correia Saraiva Júnior, J. C. (2022). Environmental education in geography degree courses in Rio Grande do Norte. Geografia Ensino & Pesquisa, 26, e26. https://doi.org/10.5902/2236499467295

Issue

Section

Ensino e Geografia

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