Grupo de apoyo a padres como recurso de apoyo social en Intervención Temprana en el norte de Portugal

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X71419

Palabras clave:

Intervención temprana, Grupos de apoyo para padres, Perspectivas de los padres

Resumen

En cuanto a la intervención temprana, predominan las prácticas centradas en la familia, destacando el impacto positivo de las redes de apoyo social en el empoderamiento, el bienestar, la mejora de la cohesión familiar y la mejora de los patrones de interacción niño-familia. Así, los grupos de apoyo a padres se destacan como un recurso esencial de apoyo social que permiten desarrollar relaciones positivas de apoyo con otros padres y posibilitan el apoyo mutuo con una gran influencia en la competencia social y emocional del niño y su familia. Con este estudio pretendemos conocer, comprender y explorar: 1) Las expectativas de los padres, al integrarse al grupo de apoyo para padres; 2) Los beneficios que los padres consideraron obtener al participar en el grupo de apoyo para padres; 3) Las barreras que identifican en el funcionamiento del grupo de apoyo para padres; 4) Las recomendaciones de mejora identificadas por los padres, en la dinámica del grupo de apoyo para padres. Se trata de un estudio cualitativo, utilizando una entrevista semiestructurada. Participaron en este estudio 7 padres (5 madres y 2 padres) que reciben apoyo de un Equipo de Intervención Local en el Norte de Portugal. El análisis y tratamiento de los datos se basó en el análisis de contenido. La participación en el Grupo de Apoyo para Padres contribuyó a una mayor tranquilidad y empoderamiento de las familias involucradas, lo que llevó a un mayor empoderamiento a través de una mayor información y normalización de sus emociones.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Biografía del autor/a

Ana Paula da Silva Pereira, University of Minho

Departamento de Psicologia da Educação e Educação Especial.

Margarida Ribeiro, University of Minho

Atua na Equipa Local de Intervenção Precoce de Vizela, Portugal.

Elsa Marta Soares, University of Minho

Speech and Language Therapist at the Speech Care Innovation Center, Abu Dhabi, United Arab Emirates.

Carla Cilene Baptista da Silva, Universidade Federal de São Paulo

Professora Associada do Departamento de Saúde, Educação e Sociedade, Curso de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP). Tem experiência e pesquisas nas áreas da Terapia Ocupacional, Formação em Saúde, Educação Inclusiva e Intervenção Precoce na Infância. Atuando principalmente com os seguintes temas: desenvolvimento e saúde infantil, atividade lúdica, terapia ocupacional na educação, formação interprofissional em saúde, intervenção centrada na família. Possui graduação em Terapia Ocupacional pela Universidade Federal de São Carlos (1992), mestrado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (1996) e doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2003), incluindo curso Sanduíche em Sciences des Jeux, na Universitè Paris XIII. Pós-Doutorado em Educação, pela Universidade de Aveiro, Portugal (2016). Credenciada no Programa de Pós-graduação em Ensino em Ciências da Saúde (Mestrado Profissional) e no Programa de Pós Graduação Interdisciplinar em Saúde (Mestrado Acadêmico), da UNIFESP. Docente do Curso de Especialização Intervenção Precoce na Infância: Práticas centradas na família e nos contextos naturais realizado pela UFSCar e em parceria com UNIFESP.

Citas

ALGOOD, Carl L.; HARRIS, Cynthia; HONG, Jun Sung. Parenting success and challenges for families of children with disabilities: An ecological systems analysis. Journal of Human Behavior in the social environment, v. 23, n. 2, p. 126-136, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/10911359.2012.747408

ALMEIDA, Telma; SAMPAIO, Francisco. M.;. Stress e suporte social em familiares de pessoas com paralisia cerebral. Psicologia, saúde e doenças, v. 8, n. 1, p. 143-149, 2007.

ARAÚJO, Lara Rafaela Andrade Araújo. Grupos de apoio entre pais: perspetivas de mães de crianças com PEA do distrito de Braga. 2016. Dissertação de Mestrado.

ARCHIBALD, Sarah-Jane. What about fathers? A review of a fathers’ peer support group on a Neonatal Intensive Care Unit. Journal of Neonatal Nursing, v. 25, n. 6, p. 272-276, 2019. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jnn.2019.05.003

BANACH, Mary et al. Family support and empowerment: Post autism diagnosis support group for parents. Social work with groups, v. 33, n. 1, p. 69-83, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/01609510903437383

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 4. Ed. Lisboa: Edições, 2013.

BARNETT, Douglas et al. Building new dreams: Supporting parents' adaptation to their child with special needs. Infants & Young Children, v. 16, n. 3, p. 184-200, 2003. DOI: https://doi.org/10.1097/00001163-200307000-00002

BAUM, Lynda S. Internet parent support groups for primary caregivers of a child with special health care needs. Pediatric nursing, v. 30, n. 5, 2004.

BOUKYDIS, Zachariah. Support services and peer support for parents of at-risk infants: an international perspective. Children's Health Care, v. 29, n. 2, p. 129-145, 2000. DOI: https://doi.org/10.1207/S15326888CHC2902_5

BRUDER, Mary Beth. Early childhood intervention: A promise to children and families for their future. Exceptional children, v. 76, n. 3, p. 339-355, 2010. DOI: https://doi.org/10.1177/001440291007600306

CARTER, Irene. Positive and negative experiences of parents involved in online self-help groups for autism. Journal on Developmental Disabilities, v. 15, n. 1, p. 44-52, 2009.

CARVALHO, Leonor et al. Práticas recomendadas em intervenção precoce na infância: um guia para profissionais. Coimbra: Associação Nacional de Intervenção Precoce, 2016.

CHAREPE, Zaida Borges. O Impacto dos Grupos de Ajuda Mútua no Desenvovimento da Esperança dos Pais de Crianças Com Doença Crónica: Construção de um Modelo de Intervenção Colaborativa. Orientador: Luís Miguel Vicente Afonso Neto. 2011. 578 f. Tese (Doutorado em Enfermagem) - Universidade Catolica Portugesa, Portugal, 2011.

CLIFFORD, Tessen; MINNES, Patricia. Who participates in support groups for parents of children with autism spectrum disorders? The role of beliefs and coping style. Journal of autism and developmental disorders, v. 43, n. 1, p. 179-187, 2013. DOI: https://doi.org/10.1007/s10803-012-1561-5

COFFMAN, Sherrilyn. Community partnerships for parent-to-parent support. The Diabetes Educator, v. 27, n. 1, p. 36-44, 2001. DOI: https://doi.org/10.1177/014572170102700105

CONNOLLY, Micaela; GERSCH, Irvine. A support group for parents of children on a waiting list for an assessment for autism spectrum disorder. Educational Psychology in Practice, v. 29, n. 3, p. 293-308, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/02667363.2013.841128

COUTINHO, Maria Teresa Brandão. Apoio à família e formação parental. Análise psicológica, v. 22, n. 1, p. 55-64, 2004. DOI: https://doi.org/10.14417/ap.129

COUTINHO, Clara Pereira. A qualidade da investigação educativa de natureza qualitativa: questões relativas à fidelidade e validade. Educação Unisinos, v.12, n. 1, p. 5-15, 2008.

COUTINHO, Clara Pereira. Metodologia de investigação em ciências sociais e humanas: teoria e pratica. Braga, Portugal: Almedina Editora, 2011.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. Handbook of qualitative research. Sage Publications, 1994.

DUNST, Carl. An integrated framework for practising early childhood intervention and family support. Perspectives in Education, v. 22, n. 2, p. 1-16, 2004.

DUNST, Carl, J.; TRIVETTE, Carol, M., HAMBY, Deborah, W. Meta-analysis of family centered helpgiving practices research. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, p. 370–378, 2007 DOI: https://doi.org/10.1002/mrdd.20176

EDWARDS, Nicole Megan; GALLAGHER, Peggy A. Parent educators in early intervention: Insights from evaluations. Infants & Young Children, v. 27, n. 3, p. 220-240, 2014. DOI: https://doi.org/10.1097/IYC.0000000000000011

FELIZARDO, Sara. Os efeitos do suporte social em famílias de crianças com deficiência. Actas do VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia, p. 2867-2877, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/10400.19/524. Acesso em: 20 jan. 2020.

GIALLO, Rebecca et al. Assessment of maternal fatigue and depression in the postpartum period: support for two separate constructs. Journal of Reproductive and Infant Psychology, v. 29, n. 1, p. 69-80, 2011. DOI: https://doi.org/10.1080/02646838.2010.513050

GRUSEC, Joan E.; DANYLIUK, Tanya. Parents’ attitudes and beliefs: Their impact on children’s development. In: Encyclopedia on Early Childhood Development, 2014. Disponível em: https://www.child-encyclopedia.com/parenting-skills/according-experts/parents-attitudes-and-beliefs-their-impact-childrens-development. Acessado em: 20 jan. 2020.

HÄGGMAN-LAITILA, Arja; PIETILÄ, Anna-Maija. Small groups for parents: motives and practical issues boosting attendance. Nordic Social Work Research, v. 3, n. 1, p. 59-77, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/2156857X.2013.766056

HALL, S. L.; RYAN D. J.; BEAUTTY, J.; GRUBBS, L. Recommendations for peer-to-peer support for NICU parents. Journal of Perinatology, v. 35, n. 1, p. S9-S13, 2015. DOI: https://doi.org/10.1038/jp.2015.143

HJELTE, Jan et al. From thought to action: young parents' reasons for participation in parenting support groups at child welfare centers. Social Work in Public Health, v. 30, n. 6, p. 516-533, 2015. DOI: https://doi.org/10.1080/19371918.2015.1073646

HUTTON, Adam M.; CARON, Sandra L. Experiences of families with children with autism in rural New England. Focus on autism and other developmental disabilities, v. 20, n. 3, p. 180-189, 2005. DOI: https://doi.org/10.1177/10883576050200030601

KERR, Susan M.; MCINTOSH, J. B. Coping when a child has a disability: exploring the impact of parent‐to‐parent support. Child: care, health and development, v. 26, n. 4, p. 309-322, 2000. DOI: https://doi.org/10.1046/j.1365-2214.2000.00149.x

KOERTING, J. et al. Barriers to, and facilitators of, parenting programmes for childhood behaviour problems: a qualitative synthesis of studies of parents’ and professionals’ perceptions. European child & adolescent psychiatry, v. 22, n. 11, p. 653-670, 2013. DOI: https://doi.org/10.1007/s00787-013-0401-2

LAW, Mary et al. The perceived effects of parent-led support groups for parents of children with disabilities. Physical & Occupational Therapy in Pediatrics, v. 21, n. 2-3, p. 29-48, 2002. DOI: https://doi.org/10.1080/J006v21n02_03

LEFÈVRE, Åsa et al. Parents’ experiences of parental groups in Swedish child health-care: Do they get what they want? Journal of Child Health Care, v. 20, n. 1, p. 46-54, 2016. DOI: https://doi.org/10.1177/1367493514544344

LO, Lusa. Perceived benefits experienced in support groups for Chinese families of children with disabilities. Early Child Development and Care, v. 180, n. 3, p. 405-415, 2010. DOI: https://doi.org/10.1080/03004430802002625

MIODRAG, Nancy; HODAPP, Robert M. Chronic stress and health among parents of children with intellectual and developmental disabilities. Current opinion in psychiatry, v. 23, n. 5, p. 407-411, 2010. DOI: https://doi.org/10.1097/YCO.0b013e32833a8796

PAKENHAM, Kenneth I.; SOFRONOFF, Kate; SAMIOS, Christina. Finding meaning in parenting a child with Asperger syndrome: Correlates of sense making and benefit finding. Research in developmental disabilities, v. 25, n. 3, p. 245-264, 2004. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ridd.2003.06.003

POTTIE, Colin G.; INGRAM, Kathleen M. Daily stress, coping, and well-being in parents of children with autism: a multilevel modeling approach. Journal of family psychology, v. 22, n. 6, p. 855, 2008. DOI: https://doi.org/10.1037/a0013604

RACINE, Nicole M.; SMITH, Alicia; PELLETIER, W.; SCOTT-LANE L.; GUILCHER, M. T.; SCHULTE F. Evaluation of a support group for parents of children hospitalized for cancer and hematopoietic stem cell transplantation. Social Work with Groups, v. 41, n. 4, p. 276-290, 2017. DOI: https://doi.org/10.1080/01609513.2017.1356799

SERRANO, Ana Maria. Redes sociais de apoio e sua relevância para a intervenção precoce. Porto Editora, 2007.

SOLOMON, Michael; PISTRANG, Nancy; BARKER, Chris. The benefits of mutual support groups for parents of children with disabilities. American journal of community psychology, v. 29, n. 1, p. 113-132, 2001. DOI: https://doi.org/10.1023/A:1005253514140

TRIVETTE, Carol M.; DUNST, Carl J. Community-Based Parent Support Programs. In: Encyclopedia on Early Childhood Development, 2014. Disponível em: https://www.child-encyclopedia.com/parenting-skills/according-experts/community-based-parent-support-programs . Acessado em: 5 jan. 2020.

WOODMAN, Ashley C. Trajectories of stress among parents of children with disabilities: A dyadic analysis. Family Relations, v. 63, n. 1, p. 39-54, 2014. DOI: https://doi.org/10.1111/fare.12049

ZEEDYK, M. Suzanne; WERRITTY, Irene; RIACH, Christine. Promoting emotional health through a parenting support programme: what motivates parents to enrol? International Journal of Mental Health Promotion, v. 5, n. 4, p. 21-31, 2003. DOI: https://doi.org/10.1080/14623730.2003.9721915

Publicado

2023-06-06

Cómo citar

Pereira, A. P. da S., Ribeiro, M., Soares, E. M., & Silva, C. C. B. da. (2023). Grupo de apoyo a padres como recurso de apoyo social en Intervención Temprana en el norte de Portugal. Revista De Educación Especial, 36(1), e38/1–22. https://doi.org/10.5902/1984686X71419