Social subjectivity of the school and challenges to inclusion
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X84710Keywords:
Social subjectivity, School inclusion, Special EducationAbstract
The article aims to promote a reflection on the value of the school's social subjectivity in understanding school educational processes and its contribution to educational inclusion processes. The concept of social subjectivity will be worked on in the context of the Theory of Subjectivity developed by Fernando González Rey, in a cultural-historical perspective. Social subjectivity can be defined by the production of social groups from the set of beliefs, normativity, values, representations, etc. that constitute and permeate their actions and relationships. Throughout the article, studies carried out over the last 20 years that worked with the concept of social subjectivity in the school context are explored, extracting contributions to face the challenges of consolidating educational inclusion. Through the analysis of the research, 3 (three) comprehensive dimensions were identified that help in understanding how the social subjectivity of the school can act in the consolidation of principles, correction of distortions and overcoming prejudices to the processes of school inclusion. Contributions to the constitution of the social subjectivity of the school, the value of recognizing the social subjectivity of the school and the challenges to promoting changes in the social subjectivity of the school were highlighted.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, Augusto Parras. A subjetividade social de uma escola inclusiva: um estudo de caso. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, 2005.
CAMPOLINA, Luciana de Oliveira. Inovação educativa e subjetividade: a configuração da dimensão histórico-subjetiva implicada em um processo inovador. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília. 2012. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/10760?mode=full. Acesso em: 30 jun. 2023.
CARVALHO, Glaucia Melasso Garcia. A direção escolar na constituição da subjetividade social favorecedora da inovação. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília. 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/32612. Acesso em: 30 jun. 2023.
CHAVES, Marlene Pereira; ROSSATO, Maristela. A dimensão subjetiva da aprendizagem em estudantes com deficiência intelectual no contexto inclusivo. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 32, p. e75/ 1–25, 2019. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X36893.
CHAVES, Marlene Pereira; ROSSATO, Maristela. Experiências sociorrelacionais como mobilizadoras da subjetividade de estudantes com deficiência intelectual. Educação: Teoria e Prática, v. 33, n. 66, p. e12[2023], 28 fev. 2023. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v33.n.66.s16534.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Silvia Lane: Caminhos de uma pioneira. In: SAWAIA, Bader; PURIN, Glaúcia Tais (org.). Silvia Lane: uma obra em movimento. 1ed. São Paulo: EDUC, 2018, v. 1, p. 73-93
GONZÁLEZ REY, Fernando. A new path for the discussion of social representations: Advancing the topic of subjectivity from a cultural-historical standpoint. Theory & Psychology, vol. 25, n. 4, p. 1-19 2015. DOI: https://doi.org/10.1177/0959354315587783.
GONZÁLEZ REY, Fernando. A configuração subjetiva dos processos psíquicos: avançando na compreensão da aprendizagem como produção subjetiva. In: MITIJÁNS MARTÍNEZ, Albertina; SCOZ, Beatriz Judith; CASTANHO, Marisa (org.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília: Liber Livros, 2012a. p. 21-42.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Advancing on the concept of sense, subjective sense and subjective configurations in human development. In: HEIDEGAARD, M.; EDWARDS, A.; FLEER, M. (orgs.). Motives in children’s development: Cultural historical approaches. New York, NY: Cambridge University Press. 2012b. p. 45-62
GONZÁLEZ REY, Fernando. Advancing the topics of social reality, culture, and subjectivity from a cultural-historical standpoint: Moments, paths, and contradictions. Journal of Theoretical and Philosophical Psychology, v. 36, p. 175-189, 2016. DOI:10.1037/teo0000045.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Epistemología Cualitativa y Subjetividad. São Paulo: Educ, 1997.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Subjetividade e saúde: superando a clínica da patologia. São Paulo: Cortez, 2011.
GONZÁLEZ REY, Fernando. Sujeito e subjetividade: uma aproximação histórico-cultural. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2003.
GONZÁLEZ REY, Fernando; MITJÁNS MARTÍNEZ, Albertina. Subjetividade: epistemologia, teoria e método. Campinas: Alínea, 2017.
MARTINS, Luiz Roberto. Implicações da subjetividade social da escola na institucionalização de Políticas Públicas no Ensino Fundamental. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília. 2015. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/18274. Acesso em: 30 jun. 2023.
MITJÁNS MARTÍNEZ, A. Subjetividade Social: Desafios de um conceito. In: MITÁNS MARTÍNEZ, Albertina; VALDÉS-PUENTES, Roberto; TACCA, Maria Carmen. (orgs.). Teoria da Subjetividade: discussões teóricas e metodológicas. Campinas: Alínea. 2020. p. 47-66.
MITJÁNS MARTÍNEZ, A.; GONZÁLEZ REY, Fernando. Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural-histórica. São Paulo: Cortez, 2017.
MITJÁNS MARTÍNEZ, A; GONZÁLEZ REY, Fernando. A preparação para o exercício da profissão docente: contribuições da teoria da subjetividade. In: ROSSATO, Maristela; PERES, Vannuzia Leal Andrade (orgs.). Formação de educadores e psicólogos: contribuições e desafios da subjetividade na perspectiva cultural-histórica Curitiba: Appris, 2019
NUNES, Michelle de Faria. A dimensão subjetiva da relação entre psicólogo escolar e professores na atuação pedagógica e institucional. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar) - Universidade de Brasília, 2021. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/41486. Acesso em: 30 jun. 2023.
OLIVEIRA, Carolina Torres. Subjetividade social em sala de aula e criatividade na aprendizagem. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília. 2018. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/33860. Acesso em: 30 jun. 2023.
RODRIGUES, Samantha Couto. O desenvolvimento subjetivo do estudante indisciplinado: ampliando olhares sobre a emergência do sujeito. Dissertação (Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar) - Universidade de Brasília. 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/35261. Acesso em: 30 jun. 2023.
SAMPAIO, Lucinete Teixeira dos Santos. Estudantes com Deficiência e EJA-Interventiva: a subjetividade social em foco. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília. 2020. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/40553. Acesso em: 30 jun. 2023.
SANTOS, Geandra Cláudia Silva. Os impactos dos alunos com desenvolvimento atípico na subjetividade do professor e a configuração do trabalho pedagógico. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília. 2010. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/33538621.pdf. Acesso em: 30 jun. 2023.
SILVA. Francisca Bonfin de Matos. A configuração subjetiva da relação profissional dos integrantes da Equipe Especializada de Apoio à Aprendizagem-EEAA. Tese (Doutorado em Psicologia do Desenvolvimento e Escolar) - Universidade de Brasília. 2022. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/43412. Acesso em: 30 jun. 2023.
VIEIRA, Andreia Dos Santos Gomes. Representações Sociais configuradas na Subjetividade Social e suas expressões no trabalho pedagógico. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília. 2019. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/37401?locale=fr. Acesso em: 30 jun. 2023.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Special Education Magazine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).