Teach of deaf people in higher education by inclusive perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X70314

Keywords:

Inclusion, Deaf, University Education

Abstract

This research aimed to describe the scientific production on the inclusion of deaf students in Higher Education, based in the CAPES database, and the focus about this search is the scientific articles published between 2010 and 2020. Among which, fourteen research linked to Higher Education and were connected to the theme and consist ofI the focus of analysis of this research. Three categories emerged from the AC, analytical process: I) Inclusion Political at Higher Education, II) Challenges and Adaptations for Inclusion of the Deaf in Higher Education, III) Continuous Training for Teaching the Deaf in Higher Education. The results confirm that even with the numerous advances, especially in the public political that allow the access to the University, the deaf still find barriers to remain successfully in this modality of education, revealing the need to hire more professional Interpreters, to carry out adaptations that respect the language and culture of deaf students and continuous Training for teaching methods who work in Higher Education.

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Author Biographies

Bruna Delanhese, Paraná Federal Institute of Education, Science and Technology

Doutoranda em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Mestra em Ensino pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). Especialista em Educação Inclusiva e em Libras. Proficiente no Uso e Ensino da Libras pelo Prolibras e na Tradução e Interpretação da Libras/Língua Portuguesa pelo Prolibras. Professora do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal do Paraná (IFPR), campus de Jacarezinho-PR. Membro do Núcleo de Atendimento à Pessoas com Necessidades Específicas (NAPNE) do IFPR.

Letícia Jovelina Storto, Universidade Estadual do Paraná

Realizou estágio de pós-doutorado em Linguística Aplicada na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC) e em Educação pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Possui doutorado e mestrado em Estudos da Linguagem pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). É Professora Associada da Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP). É professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGEN) e do Mestrado Profissional em Letras (ProfLetras), ambos da UENP. É pesquisadora dos Grupos de Pesquisa (CNPq) Diálogos Linguísticos e Ensino - DIALE (UENP-líder) e Estudos de Língua Falada - ELIFA (UFMS). Integra o Projeto Norma Urbana Culta, de São Paulo - NURC/SP (USP). É co-fundadora e co-coordenadora do Laboratório Brasileiro de Oralidade, Formação e Ensino - LABOR. É membro do Laboratório Integrado de Letramentos Acadêmico-Científicos - LILA (IES do Paraná). 

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Published

2024-03-19

How to Cite

Delanhese, B., & Storto, L. J. (2024). Teach of deaf people in higher education by inclusive perspective. Special Education Magazine, 37(1), e9/1–28. https://doi.org/10.5902/1984686X70314

Issue

Section

Revisão de literatura/Estudo teórico

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