Pedagogical practices of hospital class teachers in the social representation of the hospital for hospitalized children
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X67989Keywords:
Special Educacion, Hospital Class, Social representation, Hospital, Pedagogical practicesAbstract
The purpose of this study is to analyze through the perception of teachers of Hospital Classes, how their pedagogical practices interfere in the social representation of hospitalized students about the hospital, to understand the impact of teaching activities in this representation. In addition, we sought to identify which pedagogical practices these professionals develop to reconstruct the social representation, when negative. Therefore, it is a qualitative descriptive research, which used the methodological resource of semi-structured interview for data collection. Therefore, 10 teachers from Hospital Classes participated in this study. For this, they were recruited through a questionnaire in a WhatsApp group entitled: “Hospital Classes of Brazil”. The results found were submitted to Bardin’s categories and subcategories. Finally, it was found that the participants recognize that they are fundamental representations for the reconstruction of the hospital’s negative image. Therefore, most of them elaborate pedagogical practices with this perspective, using toys for make-believe games, digital resources and kits with guidelines and vocabulary about illnesses and hospital procedures.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2000.
BOMTEMPO, E. A. A brincadeira de faz-de-conta: lugar do simbolismo, da representação, do imaginário. In: Jogo, Brincado, Brincadeira e educação. KISHIMOTO, T. M. (Org.) São Paulo: Cortez, 2005.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 10 mar. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2001.
BRASIL. Ministério da Educação. Classe hospitalar e Atendimento Pedagógico Domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial. Brasília: MEC/SEESP, 2008.
BRASIL. Resolução nº 4, de 2 de outubro de 2009. Institui Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em 11 ago. 2020.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 13.716, de 24 de setembro de 2018. Disponível em: https://consae.net.br/wp-content/uploads/2018/10/SIC-36-2018.pdf. Acesso em 11 ago. 2020.
CECCIM, R. B.; CARVALHO, P. R. A. Criança Hospitalizada: atenção integral como escuta à vida. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFGRS, 1997.
FONSECA, E. S. da. Classe Hospitalar e atendimento escolar domiciliar: direito de crianças e adolescentes doentes. Revista Educação e Políticas em Debate, v.4, n.1, Jan.-Jul., 2015.
FREIRE, PAULO. Pedagogia do Oprimido. 17ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ª Ed. - São Paulo: Atlas, 2008.
MANZINI, Eduardo José. Análise de entrevista. Marília: ABPEE, 2020.
MOSCOVICI, S. A representação social da psicanálise. 1.ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1978.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em psicologia social. 11.ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.
PASSEGGI, M. da. C.; et al. Olhares Cruzados sobre a Classe Hospitalar: Legislação Brasileira e Percepção da Criança Hospitalizada. Journal of education, v. 6, n.2, 2018, pp.123-138.
RIBEIRO, C.R.; PINTO JUNIOR, A. A. A Representação Social da Criança Hospitalizada: Um estudo por meio do procedimento de desenho-estória com tema. Revista SBPH, v.12, n.1, p.31-56, 2009.
ROCHA, C. D. de O. et al. Palavras associadas ao câncer infantil: um levantamento exploratório. Estudos e Pesquisas em Psicologia. Rio de Janeiro, v. 18, n.2, p. 550-568.
ROCHA, S. M. da. Narrativas infantis: o que nos contam as crianças de suas experiências no hospital e na classe hospitalar. Dissertação de mestrado: Natal, RN, 2012.
SANTOS, V. L. B. dos. Promovendo o desenvolvimento do faz-de-conta na educação infantil. In: Educação Infantil: pra que te quero? CRAIDY, C.; KAERCHER. G. E. (Org.) Porto Alegre: Artmed, 2001.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Educação Especial (UFSM)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).