Educational video evaluation on cochlear implant: the aiding technology through the teacher’s voice
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X64342Keywords:
Implante Coclear, Bilinguismo Bimodal, Avaliação de Vídeo.Abstract
The aim of this study is to describe and discuss the video evaluation on Cochlear Implant, produced by INES (National Institute of Deaf Education), from the perspective of the Institute’s educators. The study was developed through quali-quantitative point of view, using an evaluative study as methodological design. Through a questionnaire, technical, content and empirical questions were validated and elaborated. 52 specialist-teachers, both deaf and non-deaf/hearing, answered the instrument to assess whether the pedagogical demand about is the technology was met by the video’s content, aiding the educators in effectively dealing with implanted students. As a result, it was observed that the video did meet the initial pedagogical demand in addition to revealing a need for a deepened pedagogical practice with these students, due to the Institute’s language of instruction being the sign language and its secondary language, the Portuguese language, solely written. This central question, brought in by the voices of Portuguese language teachers in a special school for the deaf, leads to the reflection on a new type of bilingualism where the student with cochlear implant can benefit from the processes of acquisition of both languages, becoming a bilingual bimodal subject. It is up to the Institute to contemplate the adaptation of its political-pedagogical project to attend the specificity of these students, since it has yet to implement any transformation in its organization to receive them, recognizing a linguistic plurality within an additive and not a subtractive perspective that considers that it is either one language or the other.Downloads
References
AFFONSO, Carla Marcondes Cesar. Intervenção Fonoaudiológica no primeiro ano de vida. In Tratado de Audiologia, org. Edilene Marchini Boechat, et al. – 2. ed. ¬ Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2015. p. 659 – 690.
BECKER, Howard. Problemas de interferência e prova na observação participante. In: Métodos de pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Hucitec, 1994.
BRASIL. Portaria no 323, de 8 de abril de 2009. Aprova o Regimento Interno do Instituto Nacional de Educação de Surdos. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 9 abr. 2009. Disponível em: https://www.legisweb.com.br/legislacao/?id=216650. Acesso em: 15 nov. 2018.
BRASIL. Decreto no 5.626, 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei no 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei no 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2005. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004- 2006/2005/decreto/d5626.htm. Acesso em: 18 ago. 2018.
BRASIL. Portaria no 1.278, de 20 de outubro de 1999. Aprova, na forma de Anexo 1, os Critérios de Indicação e Contra-Indicação do Implante Coclear. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 21 out. 1999. Disponível em: https://www.saude.mg.gov.br/images/documentos/Portaria_1278.pdf. Acesso em: 25 jul. 2018.
BRASIL. Portaria no 2.776, de 18 de dezembro de 2014. Aprova diretrizes gerais, amplia e incorpora procedimentos para a Atenção Especializada às Pessoas com Deficiência Auditiva no Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 18 dez. 2014. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/gm/2014/prt2776_18_12_2014.html. Acesso em: 18 ago. 2018.
BRUM, Rachel. Projeto educacional de crianças implantadas: um estudo comparativo. 135 f. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Rio de Janeiro. Faculdade de Educação. Programa de Pós-graduação em Educação. Rio de Janeiro, 2018.
CAMPELLO, Mônica Azevedo de Carvalho et al. Análise de trabalhos publicados em anais sobre implante coclear: contribuições das áreas educacional e clínica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO ESPECIAL, 7., 2016, São Carlos. Anais...São Carlos, UFSCar, 2016.
CAMPOS, Karis de. Construção de um material educativo na orientação do deficiente auditivo idoso.2011.189 f. Dissertação (Mestrado). Faculdade de Odontologia, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.
CANDIDO, Ligyana Korki de. Efetividade de vídeo instrucional direcionado a pais no manejo da dor de recém-nascidos submetidos ao teste do pezinho: ensaio clínico pragmático, não randomizado. 2017. 116 f. Dissertação (Mestrado) Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017.
CHIANCA, Thomas; MARINO, Eduardo; SCHIESARI, Laura. Desenvolvendo a cultura de avaliação em organizações da sociedade civil. São Paulo: Global Ed., 2001.
COCHLEAR. Guia do sistema de Implante Coclear Nucleus para educadores. Rio de Janeiro: Hear now and always – Cochlear, 2007
COSTA, Juliana Pêgas; KELMAN, Celeste Azulay; GÓES, Adriana Ramos Silva. Inclusão de alunos com implante coclear: a visão dos professores. Revista Educação Especial [online], v. 28. n. 52, p. 325-333, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/14784/pdf. Acesso em: 15 ago. 2018.
GOMES, Luiz Fernando. Vídeos didáticos: uma proposta de critérios para análise. Revista Travessias: Pesquisa em Educação, Cultura, Linguagem e Artes. Paraná, v. 2, n. 3, 2008.
HARRINGTON, Marjorie L.; POWERS Ann R. Preparing teachers to meet the needs of children who have cochlear implants: teacher education and special education. Southwest Missouri State University, [S.l.], v. 27, n. 4, p.360–372, 2004. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/088840640402700404#articleCitationDownloadContainer. Acesso em: 15 nov. 2019.
IBGE. Censo Demográfico. Características gerais da população, religião e pessoas com deficiência. Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/periodicos/94/cd_2010_religiao_deficiencia .pdf. Acesso em: 22 fev. 2019.
MED-EL Medical Electronics. Implantes auditivos e a sala de aula: um guia para os professores. Hear Life. Áustria, 2013. Disponível em: https://s3.medel.com/downloadmanager/downloads/maestro_2013/pt-BR/25564.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.
KIRKPATRICK, James D.; KIRKPATRICK, Wendy Kayser. Kirkpatrick's four levels of training evaluation. Alexandria, Virginia. USA: ATD Press, 2016.
KOJI, Robinson Tsuji. Portal Otorrinolaringologia. Disponível em: http://portalotorrinolaringologia.com.br/O-que-%C3%A9-o-implante-coclear.php Acesso em 19 nov. 2020
NAVEGANTES, Eva; KELMAN, Celeste, IVENICKI, Ana. Perspectivas multiculturais na educação de surdos. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, [S.l.], v. 24, p.1- 13, 2016. Disponível em: http://epaa.asu.edu/ojs/ article/view/2237. Acesso em: 20 dez. 2018.
NAZÁRIO, Ariadne Pinheiro. Desenvolvimento e avaliação de vídeo educativo para sensibilização e educação da família sobre o alívio da dor aguda do bebê. 2017. 103 f. Dissertação (Mestrado) - Escola de Enfermagem, Universidade de São Paulo, Ribeirão Preto, 2017.
NELSON, Lari ; JOHNSTON, Susan. Children with Cochlear Implants: In the Inclusive Early Childhood Classroom. Young Exceptional Children. 2003;7(1):2-10. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/109625060300700101. Acesso em: 30 dez 2020
PATTON, Michael Quinn. Utilization focused evaluation. 3. ed. Thousand Oaks: sage,1996.
PENTEADO, Silvio Pires. Aspectos tecnológicos do implante coclear. In: PENTEADO, Silvio Pires. Tratado de implante coclear e próteses auditivas implantáveis. Rio de Janeiro: Thieme Publicações, 2014.
RAABE, André; BERNARDES, André; AUGUSTO JUNIOR, Roberto Gonçalves. Produção e avaliação de videoaulas: um estudo de caso no ensino de programação. 2014. In: WORKSHOP DE INFORMÁTICA NA ESCOLA, 20., 2014, Anais... p. 448- 456. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/3128. Acesso em: 15. nov. 2019.
REZENDE, Patrícia Luiza Ferreira. Implante coclear: normalização e resistência surda. Curitiba: CRV, 2013.
REZENDE, Patrícia Luiza Ferreira. Implante coclear na constituição dos sujeitos surdos. 2010. 164 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, 2010.
ROBBINS, Amy M. Tools for schools. Clinical red flags for slow progress in children with cochlear implants. Loud & Clear. Valencia, n. 1, 2005.
SANTOS, Flávia Rodrigues dos; DELGADO-PINHEIRO, Eliane Maria Carrit. Relação entre o conhecimento dos professores sobre grau de perda auditiva, dispositivos tecnológicos e estratégias de comunicação. CoDAS, São Paulo, v. 30, n. 6, 2018. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2317-17822018000600305&lng=en&nrm=iso .Acesso em: 09 Jan. 2021
STITH, Joanna L.; DRASGOW, Erick. Including children with cochlear implants. general education elementary classrooms. Teaching Exceptional Children Plus, [S.l.], v. 2, n. 1, 2005. Disponível em: https://www.psha.org/pdfs/toolbox/Including-ChildrenCochlear-Implants-Reg-EdClass.pdf. Acesso em: 15 nov. 2019.
WORTHEN, Blaine R.; SANDERS, James R.; FITZPATRICK, Jody L. Avaliação de programas: concepções e práticas. São Paulo: Gente, 2004.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).