Prelimanary study: construction of the inventory of social skills for students without articulated speech

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X42602

Keywords:

Instrument construction, social skills, alternative communication.

Abstract

Students with disabilities without articulate speech may have difficulty expressing their feelings and thoughts efficiently, impairing their academic and social development. This preliminary study aimed at the construction and evaluation of the Social Skills Inventory for Students Without Articulated Speech, built based on the Multimedia System of Social Skills for Children, on the Assertiveness Scale and on the records of direct observations made in the school environment. The initial stage involved the construction of the 20 instrument items in the format of boards with images that describe situations experienced at school and in other interactive contexts by people with disabilities. As a second step, a first experimental study was developed, in which four students from a special school (M = 21; sd = 2.16) who had cerebral palsy, without articulated speech, responded to the inventory. In the third stage, took place analyzing the application and modifying the instrument. And in the fourth step, in continuity with the experimental study, eight students (M = 13.88; sd = 6.49) with the same characteristics responded to the inventory. To test the instrument's validity, the Wilcoxon Signal Test was applied (Ho for p≤ 0.02) comparing the students' responses with those of their teachers, revealing statistically significant results. The construction of the instrument had the purpose of a semantic analysis of the items and the analysis in relation to the applicability, functionality and accessibility corresponded to the criteria. In addition, the information will contribute to the planning and development of programs to promote social skills among the population with disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Lorena Quiterio, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Professora doutora na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Leila Regina d'Oliveira de Paula Nunes, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Professoradoutorana Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Eliane Gerk, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

Professora doutora na Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil.

References

ALVES, Carolina Abdelnur. Estudos para a construção de uma escala de assertividade para crianças. (Dissertação de Mestrado não publicada). Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro, Brasil, 2003.

BARTHOLOMEU, Daniel; SILVA, Marjorie Cristina Rocha; MONTIEL, José Maria. Teste de habilidades sociais para crianças e adolescentes em situação escolar (THAS-C). São Paulo: Memnon, 2014.

BERSCH, Rita. Tecnologia Assistiva. In: SCHIRMER, Carolina Rizzoto. (Org.). Atendimento Educacional Especializado: deficiência física. São Paulo: MEC/SEESP, 2007, p. 31-40.

BOLSONI-SILVA, Alessandra Turini; LOUREIRO, Sonia Regina; MARTURANO, Edna Maria. Roteiro de Entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P). São Paulo: Vetor, 2011.

BORSA, Juliane Callegaro; SEIZE, Mariana Miranda. Construção e adaptação de instrumentos psicológicos: dois caminhos possíveis. In: DAMÁSIO, Bruno Figueiredo; BORSA, Juliane Callegaro (Org.). Manual de desenvolvimento de instrumentos psicológicos. São Paulo: Vetor, 2018. p. 15-37.

BRASIL. Conselho Federal de Psicologia - CRF. Nota Técnica: Construção, adaptação e validação de instrumentos para pessoas com deficiência. Brasília, DF, 2013. 3p.

BURGEMEISTER, Bessie; BLUM, Lucille Hollander; LORGE, Irving. Escala de Maturidade Mental Columbia: manual para aplicação e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

CABALLO, Vicente. Elementos componentes da habilidade social. In: CABALLO, Vicente. Manual de avaliação e treinamento das habilidades sociais. São Paulo: Santos, 2003. p. 17-97.

CARMO, Marwin Machay Indio do Brasil. Caminhos para a validade de um Inventário de Habilidades Sociais para pessoas sem fala articulada. (Monografia de Graduação não publicada). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.

COHEN, Ronald Jay; SWERDLIK, Mark; STURMAN, Edward. Testagem e avaliação psicológica: introdução a testes e medidas. Porto Alegre: Artes Médicas, 2014.

CORDIER, Reinie. et al. Evaluating the psychometric quality of social skills measures: a systematic review. PLoS ONE, Austrália, n. 10 (7), p. 1–32, jul. 2015.

DEL PRETTE, Almir; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. IHSA: Inventário de habilidades sociais para adolescentes. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2009.

DEL PRETTE, Almir; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Competência Social e Habilidades Sociais. Petrópolis: Vozes, 2017.

DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira; DEL PRETTE, Almir. Avaliação do repertório social de crianças com necessidades educacionais especiais. In: MENDES, Enicéia Gonçalves; ALMEIDA, Maria Amélia; WILLIAMS, Lúcia Cavalcanti Albuquerque. (Org.). Temas em Educação Especial: avanços recentes. São Carlos: EDUFSCar, 2004. p. 149-157.

DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira; DEL PRETTE, Almir. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e Prática. Petrópolis: Vozes, 2005a.

DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira; DEL PRETTE, Almir. Sistema Multimídia de Habilidades Sociais de Crianças (SMHSC-Del-Prette): manual. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005b.

DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira; FREITAS, Lucas Cordeiro; BANDEIRA, Marina. Inventário de Habilidades Sociais, Problemas de Comportamento e Competência Acadêmica para Crianças (SSRS-BR2): manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2016.

ELLIOTT, Stephen; GRESHAM, Frank. Social skills intervention guide. Bloomington, MN: Pearson Assessments, 2008.

FAGUNDES, Antônio Jairo. Descrição, definição e registro de comportamento. São Paulo: Edicon, 1985.

FREITAS, Lucas Cordeiro; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Validade de construto do sistema de avaliação de habilidades sociais para crianças brasileiras com deficiência intelectual. Interamerican Journal of Psychology, Rio Grande do Sul, n. 44(2), p. 312–320, jul. 2010.

FREITAS, Lucas Cordeiro; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Habilidades sociais de crianças com diferentes necessidades educacionais especiais: avaliação e implicações para intervenção. Avances En Psicología Latinoamericana, Bogotá, n. 31(2), p. 344–362, jul. 2013.

GERALIS, Elaine. Crianças com paralisia cerebral: guia para pais e educadores. 2.ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

GRESHAM, Frank. Social skills assessment and intervention for children and youth. Cambridge Journal of Education, Reino Unido, n. 46(3), p. 319–332, jul. 2016.

GUTSTEIN, Steven; SHEELY, Rachelle. Relationship development intervention with children, adolescents and adults: social and emotional development activies for asperger syndrome, autismo, PDD and NLD. London: Jessica Kingsley, 2002.

HOFF, Erika. How social contexts support and shape language development. Developmental Review, Florida, n. 26, p. 55-88, mar. 2006.

HUMPHREY, Neil; KALAMBOUKA, Afroditi; WIGELSWORTH, Michael; LENDRUM, Ann; DEIGHTON, Jessica; WOLPERT, Miranda. Measures of social and emotional skills for children and young people: a systematic review. Educational and Psychological Measurement, Reino Unido, n. 71(4), p. 617–637, jun. 2011.

LYONS, Gregory; HUBER, Heartley; CARTER, Erik; CHEN, Rui; ASMUS, Jennifer. Assessing the social skills and problem behaviors of adolescents with severe disabilities enrolled in general education classes. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, n. 121(4), p. 327–345, jul. 2016.

MASSARO, Munique.; DELIBERATO, Débora. Pesquisas em comunicação suplementar e alternativa na educação infantil. Educação & Realidade, Porto Alegre, n 42(4), p. 1479-1501, out./dez. 2017.

NUNES, Leila Regina Oliveira Paula. Favorecendo o desenvolvimento de jovens com necessidades educativas especiais. Rio de Janeiro: Dunya, 2003.

PASQUALI, Luiz. Princípios de elaboração de escalas psicológicas. Revista de psiquiatria clínica, São Paulo, n. 25(5), p. 206-213, 1998.

QUITERIO, Patricia Lorena. Avaliação das habilidades sociais de jovens com paralisia cerebral usuários de comunicação alternativa. Rio de Janeiro: UERJ, 2009.

QUITERIO, Patricia Lorena; GERK, Eliane; NUNES, Leila Regina Oliveira Paula. Avaliação multimodal das habilidades sociais de estudantes com paralisia cerebral usuários de comunicação alternativa. Revista Educação Especial, Santa Maria, n. 30(58), p. 455–470, maio/ago. 2017.

QUITERIO, Patricia Lorena; NUNES, Leila Regina Oliveira Paula. Promoção das habilidades sociais de alunos não falantes tendo como interlocutores graduandas em pedagogia. In: DELIBERATO, Debora; NUNES, Debora Regina Paula; GONÇALVES, Maria Jesus (Org.). Trilhando juntos a Comunicação Alternativa. Marília: ABPEE, 2017. p. 163-180.

QUITERIO, Patricia Lorena; NUNES, Leila Regina Oliveira Paula. Programa de promoção de habilidades sociais para alunos sem fala articulada. São Paulo: Memnon, 2018.

RIBEIRO, Maysa Ferreira Martins; PORTO, Celmo Celeno; VANDENBERGHE, Luc. Estresse parental em famílias de crianças com paralisia cerebral: revisão integrativa. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, n. 18(6), p. 1705-1715, jun. 2013.

ROSIN-PINOLA, Andrea. Regina; DEL PRETTE, Zilda Aparecida Pereira. Inclusão escolar, formação de professores e a assessoria baseada em habilidades sociais educativas. Revista Brasileira de Educação Especial, Bauru, n. 20(3), p. 341-356, jul./set. 2014.

SCHIRMER, Carolina Rizzoto. Comunicação alternativa para alunos com dificuldades severas na fala. Revista Espaço Acadêmico, Paraná, n. 205(18), p. 42-51, jun. 2018.

SIEGEL, S., & CASTELLAN, N. J. Estatística não-paramétrica para ciências do comportamento. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

Published

2020-09-30

How to Cite

Quiterio, P. L., Nunes, L. R. d’Oliveira de P., & Gerk, E. (2020). Prelimanary study: construction of the inventory of social skills for students without articulated speech. Special Education Magazine, 33, e42/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984686X42602