The subjective dimension of learning in students with intellectual disability

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X36893

Keywords:

Subjectivity, Intellectual disability, Subject, School learning.

Abstract

The objective of this article is to analyze the subjective dimension of school learning in students with intellectual disability, outlining the recognition of possibilities of constitution and expression of the student as a subject of their own process of learning and development. Theoretically, the discussion is based on the cultural historical perspective of human development departing from Vigotski’s contributions about the disability and the Theory of Subjectivity developed by González Rey and collaborators. The research developed was done from a qualitative standpoint, using the constructive-interpretative methodology, guided by the dialogical relations between the researcher and the participants, emphasizing the importance of the singularity of investigation processes and conceiving the production of knowledge in constructive-interpretative process. The research was conducted with two participants with intellectual disability of the third year of Elementary School in an inclusive classroom in a public school of Distrito Federal. The information was organized through specific instruments that facilitated the expression of the participants: conversational dynamics, interviews, drawings, tell me about you forms, school lifeline, phrase complement and active participant observation. Through the analysis of information produced with the participants, we consider the existence of the negation of the condition of the student as subject of his/her own school learning within the actions and pedagogic relations developed in school. In order to consolidate the learning processes towards the mobilization of new subjective resources capable to promotes student development, new teaching-learnig actions and relationships must be conceived.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlene Pereira Chaves, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal

Mestranda no Instituto de Psicologia - UnB

Programa de Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde

Maristela Rossato, Universidade de Brasília, Brasília, Distrito Federal

Profª Drª Maristela Rossato

Programa de Pós-Graduação em Processos de Desenvolvimento Humano e Saúde

Departamento de Psicologia Escolar e do Desenvolvimento 

Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília

 

References

AAIDD - AMERICAN ASSOCIATION ON INTELLECTUAL AND DEVELOPMENTAL DISABILITIES. 2010. Disponível em:<http://www.aaidd.org/>. Acesso em: 18 jan. 2018.

BORDIGNON, Lorita Helena Campanholo; WOLFF PAIM, Marilane Maria. O processo de aquisição da escrita pela criança: Dialogando com Alexander Romanovich Luria. Educere XII congresso nacional de educação, 2015.

BRASIL. Constituição. Constituição da República Federativa do Brasil: Texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações adotadas pelas Emendas Constitucionais nº 1 a 6/94. Brasília, DF: Senado Federal, Subsecretaria de Edições Técnicas, 1998.

BRASIL. Ministério da Educação. Ensaios pedagógicos - construindo escolas inclusivas. Brasília: MEC/SEESP. Disponível em http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/ensaiospedagogicos.pdf, 2005.

CUNHA, Roseane; ROSSATO, Maristela. A singularidade dos estudantes com deficiência intelectual frente ao modelo homogeneizado da escola: reflexões sobre o processo de inclusão. Revista Educação Especial, vol. 28, nº 53, p. 649-663, set. 2015. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=313141512012>Acesso em: 27 jan. 2019.

CONGRESSO INTERNACIONAL SOCIEDADE INCLUSIVA. Declaração Internacional de Montreal sobre inclusão, em 5 de junho de 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/>. Acesso em: dezembro/2018.

DINIZ, Debora. et al. (Org.). Deficiência e igualdade. Brasília, DF: LetrasLivres: Editora Universidade de Brasília, 2010.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: Os processos de construção da informação. São Paulo, SP: Pioneira Thomson Learning, 2005.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Pesquisa qualitativa e subjetividade: Os processos de construção da informação. São Paulo, SP: Cengage Learning, 2010.

GONZÁLEZ REY, Fernando. Os aspectos subjetivos no desenvolvimento de crianças com necessidades especiais: Além dos limites concretos do defeito. In MITJANS MARTINEZ, Albertina; TACCA, Maria Carmen Rosa. (Orgs.), Possibilidades de aprendizagem: Ações pedagógicas para alunos com dificuldade e deficiência. 1ª ed. p. 47-70. Campinas-SP: Alínea, 2011.

GONZALEZ REY, Fernando Luis; MITJÁNS MARTINES, Albertina. La personalidade: su educación y desarrolo. Havana-Cuba: Pueblo Y Educación, 1989.

GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. Epistemologia Cualitativa y Subjetividade. São Paulo-SP: Educ, 1997.

GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. Configuração subjetiva dos processos psíquicos: Avançando na compreensão da aprendizagem como produção subjetiva. In MITJÁNS MARTINEZ, Albertina; SCOZ, Beatriz Judith; CASTANHO, Marisa Irene Siqueira (Orgs). Ensino e aprendizagem: A subjetividade em foco. Brasília, DF: Liber Livro, 2012. p. 21-41.

GONZÁLEZ REY, Fernando Luis; MITJÁNS MARTINES, Albertina. Subjetividade: teoria, epistemologia e método. Campinas-SP: Alínea, 2017.

GONZÁLEZ REY, Fernando Luis; MITJÁNS MARTINES, Albertina. El desarrollo de la subjetividade: uma alternativa frente a las teorias del desarrollo psíquico. Papeles de Trabajo sobre Cultura, Educacion y Desarrollo Humano, ptcedh, Universitat de Girona, 13(2), maio. 2017a. Disponível em: <http://psicologia.udg.edu/PTCEDH/menu_articulos.asp. Acesso em: 29 jan. 2019.

GONZALEZ REY, Fernando; MITJANS MARTINEZ, Albetina. Uma epistemologia para el estúdio de la subjetividade: Sus implicaciones metodológicas. Psicoperpectivas. Chile 15(1), p. 5-16, julho 2015. doi: 10.5027/psicoperspectivas-vol15-issue1-fulltext-667, 2015.

LEIJOTO, Camila Pereira; KASSAR, Mônica Carvalho Magalhães. Reflexões acerca do conceito de deficiência intelectual/mental para delineamento da população escolar brasileira para registro no censo escolar. In CAIADO, Katia Regina Moreno; BAPTISTA, Cláudio Roberto; JESUS, Denise Meyrelles (Orgs.), Deficiência Mental e Deficiência Intelectual em Debate. Uberlândia, MG: Navegando Publicações, 2017. p.101-122.

MADUREIRA, Ana Flávia do Amaral; BRANCO, Angela Uchôa. A noção de Sujeito na Ciência Psicológica: Linguagem e Constituição da Subjetividade em Discussão. In González Rey, Fernando (Org.), Subjetividade, complexidade e Pesquisa em Psicologia. São Paulo-SP: Pioneira Thomson Learning, 2005. p. 127-153

MANTOAN, Maria Teresa Eglér. A propósito de uma escola para este século. In MANTOAN, Maria Teresa Eglér (Org.). Para uma escola do século XXI. Campinas, SP: UNICAMP/BCCL, 2013. p. 103-114.

MANUAL DIAGNÓSTICO E ESTATÍSTICO DE TRANSTORNOS MENTAIS. DSM-5. Tradução de Maria Inês Côrrea Nascimento et al. Porto Alegre, RS: Artmed, 2014.

MITJÁNS MARTINEZ, Albertina. Aprendizagem criativa: uma aprendizagem diferente. In MITJÁNS MARTINEZ, Albertina; SCOZ, Beatriz Judith; CASTANHO, Marisa Irene Siqueira. (Orgs.). Ensino e aprendizagem: a subjetividade em foco. Brasília, DF: Liber, 2012a. p. 85-109.

MITJÁNS MARTINEZ, Albertina. Aprendizagem criativa: Desafios para a prática pedagógica. In Nunes, Cláudio Pinto (Org.). Didática e formação de professores. Injuí, RS: Unijuí, 2012b. p.93-124.

MITJÁNS MARTINEZ, Albertina; GONZÁLEZ REY, Fernando. Psicologia, educação e aprendizagem escolar: avançando na contribuição da leitura cultural histórica. São Paulo, SP: Cortez, 2017.

ROSSATO, Maristela. O movimento da subjetividade no processo de superação das dificuldades de aprendizagem escolar. (Tese de doutorado). Universidade de Brasília, Brasília-DF, 2009.

ROSSATO, Maristela; MITJÁNS MARTINEZ, Albertina. Desenvolvimento da subjetividade: Análise de histórias de superação das dificuldades de aprendizagem. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo-SP, vol. 17(2), p. 289-298, julho/dezembro 2013.

ROSSATO, Maristela; MITJÁNS MARTINEZ, Albertina. Contribuições da metodologia construtivo-interpretativa na pesquisa sobre o desenvolvimento da subjetividade. Revista lusófona de Educação, Portugal, vol. 40, p. 185-198, julho 2018.

ROSSATO, Maristela; MATOS, Jonas Filippe; PAULA, Ribanna Martins. A subjetividade do professor e sua expressão nas ações e relações pedagógicas. Educ. rev. [online]. vol.34, jan 2018. Disponível em http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698169376. Acesso em: 30 jan. 2019.

SILVA, Daniele Nunes; RIBEIRO, Julia. Cristina Coelho; MIETO, Gabriela. O aluno com deficiência intelectual na sala de aula: Considerações da perspectiva histórico-cultural. In MACIEL, Diva Albuquerque; BARBATO, SILVIANE (Orgs.), Desenvolvimento humano, educação e inclusão escolar. Brasília, DF: UnB, 2010. p. 205- 220.

VYGOTSKI, Lev Semiónovic. Obras Escogidas-V Fundamentos de defectologia. Madrid, Espanha: Machado Grupo de Distribuición, 1997.

VYGOTSKY, Lev Semiónovic. Problemas fundamentales de la defectologia contemporânea. In VYGOTSKY, Lev Semionovic. Obras completas. Habana: Pueblo y Educación, 1989. p. 2-26.

Published

2019-07-03

How to Cite

Chaves, M. P., & Rossato, M. (2019). The subjective dimension of learning in students with intellectual disability. Special Education Magazine, 32, e75/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984686X36893