The inclusion bodies: media and relationships with difference
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984686X26744Keywords:
Inclusion, Relationship with difference, Media.Abstract
In contemporaneity, discourses about difference have been spread emphasizing the need for tolerance and respect for diversity. In this sense, inclusion has shown to be a practice that can meet such demands. This paper aims to discuss, systematize and problematize the inclusion bodies constituted by the media. We used 14 reports published on Zero Hora newspaper from March to September, 2015, focusing on inclusion and the relationship with difference. Among the inclusion bodies, one can find women, black people, people with disabilities, people with different sexualities. Regarding the incitation to inclusion, two directions can be identified: one concerns the dedication and persistence required from the individual to be included; the other is related to the actions and practices of solidarity and respect by everyone in order to guarantee inclusion.
Downloads
References
BAUMAN, Z. Vidas desperdiçadas. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
CASTEL, R. A discriminação negativa: cidadãos ou autóctones? Petrópolis: Vozes, 2008.
DREYFUS, H. L., & RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.
FISCHER, R. ‘Técnicas de si’ na TV: a mídia se faz pedagógica. In: ________. Trabalhar com Foucault. Arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p. 113-132.
______. Foucault e a análise de discurso em educação. Cadernos de pesquisa, n. 114, p. 197-223, nov. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n114/a09n114.pdf Acesso em: 16 de set. de 2016.
______. Adolescência em discurso: mídia e produção de subjetividade. Porto Alegre: UFRGS/Faced. Tese de doutorado. 1996. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/10281/000188015.pdf?...1 Acesso em: 18 de maio de 2014.
FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H. L., & RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010, p. 273-295.
______. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
______. Segurança, Território e População. São Paulo: Martins Flores, 2008b.
______. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004b.
______. Polêmica, Política e Problematizações. In: ________. Ditos e Escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004a, p. 225-233.
______. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: ________. Ditos e Escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004c, p. 264-287.
______. A ordem do discurso. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1998.
HILLESHEIM, B. Entre a literatura e o infantil: uma infância. Porto Alegre: Abrapso-Sul, 2008.
KOHAN, W. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
LAGASNERIE, G. A última lição de Michel Foucault: sobre o neoliberalismo, a teoria e a política. São Paulo: Três Estrelas, 2013.
LOPES, M. C. Norma, inclusão e governamentalidade neoliberal. In.:BRANCO, G. C.; VEIGA-NETO, A. (Orgs). Foucault: filosofia & política. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 283-298.
______. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade, v. 34, n. 2, p. 153-169, mai/ago. 2009. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8297/5536> Acesso em: 22 de maio de 2014.
POPKEWITZ, T. S., OLSSON, U., PETERSSON, K. Sociedade da aprendizagem, cosmopolitismo, saúde pública e prevenção à criminalidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, 2009, v.34, n.2, p.73-96, maio/ago.
SILVA, T. T. Identidade e diferença: impertinências. Educação e Sociedade, 2002, n. 79, p. 65-66. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/79335/000329616.pdf?sequence=1> Acesso em: 19 de fev. de 2016.
SOARES, R. S., & HILLESHEIM, B. Escola e governamento das diferenças: a inclusão do aluno com deficiência visual. In: THOMA, A, HILLESHEIM, B. (org.). Políticas de inclusão: gerenciando riscos e governando as diferenças. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2011, p. 109-129.
THOMA, A., & KRAEMER, G. M. A arte de condução das condutas no contexto da educação inclusiva: premiando experiências escolares. In: THOMA, A., & HILLESHEIM, B. (org.). Políticas de inclusão: gerenciando riscos e governando as diferenças. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2011, p. 198-224.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Revista Educação Especial (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Revista Educação Especial (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Revista Educação Especial (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).