The inclusion bodies: media and relationships with difference

Authors

  • Betina Hillesheim Universidade de Santa Cruz do Sul
  • Amanda Cappellari Universidade de Santa Cruz do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X26744

Keywords:

Inclusion, Relationship with difference, Media.

Abstract

In contemporaneity, discourses about difference have been spread emphasizing the need for tolerance and respect for diversity. In this sense, inclusion has shown to be a practice that can meet such demands. This paper aims to discuss, systematize and problematize the inclusion bodies constituted by the media. We used 14 reports published on Zero Hora newspaper from March to September, 2015, focusing on inclusion and the relationship with difference. Among the inclusion bodies, one can find women, black people, people with disabilities, people with different sexualities. Regarding the incitation to inclusion, two directions can be identified: one concerns the dedication and persistence required from the individual to be included; the other is related to the actions and practices of solidarity and respect by everyone in order to guarantee inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Betina Hillesheim, Universidade de Santa Cruz do Sul

Professora do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação (UNISC); bolsista de produtividade em pesquisa do CNPq - nível 2

Amanda Cappellari, Universidade de Santa Cruz do Sul

Graduanda em Psicologia, bolsista de iniciação científica (FAPERGS)

References

BAUMAN, Z. Vidas desperdiçadas. Rio de Janeiro: Zahar, 2005.

CASTEL, R. A discriminação negativa: cidadãos ou autóctones? Petrópolis: Vozes, 2008.

DREYFUS, H. L., & RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FISCHER, R. ‘Técnicas de si’ na TV: a mídia se faz pedagógica. In: ________. Trabalhar com Foucault. Arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica, 2012, p. 113-132.

______. Foucault e a análise de discurso em educação. Cadernos de pesquisa, n. 114, p. 197-223, nov. 2001. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n114/a09n114.pdf Acesso em: 16 de set. de 2016.

______. Adolescência em discurso: mídia e produção de subjetividade. Porto Alegre: UFRGS/Faced. Tese de doutorado. 1996. Disponível em: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/10281/000188015.pdf?...1 Acesso em: 18 de maio de 2014.

FOUCAULT, M. O sujeito e o poder. In: DREYFUS, H. L., & RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010, p. 273-295.

______. Nascimento da biopolítica. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.

______. Segurança, Território e População. São Paulo: Martins Flores, 2008b.

______. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004b.

______. Polêmica, Política e Problematizações. In: ________. Ditos e Escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004a, p. 225-233.

______. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. In: ________. Ditos e Escritos V: ética, sexualidade, política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004c, p. 264-287.

______. A ordem do discurso. 4. ed. São Paulo: Edições Loyola, 1998.

HILLESHEIM, B. Entre a literatura e o infantil: uma infância. Porto Alegre: Abrapso-Sul, 2008.

KOHAN, W. Infância. Entre educação e filosofia. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

LAGASNERIE, G. A última lição de Michel Foucault: sobre o neoliberalismo, a teoria e a política. São Paulo: Três Estrelas, 2013.

LOPES, M. C. Norma, inclusão e governamentalidade neoliberal. In.:BRANCO, G. C.; VEIGA-NETO, A. (Orgs). Foucault: filosofia & política. Belo Horizonte: Autêntica, 2011, p. 283-298.

______. Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade, v. 34, n. 2, p. 153-169, mai/ago. 2009. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8297/5536> Acesso em: 22 de maio de 2014.

POPKEWITZ, T. S., OLSSON, U., PETERSSON, K. Sociedade da aprendizagem, cosmopolitismo, saúde pública e prevenção à criminalidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, 2009, v.34, n.2, p.73-96, maio/ago.

SILVA, T. T. Identidade e diferença: impertinências. Educação e Sociedade, 2002, n. 79, p. 65-66. Disponível em: <http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/79335/000329616.pdf?sequence=1> Acesso em: 19 de fev. de 2016.

SOARES, R. S., & HILLESHEIM, B. Escola e governamento das diferenças: a inclusão do aluno com deficiência visual. In: THOMA, A, HILLESHEIM, B. (org.). Políticas de inclusão: gerenciando riscos e governando as diferenças. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2011, p. 109-129.

THOMA, A., & KRAEMER, G. M. A arte de condução das condutas no contexto da educação inclusiva: premiando experiências escolares. In: THOMA, A., & HILLESHEIM, B. (org.). Políticas de inclusão: gerenciando riscos e governando as diferenças. Santa Cruz do Sul: Edunisc, 2011, p. 198-224.

Published

2019-01-01

How to Cite

Hillesheim, B., & Cappellari, A. (2019). The inclusion bodies: media and relationships with difference. Special Education Magazine, 32, e1/ 1–17. https://doi.org/10.5902/1984686X26744