Strategies for Speech Therapy for Speech-Language Pathology in People with Down's Syndrome

Authors

  • Isabelle Cahino Delgado Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba / Professora Adjunta
  • Talita Maria Monteiro Farias Barbosa Universidade Federal da Paraíba - UFPB / Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística.
  • Bruna Samyres Oliveira de Macêdo Universidade Federal da Paraíba / Curso de Fonoaudiologia
  • Cynderella Karla Moraes de Lima Universidade Federal da Paraíba / Curso de Fonoaudiologia
  • Mariane Sousa Régis Universidade Federal da Paraíba / Curso de Fonoaudiologia
  • Ivonaldo Leidson Barbosa Lima Universidade Federal da Paraíba - UFPB / Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística
  • Giorvan Ânderson dos Santos Alves Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba / Professor Adjunto II

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984686X24631

Keywords:

Literature, Down's syndrome, Language.

Abstract

This study aimed to characterize and discuss the literacy strategies used in speech therapy intervention in subjects with Down syndrome. For that, the medical records of 29 people, of both sexes, attended in a university extension project, between the ages of two and thirty-one, were analyzed. The analysis of the data observed the literacy practices used with the individuals, followed by the categorization into two groups according to the objectives of the intervention. The first group focused on the development of strategies focused on oral language, such as reading children's books; Psychomotricity activities associated with oral language; reading stories and recounting; use of children's music, exploring the content of it. The aim of the second group was to develop written language, making the individual understand and use writing in its functionality, such as: reading stories that are of interest to the subject, producing various textual genres, games that explore phonological awareness, use of digital genres. It was observed that the strategies of literacy found could contribute to the linguistic, educational and social development of the person with Down syndrome, they seek to involve language in social practices. The strategies are beneficial for speech therapy work, as well as for other professionals who deal with the studied population

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabelle Cahino Delgado, Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba / Professora Adjunta

Possui graduação em Fonoaudiologia pelo Centro Universitário de João Pessoa - UNIPÊ (2002) e Especialização em Patologias da Linguagem pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP (2004). É Doutora em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB - pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística (PROLING), na Área de Concentração Teoria e Análise Linguística e Linha de Pesquisa Aquisição de Linguagem e Processamento Linguístico. Tem experiência na área de Fonoaudiologia, com ênfase em Linguagem, atuando principalmente nos seguintes temas: Leitura, Escrita, Alfabetização, Letramento e Síndrome de Down, também inerentes à área de Linguística. Atualmente é Professora Adjunta da Universidade Federal da Paraíba, vinculada ao Departamento de Fonoaudiologia, na área de Linguagem; Tutora / Colaboradora do Curso de Letras LIBRAS da UAB (UFPB); Supervisora do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (MEC/UFPB) e Líder do Núcleo de Estudos em Linguagem e Funções Estomatognáticas (NELF/CNPq). João Pessoa, Paraíba, Brasil

Talita Maria Monteiro Farias Barbosa, Universidade Federal da Paraíba - UFPB / Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística.

Graduada em Fonoaudiologia. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística. João Pessoa, Paraíba, Brasil

Bruna Samyres Oliveira de Macêdo, Universidade Federal da Paraíba / Curso de Fonoaudiologia

Graduada em Fonoaudiologia pela Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Paraíba, Brasil

Cynderella Karla Moraes de Lima, Universidade Federal da Paraíba / Curso de Fonoaudiologia

Graduada em Fonoaudiologia. Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Paraíba, Brasil

Mariane Sousa Régis, Universidade Federal da Paraíba / Curso de Fonoaudiologia

Graduada em Fonoaudiologia pela Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, Paraíba, Brasil

Ivonaldo Leidson Barbosa Lima, Universidade Federal da Paraíba - UFPB / Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Linguística

Graduado em Fonoaudiologia. Mestre e Doutorando em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB. João Pessoa, Paraíba, Brasil

Giorvan Ânderson dos Santos Alves, Departamento de Fonoaudiologia da Universidade Federal da Paraíba / Professor Adjunto II

Possui Bacharelado Em Fonoaudiologia (2002) e MBA em Gestão Hospitalar e em Serviços de Saúde pelo Centro Universitário de João Pessoa Unipê (2004); Especialização em Motricidade Orofacial pela UFPE (2004); é Mestre (2008) e Doutor (2012) em Lingüística pela Universidade Federal da Paraíba. Atualmente é Professor Adjunto II da Universidade Federal da Paraíba do curso de Fonoaudiologia e Docente/Colaborador do curso de LETRAS/LIBRAS da UAB. Tem experiência na área de Fonoaudiologia, com ênfase em Motricidade Orofacial e na área de Linguística em Aquisição e Alterações da Linguagem e da Fala. Professor Efetivo dos Programas de Pós-graduação em Linguística (PROLING) e do Mestrado Profissionalizante de Gerontologia.

Published

2019-03-18

How to Cite

Delgado, I. C., Barbosa, T. M. M. F., Macêdo, B. S. O. de, Lima, C. K. M. de, Régis, M. S., Lima, I. L. B., & Alves, G. Ânderson dos S. (2019). Strategies for Speech Therapy for Speech-Language Pathology in People with Down’s Syndrome. Special Education Magazine, 32, e33/ 1–16. https://doi.org/10.5902/1984686X24631

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.